Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Countries and nationalities

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna nazwy poszczególnych państw i narodowości,

  • zna odmianę czasownika być,

  • wie, dla jakich konstrukcji używać formy przymiotnika, a kiedy nazwy państwa.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi układać zdania z konstrukcjami: He is…, He speaks…, He is from…,

  • opowiada o narodowościach i o językach, jakimi mówi się w różnych krajach,

  • układa rozmowy na temat pochodzenia i języka różnych osób (np. osób sławnych).

2. Metoda i forma pracy

Metoda: praca z mapkami, ćwiczebna, metoda ról

Forma: praca indywidualna, praca w parach

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy z przygotowanymi ćwiczeniami

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Nauczyciel pyta uczniów: Where are you from? Prosi jednego z uczniów o podejście do tablicy. Pozostali uczniowie dyktują mu znane im nazwy państw (jeśli jest ich mało, nauczyciel może dodać kilka nazw – tych, które będą później ćwiczone na lekcji).

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie pracują w parach - wpisują nazwy państw z tablicy na mapki w ćwiczeniu pierwszym (załącznik 1).

  2. Po sprawdzeniu ćwiczenie nauczyciel pyta uczniów o przymiotniki pochodzące od nazw państw. Wypisuje je na tablicy, korzystając z podpowiedzi uczniów.

  3. Nauczyciel pisze na tablicy: She is Japanese. She is from Japan. She speaks Japanese. Na podstawie przykładu tłumaczy uczniom, kiedy w języku angielskim używa się formy przymiotnika.

  4. Nauczyciel mówi o swoich wymyślonych przyjaciołach: I’ve got a friend from France. He is … Uczniowie mają dokończyć zdanie (French). Po chwili nauczyciel prosi ich, by sami w ten sposób poćwiczyli tworzenie przymiotników z pamięci. Monitoruje pracę uczniów.

  5. Uczniowie wykonują ćwiczenie drugie (załącznik 2). Patrzą na zdjęcie osoby i podane poniżej informacje. Ich zadaniem jest napisanie tekstu, w którym przedstawią tą osobę.

  6. Uczniowie w parach przygotowują się do odegrania ról z ćwiczenia 3 (załącznik 3). Łatwiej im będzie, jeśli napiszą wspólnie dialogi, a potem je tylko odczytają.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel poleca uczniom pochowanie notatek. Podaje różne nazwy narodowości, uczniowie mają podać przymiotniki im odpowiadające.

5. Bibliografia

  1. [http://www.ucair.med.utah.edu/Graphics/Tom%20Rust.jpg](http://www.ucair.med.utah.edu/Graphics/Tom Rust.jpg)

  2. http://pl.wikipedia.org/wiki/Pa%C5%84stwa_Europy

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Popatrz na mapę, uzupełnij ją nazwami krajów.

RabVe7JDSn2uZ

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Pa%C5%84stwa_Europy

Nazwy krajów sugerowane w ćwiczeniu oraz pochodzące od nich przymiotniki: Ireland – Irish, England (the UK) – English, British, France – French, Spain – Spanish, Italy - Italian, Greece- Greek, Austria – Austrian, Czech Republic – Czech, Holland - Dutch, Germany – German, Sweden – Swedish, Finland – Finnish, Russia – Russian, Ukraine – Ukrainian, Belarus – Belarusian, Slovakia – Slovakian, Hungary – Hungarian.

Załącznik 2.

R1e92B41QFnPG

Źródło: [http://www.ucair.med.utah.edu/Graphics/Tom%20Rust.jpg](http://www.ucair.med.utah.edu/Graphics/Tom Rust.jpg)

Opisz krótko osobę ze zdjęcia, wykorzystując podane informacje:

Tom – live - the USA

He – come from - Sweden

He - 32

He – speak –

His parents – Sweden

They – speak -

Załącznik 3.

Wybierz sobie rolę ucznia A lub ucznia B i odegraj ją z kolegą albo koleżanką z ławki.

Uczeń A

Uczeń B

Rozmawiasz z nowo poznanym kolegą albo koleżanką. Przedstaw się i spytaj ją/go o: narodowość, narodowość jego/jej rodziców, rodzeństwo, języki, jakimi mówi.

Jesteś Włochem/Włoszką mówisz po włosku francusku i hiszpańsku, Twoi rodzice są z Kanady, mówią po angielsku i francusku, masz sześciu barci i trzy siostry.

Rozmawiasz z nowo poznanym kolegą albo koleżanką. Przedstaw się i spytaj ją/go o: narodowość, narodowość jego/jej rodziców, rodzeństwo, języki, jakimi mówi.

Jesteś Niemcem/Niemką. Twoja matka jest Niemką, a ojciec Polakiem. Mówią po polsku i niemiecku. Ty mówisz po polsku, niemiecku i węgiersku. Aktualnie uczysz się polskiego. Nie masz rodzeństwa.

b) Zadanie domowe

Przynieść kilka (3‑4) symboli różnych państw (mogą to być rysunki, zdjęcia, flagi) i powiedz w kilku prostych zdaniach, co to za symbol, jaki kraj reprezentuje, jakim tam mówią językiem i dlaczego go wybrałeś, np. This is an American flag. It is a national symbol of America. People in America are called Americans and they speak (American-) English. I have it here because I like American bands, for example Tool.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R12zl6C1d8Szx

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 191.40 KB w języku polskim
R1A0pc7MWurG9

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 231.50 KB w języku polskim