Countries and nationalities
Countries and nationalities
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna nazwy poszczególnych państw i narodowości,
zna odmianę czasownika być,
wie, dla jakich konstrukcji używać formy przymiotnika, a kiedy nazwy państwa.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi układać zdania z konstrukcjami: He is…, He speaks…, He is from…,
opowiada o narodowościach i o językach, jakimi mówi się w różnych krajach,
układa rozmowy na temat pochodzenia i języka różnych osób (np. osób sławnych).
2. Metoda i forma pracy
Metoda: praca z mapkami, ćwiczebna, metoda ról
Forma: praca indywidualna, praca w parach
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy z przygotowanymi ćwiczeniami
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel pyta uczniów: Where are you from? Prosi jednego z uczniów o podejście do tablicy. Pozostali uczniowie dyktują mu znane im nazwy państw (jeśli jest ich mało, nauczyciel może dodać kilka nazw – tych, które będą później ćwiczone na lekcji).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie pracują w parach - wpisują nazwy państw z tablicy na mapki w ćwiczeniu pierwszym (załącznik 1).
Po sprawdzeniu ćwiczenie nauczyciel pyta uczniów o przymiotniki pochodzące od nazw państw. Wypisuje je na tablicy, korzystając z podpowiedzi uczniów.
Nauczyciel pisze na tablicy: She is Japanese. She is from Japan. She speaks Japanese. Na podstawie przykładu tłumaczy uczniom, kiedy w języku angielskim używa się formy przymiotnika.
Nauczyciel mówi o swoich wymyślonych przyjaciołach: I’ve got a friend from France. He is … Uczniowie mają dokończyć zdanie (French). Po chwili nauczyciel prosi ich, by sami w ten sposób poćwiczyli tworzenie przymiotników z pamięci. Monitoruje pracę uczniów.
Uczniowie wykonują ćwiczenie drugie (załącznik 2). Patrzą na zdjęcie osoby i podane poniżej informacje. Ich zadaniem jest napisanie tekstu, w którym przedstawią tą osobę.
Uczniowie w parach przygotowują się do odegrania ról z ćwiczenia 3 (załącznik 3). Łatwiej im będzie, jeśli napiszą wspólnie dialogi, a potem je tylko odczytają.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel poleca uczniom pochowanie notatek. Podaje różne nazwy narodowości, uczniowie mają podać przymiotniki im odpowiadające.
5. Bibliografia
[http://www.ucair.med.utah.edu/Graphics/Tom%20Rust.jpg](http://www.ucair.med.utah.edu/Graphics/Tom Rust.jpg)
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Popatrz na mapę, uzupełnij ją nazwami krajów.
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Pa%C5%84stwa_Europy
Nazwy krajów sugerowane w ćwiczeniu oraz pochodzące od nich przymiotniki: Ireland – Irish, England (the UK) – English, British, France – French, Spain – Spanish, Italy - Italian, Greece- Greek, Austria – Austrian, Czech Republic – Czech, Holland - Dutch, Germany – German, Sweden – Swedish, Finland – Finnish, Russia – Russian, Ukraine – Ukrainian, Belarus – Belarusian, Slovakia – Slovakian, Hungary – Hungarian.
Załącznik 2.
Źródło: [http://www.ucair.med.utah.edu/Graphics/Tom%20Rust.jpg](http://www.ucair.med.utah.edu/Graphics/Tom Rust.jpg)
Opisz krótko osobę ze zdjęcia, wykorzystując podane informacje:
Tom – live - the USA
He – come from - Sweden
He - 32
He – speak –
His parents – Sweden
They – speak -
Załącznik 3.
Wybierz sobie rolę ucznia A lub ucznia B i odegraj ją z kolegą albo koleżanką z ławki.
Uczeń A | Uczeń B |
Rozmawiasz z nowo poznanym kolegą albo koleżanką. Przedstaw się i spytaj ją/go o: narodowość, narodowość jego/jej rodziców, rodzeństwo, języki, jakimi mówi. Jesteś Włochem/Włoszką mówisz po włosku francusku i hiszpańsku, Twoi rodzice są z Kanady, mówią po angielsku i francusku, masz sześciu barci i trzy siostry. | Rozmawiasz z nowo poznanym kolegą albo koleżanką. Przedstaw się i spytaj ją/go o: narodowość, narodowość jego/jej rodziców, rodzeństwo, języki, jakimi mówi. Jesteś Niemcem/Niemką. Twoja matka jest Niemką, a ojciec Polakiem. Mówią po polsku i niemiecku. Ty mówisz po polsku, niemiecku i węgiersku. Aktualnie uczysz się polskiego. Nie masz rodzeństwa. |
b) Zadanie domowe
Przynieść kilka (3‑4) symboli różnych państw (mogą to być rysunki, zdjęcia, flagi) i powiedz w kilku prostych zdaniach, co to za symbol, jaki kraj reprezentuje, jakim tam mówią językiem i dlaczego go wybrałeś, np. This is an American flag. It is a national symbol of America. People in America are called Americans and they speak (American-) English. I have it here because I like American bands, for example Tool.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak