Crime

      1. Wprowadzenie i utrwalenie słownictwa związanego przestępstwami i sprawą sądową oraz jej uczestnikami.

      2. Powtórzenie czasownika modalnego „should”, „shouldn’t”.

      1. Czytanie dla zrozumienia ogólnego i szczegółowego.

      2. Określanie znaczenia słówek na podstawie definicji w języku angielskim.

      3. Tworzenie pytań w czasie przeszłym.

Zajęcia prowadzone metodą komunikacyjną. Nowy materiał leksykalny zostaje wprowadzony przed ćwiczeniem typu „reading”, w tekście oraz handoucie. Uczniowie utrwalają go za pomocą role‑play. Pracują indywidualnie, w parach oraz kilkuosobowych grupach.

    1. Handout nr 1 – “Advance intermediate” Radosława Brzozowskiego, Dana Elloweya, s. 18‑19.

    2. Worksheet A – (załącznik).

    3. Worksheet B – (załącznik).

    4. Tablica, kreda (flamaster).

    5. Zeszyty uczniów.

    1. Zapytaj uczniów, jakie znają przestępstwa i wyrażenia związane z tą tematyką. Wszystkie sugestie zapisz na tablicy, również błędne, nie oceniaj podawanych propozycji. To doda pewności i zachęci do aktywności szczególnie nieśmiałe osoby. (1‑2 min.)

    2. Powiedz uczniom, że za chwilkę rozdasz im handout, na którym będą mieli ponumerować wypisane przestępstwa od najpoważniejszego do najbardziej błahego. (16 terminów). Rozdaj uczniom handout nr 1. Ex. 1a. Uczestnicy zajęć mogą nie znać wielu słówek. Zachęć ich do pytania o nieznane wyrażenia. Ich znaczenie wyjaśniaj po angielsku za pomocą prostych definicji lub przykładów. Zanim poprosisz 2 grupy uczniów o podanie swoich odpowiedzi, przeczytaj swoją wersję (może odbiegać od standardowych odczuć). Dzięki temu uczniowie zapoznają się z poprawną wymową, choć nadal mogą mieć trudności w niektórych wypadkach. (Ok. 4‑6 min.)

    3. Powiedz uczniom, że będą mieli za zadanie przeczytać komiks i odpowiedzieć na pytanie „How did Mrs Noxious kill Inspector Mark and her first husband?” Zapisz pytanie na tablicy i ustal odpowiedź. (Ok. 5 min.)

    4. Rozdaj uczniom Worksheet A i wyjaśnij, że ich zadaniem jest określić, czy zdania odnoszące się do tekstu są prawdziwe, czy fałszywe. (Ok. 4 min.)

    5. Narysuj na tablicy tabelkę z dwiema kolumnami: „should do” oraz „shouldn’t do”. Powiedz uczniom, aby w parach uzupełnili tabelkę odpowiednimi radami. np. Inspector Mark shouldn’t drink tea. Poproś dwie osoby o przeczytanie na głos swoich wskazówek. Jedna osoba czyta odpowiedzi na głos. (Ok. 5 min.)

    6. Rozdaj uczniom Worksheet B i wyjaśnij, że mają dopasować hasła do definicji. (Ok. 10 min.)

Sprawdź odpowiedzi z całą klasą. Jeśli uczniowie mają problem z odgadnięciem części wyrazów, podaj tłumaczenie na język polski.

  1. Powiedz uczniom, że będą udawać, że są uczestnikami rozprawy sądowej Mrs. Noxious. Napisz na tablicy role do obsadzenia: defence lawyer, judge, jury, prosecution, defendant, defendant’s husband – witness. Zachęć uczniów, aby zgłosili się do poszczególnych funkcji. Postaraj się zapewnić rozluźnioną atmosferę, by uczniowie traktowali ćwiczenie jako zabawę. Poproś, aby obrońca i prokurator przygotowali sobie pytania do oskarżonej i świadka, te dwie ostatnie osoby ustalają swoją wersję wydarzeń. Pozostałe osoby należą do jury. Ława przysięgłych i sędzia mają zastanowić się nad rodzajami kary, które zastosować, jeśli okaże się, że oskarżona jest winna. Pomagaj uczniom w wyznaczonych zadaniach i upewnij się, że każdy ma chociaż częściowo przygotowane wystąpienie. (Ok. 10 min.)

  2. Ustal kolejność wystąpień i zapisz na tablicy:

    1. prosecution

    2. defence lawyer

    3. defendant

    4. jury

    5. judge

Staraj się koordynować pracę „sądu” razem z osobą, która odgrywa rolę sędziego. Po trzecim wystąpieniu poproś jury, aby naradziło się między sobą i podjęło decyzję o wyroku, zapisało na kartce i przekazało sędziemu. Sędzia odczytuje decyzję. (Ok. 12 min.)

Bibliografia

Brzozowski R., Ellowey D., Advance intermediate. Podręcznik, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2003.

a. Crime – Comprehension Check & Vocabulary Introduction

b. Crime – karta pracy

Zadanie domowe

Powiedz uczniom, aby znaleźli w prasie polskiej lub angielskiej opis dowolnego przestępstwa i napisali w zeszytach krótkie streszczenie najważniejszych informacji o danej historii. (4‑5 zdań.)

R1OG6aNqBhyRX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 33.50 KB w języku polskim