Cudze chwalicie, swego nie znacie.
Autor/autorka
Angelika Zalewska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Cudze chwalicie, swego nie znacie.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zajęć jest zgodny z rozkładem materiału.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie TIK pozwala na uatrakcyjnienie zajęć. Daje możliwość przedstawienia treści lekcji w sposób ciekawy i zachęcający uczniów do pracy. Ponadto podczas takich zajęć uczniowie łączą zabawę z nauką. Łatwo i przyjemnie można również sprawdzić wiedzę dzieci. Obecnie zmagamy się z pandemią i wykorzystanie TIK jest niezbędne podczas prowadzenia lekcji na odległość.
7. Cel ogólny zajęć
Poznanie walorów przyrodniczych wybranych regionów Polski.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń rozpoznaje krajobrazy Polski i wymienia ich cechy charakterystyczne.
Uczeń rozwiązuje zadania z wykorzystaniem stron internetowych.
Uczeń wskazuje na mapie wybrane regiony i podaje charakterystyczne cechy ich przyrody.
Uczeń przyporządkowuje zdjęcia do odpowiedniego regionu.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy: pogadanka, prezentacja, praktycznego działania.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
10. Środki dydaktyczne
Mapy Google.
Materiał zawarty na stronie epodreczniki.pl.
Ćwiczenia na stronie Learningapps.
Film o krajobrazach Polski na youtube.
Ćwiczenia na stronie internetowej wordwall.net.
Zdjęcia krajobrazów Polski znalezione w aplikacji pixabay.
Ankieta udostępniona na Dysku Google.
11. Wymagania w zakresie technologii
Do przeprowadzenia zajęć niezbędny będzie komputer, telefon, bądź tablet z dostępem do internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wyjaśnienie pojęcia krajobraz.
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Ustalenie czym jest krajobraz. Podawanie przez uczniów swoich skojarzeń, po czym nauczycielka wybiera określenie najbliższe prawdy i podaje uczniom definicję do zapisania.
Wykorzystanie Google Maps do pokazania uczniom gór, morza, jeziora, wyżyn, nizin.
Aktywność 2
Temat: Gdzie to zobaczymy? – określenie cech krajobrazu głównych regionów Polski.
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Omówienie cech krajobrazu wyżynnego, nizinnego i górskiego wykorzystując materiały zawarte na stronie internetowej epodreczniki.pl.
https://epodreczniki.pl/a/temat-12-krajobrazy-polski/DdboAouP7
Posortowanie przez uczniów zdjęć zgodnie z poznanymi cechami krajobrazów na stronie internetowej learningapps.org.
Aktywność 3
Temat: A to Polska właśnie – praca z filmem informacyjnym.
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Utrwalenie znajomości krajobrazów występujących w Polsce poprzez oglądanie filmu w aplikacji youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=RnxPLJXD17Q
Uzupełnienie map w zeszycie ćwiczeń na str. 55 na podstawie wiadomości usłyszanych podczas oglądania filmu.
Aktywność 4
Temat: Sprawdź, co zapamiętałeś.
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Podsumowanie zdobytej wiedzy z wykorzystaniem aplikacji wordwall.net
Zadaniem dzieci jest przyporządkowanie nazwy krajobrazu do odpowiedniego miejsca na mapie:
https://wordwall.net/pl/resource/4092830/krajobrazy-polski
Ćwiczenia w pisaniu – nauczyciel pokazuje prezentację multimedialną ze zdjęciami pochodzącymi z różnych regionów Polski. Zadaniem uczniów jest wypowiedzieć się pisemnie, gdzie najchętniej pojechaliby na wakacje.
https://drive.google.com/file/d/1NBRR81y7YoNIlnhYdyDYVbA9Hg8WhfwV/view?usp=sharing
Przesłanie uczniom ankiety ewaluacyjnej.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Wypełnienie przez uczniów ankiety udostępnionej przzez nauczyciela na Dysku Google.
https://docs.google.com/document/d/1VBkbIqbC1E9Z5mcFZlQsivpBrHgSKj7G/edit
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Przed rozpoczęciem zajęć należy sprawdzić, czy wszystkie linki działają. Jeśli ktoś z uczniów ma problemy z internetem można przygotować karty pracy, zamiast wykorzystania aplikacji internetowych. Scenariusz można modyfikować i dostosowywać do swoich potrzeb.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna