Cudze chwalicie, swego nie znacie.
Autor/autorka
Alicja Zyzańska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Cudze chwalicie, swego nie znacie.
4. Czas trwania zajęć
60 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat lekcji jest zgodny z podstawą programową I etapu edukacyjnego.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Użycie narzędzi TIK wpływa na budzenie zainteresowania uczniów tematem, motywuje do działania a aktywne korzystanie ze sprzętu tj. smarfony, tablety, w grupach lub indywidualnie dodatkowo aktywizuje uczniów, jednocześnie kształcąc nowe umiejętności;
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń osiąga umiejętności czytania na poziomie umożliwiającym samodzielne korzystanie z niej w różnych sytuacjach życiowych, w tym kontynuowanie nauki na kolejnym etapie edukacyjnym i rozwijania swoich zainteresowań /tu: przyrodniczych;
8. Cele szczegółowe zajęć
- czyta ze zrozumieniem tekst informacyjny o wybranych regionach Polski.
- wyszukuje w tekście fragmenty określone przez nauczyciela;
- stosuje wypowiedzi złożone poprzez łączenia zdań pojedynczych w zdania złożone za pomocą spójników;
- poznaje nazwy i wskazuje krainy geograficzne w Polsce;
- koduje i rozkodowuje zaszyfrowane informacje;
9. Metody i formy pracy
Praca indywidualna, w parach, w grupach;
Lekcja odwrócona, film, pogadanka z wykorzystaniem padletu, metody aktywizujące - burza mózgów, praca nasmartfonach, tabletach; programowane – kodowanie, mentimeter, dysk jamboard
10. Środki dydaktyczne
Mapa fizyczna Polski, mapka konturowa Polski, materiały informacyjne o regionach Polski /tekstowe, widokówki, foldery, albumy, przewodniki/; Podręcznik i ćwiczenia wyd. Nowa Era kl.III ; Arkusze kartonu, paski z nazwami regionów, nożyczki, kredki, flamastry, kleje; Hasła kojarzące się z wybranymi regionami atrakcyjnymi turystycznie- morzem, górami, pojezierzem;
Film ze strony - https://epodreczniki.pl/a/temat-156-mapa-polski/DLi44Lsqu
Mata do programowania /na dywanie/- wzór przedstawiony na tablicy interaktywnej https://beebot.terrapinlogo.com/?school_mat
https://tyflomapy.pl/Krainy_geograficzne.html
zdjęcia i zadania ze stron: https://epodreczniki.pl/a/temat-157-nad-morzem/Df8EcVLld , https://epodreczniki.pl/a/temat-158-nad-jeziorem/DxjpSR3cl, https://epodreczniki.pl/a/temat-159-w-wielkopolsce/DbbRGI4PE , https://epodreczniki.pl/a/temat-161-w-wysokich-gorach/DpA7AS9f9
https://pl.padlet.com/alicjazyzanska/s39cm767fu38wfap - filmik pt. Krajobrazy Polski - praca z mapą
11. Wymagania w zakresie technologii
Niezbędny sprzęt – tablica interaktywna z dostępem do Internetu; smartfony lub tablety do pracy w grupach 2‑3 osobowych – w mojej klasie minimum 4; mata do programowania, teksty zagadek; Zajęcia odbywają się w sali lekcyjnej, ławki są rozmieszczone po obwodzie w kształcie podkowy, naprzeciwko tablicy interaktywnej; na środku Sali rozłożona mata do programowania; niezbędne stałe łącze;
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Zagadki
Czas trwania: 8‑10min
Opis aktywności:
Rozwiązywanie zagadek w oparciu o film obejrzany w domu /metoda lekcji odwróconej/ https://epodreczniki.pl/a/temat-156-mapa-polski/DLi44LsquNauczyciel zaprasza uczniów do zajęcia miejsca wokół rozłożonej maty; Dzieci przystępują do rozwiązywania zagadek ukrytych pod kartonikiem ułożonym na określonym polu maty – zadaniem uczniów jest dotrzeć od wskazanego przez n‑la pola do ukrytej zagadki poprzez zakodowanie drogi za pomocą symboli - strzałek - kodowanie na dywanie / w razie potrzeby, z użyciem wzoru podanego na tablicy interaktywnej:https://beebot.terrapinlogo.com/?school_mat/
Do odgadnięcia jest 5 zagadek z hasłami /góry, morze, jeziora, niziny, wyżyny/N‑l odwołuje się do wiedzy uczniów i zadaje pytania nawiązujące do obejrzanego filmu / z poleceń uzupełniających do z. 4 w e- podręczniku np.
- Czym różnią się krajobrazy występujące w Polsce?
- Czym się one charakteryzują?
- Jak zaznaczone są one na mapie?
Teksty zagadek:
Są wysokie, skaliste,
pokryte lasami.
Poznać je możemy
wędrując szlakami. /góry/Kąpiele w nim wspaniałe,
fal szumu słuchamy.
W czasie jesiennej szarugi
chętnie je wspominamy./morze/Żaglówki po nich pływają
rybacy łowią w nich ryby.
W leżących nad nimi lasach
latem zbieramy grzyby./jeziora/Jakie to słowo?
Kolorem zielonym na mapie oznaczamy ………………………./niziny/
Żółty kolor na mapie to …………………./wyżyny/
Aktywność 2
Temat: Gdzie to zobaczymy?
Czas trwania: 10min
Opis aktywności:
Określanie cech krajobrazu głównych regionów Polski. Dzieci siadają w ławkach. Zaprezentowanie na tablicy interaktywnej https://tyflomapy.pl/Krainy_geograficzne.html mapy odwołującej się do ukształtowania terenu w Polsce. Tworzenie określeń wyrazu - krajobraz – jaki? górzysty, nadmorski, nizinny, wyżynny, pojezierzy; 4 kolory na mapie/– uczniowie otrzymują mapki konturowe Polski, /dzieci pracujące szybciej zaznaczają na swojej mapce kolory poprzez porównanie z mapą zaprezentowaną na tablicy/.
Prezentowanie zdjęć ze stron e‑podręcznika i określanie rodzaju krajobrazuhttps://epodreczniki.pl/a/temat-156-mapa-polski/DLi44Lsqu ,
padlethttps://pl.padlet.com/alicjazyzanska/s39cm767fu38wfap - tu wykorzystanie materiałów z e‑podręczników:https://epodreczniki.pl/a/temat-157-nad-morzem/Df8EcVLld , https://epodreczniki.pl/a/temat-158-nad-jeziorem/DxjpSR3cl, https://epodreczniki.pl/a/temat-159-w-wielkopolsce/DbbRGI4PE , https://epodreczniki.pl/a/temat-161-w-wysokich-gorach/DpA7AS9f9
Odczytanie z podręcznika ,,Elementarz Odkrywców” s. 48‑49 – nazw regionów Polski i porównanie zaprezentowanych tam mapek ich terenów z kolorami występującymi na mapie Polski;
Wysnucie refleksji wspartej pytaniem n‑la:
/Porównanie pokolorowanej 4 kolorami konturowej mapki Polski z zaznaczonymi w ćwiczeniach regionami Polski / /Elementarz Odkrywców s.55 z. 1/praca indywidualna z użyciem podręczników i tablicy multimedialnej;
- Popatrz na kolory na mapie /krain geograficznych/ i tereny przedstawionych regionów.
Co zauważyłeś? Co o tym sądzisz? Co z tego wynika? Gdzie można zobaczyć niziny? Gdzie wyżyny? Itd. jeziora?
Wniosek: Regiony Polski nie zawsze pokrywają się z kolorami na mapie. Są regiony które mają urozmaicony krajobraz.
Aktywność 3
Temat: Regiony Polski – praca z tekstem informacyjnym.
Czas trwania: 15min
Opis aktywności:
Opis aktywności: Odczytanie tekstu informacyjnego z podręcznika ,,Przyroda regionów Polski” P. s. 48‑49; Wymienienie i zapisanie w kolejności alfabetycznej wspomnianych w tekście regionów, przypomnienie zasady ortograficznej:
Małopolska, Mazowsze, Mazury, Podlasie, Pojezierze, Pomorze, Śląsk, Wielkopolska;
Wyszukanie w tekście informacyjnym wiadomości niezbędnych do samodzielnego wykonania zadania - Odczytywanie przez uczniów odpowiednich fragmentów tekstu. Z.Ćw. s. 55 z. 2,3 s. z.56 z.4
- Wypisz elementy charakterystyczne dla wymienionych regionów Polski. Ćw. s. 55 z. 2 Elementarz Odkrywców – Nowa Era
- Odpowiedz na pytanie: Jak zaplanować ciekawą wycieczkę? Połącz zdania pasujące do siebie za pomocą słów, ćwiczenia w mówieniu:
,więc,ponieważ,dlatego;
Zbieram informację na temat odwiedzanego miejsca. Chcę się o nim jak najwięcej dowiedzieć.
Dobrze planuję trasę wyprawy. Chcę bezpiecznie dotrzeć do celu.
Chce mieć dużo siły do wędrówki. Nigdy nie zapominam o zapasie wody i jedzenia.
Chcę być dobrze przygotowany na każda pogodę. Pamiętam o kurtce przeciwdeszczowej, ciepłej bluzie i czapce.
Aktywność 4
Temat: Planuję ciekawą wycieczkę.
Czas trwania: 15‑20min
Opis aktywności:
Opis aktywności: Nauczyciel/nauczycielka podsumowuje to, co dotychczas działo się na zajęciach https://epodreczniki.pl/a/temat-162-to-juz-umiem-sprawdz-sie/DdyBS2dBh i zaprasza do kolejnej aktywności, także z użyciem tabletów i smartfonów.
Nauczyciel zadaje pytania pomocnicze:
Które regiony są twoim zdaniem najbardziej atrakcyjne dla turysty? Dlaczego?
Zadaniem dzieci będzie zareklamować wskazany region jako atrakcyjny dla turysty.
Praca w grupach; N‑l dzieli uczniów na 3 grupy:
– Uczniowie z wykorzystaniem burzy mózgów tworzą mapy mentalne do wykorzystania w plakatach reklamujących przypisany im region. Uczniowie wybierają spośród zgromadzonych w klasie materiałów: ilustracji, widokówek, haseł, rymowanek te, które im pasują i gromadzą je na swoim arkuszu z tytułem regionu;
Dana grupa przesyła swoje pomysły w folderze swojego regionu wykorzystując dysk Google
https://jamboard.google.com/d/14TY_ugeuNJLvMoMePTJ1z_6fF_buWlUrGcura6lGDKs/viewer/Pomorze/
https://jamboard.google.com/d/1eVStf5uJOGEl-TOz9QCIEq4dW76uvutajQjVIPeIdEs/viewer
/Pojezierze/
https://jamboard.google.com/d/1s7Fmcff9TfAm7Ijwqr9iZEQEAmc4uHOxB4lD4mve5P0/viewer
/Małopolska/
Uwaga: Dzieci /2/ wymagające pomocy nauczyciela wspomagającego stanowią czwartą grupę i wykonują zadanie z Ćwiczeń s. 57 z. 7 układają program wycieczki do Ojcowa z wykorzystaniem zgromadzonego słownictwa.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Rodzajem ewaluacji są prace dzieci – plakaty w wersji papierowej; foldery w wersji elektronicznej
Na zakończenie zajęć za pomocą mentimetera uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące odbytych zajęć:
Czy podobały Ci się dzisiejsze zajęcia? Ankieta
Go to www.menti.com and use the code 7936 4442
Co było dla Ciebie najciekawsze?
Go to www.menti.com and use the code 2724 6815
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Zajęcia można prowadzić w sali komputerowej. W przypadku lekcji ograniczonej czasowo do 45 min Aktywność 1 może ograniczyć się do odwołania się przez n‑la do obejrzanego przez dzieci filmu. Aktywność 4 można również zmodyfikować jedynie do pracy uczniów na tabletach i prezentowania swoich prac w folderach przesłanych nauczycielowi lub przeciwnie rozbudować zajęcia o e. plastyczna i wykorzystać w tym celu 2 jednostki lekcyjne.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna