Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Alicja Zyzańska

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa III

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna

3. Temat zajęć

Cudze chwalicie, swego nie znacie.

4. Czas trwania zajęć

60 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat lekcji jest zgodny z podstawą programową I etapu edukacyjnego.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Użycie narzędzi TIK wpływa na budzenie zainteresowania uczniów tematem, motywuje do działania a aktywne korzystanie ze sprzętu tj. smarfony, tablety, w grupach lub indywidualnie dodatkowo aktywizuje uczniów, jednocześnie kształcąc nowe umiejętności;

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń osiąga umiejętności czytania na poziomie umożliwiającym samodzielne korzystanie z niej w różnych sytuacjach życiowych, w tym kontynuowanie nauki na kolejnym etapie edukacyjnym i rozwijania swoich zainteresowań /tu: przyrodniczych;

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. - czyta ze zrozumieniem tekst informacyjny o wybranych regionach Polski.

  2. - wyszukuje w tekście fragmenty określone przez nauczyciela;

  3. - stosuje wypowiedzi złożone poprzez łączenia zdań pojedynczych w zdania złożone za pomocą spójników;

  4. - poznaje nazwy i wskazuje krainy geograficzne w Polsce;

  5. - koduje i rozkodowuje zaszyfrowane informacje;

9. Metody i formy pracy

Praca indywidualna, w parach, w grupach;

Lekcja odwrócona, film, pogadanka z wykorzystaniem padletu, metody aktywizujące - burza mózgów, praca nasmartfonach, tabletach; programowane – kodowanie, mentimeter, dysk jamboard

10. Środki dydaktyczne

Mapa fizyczna Polski, mapka konturowa Polski, materiały informacyjne o regionach Polski /tekstowe, widokówki, foldery, albumy, przewodniki/; Podręcznik i ćwiczenia wyd. Nowa Era kl.III ; Arkusze kartonu, paski z nazwami regionów, nożyczki, kredki, flamastry, kleje; Hasła kojarzące się z wybranymi regionami atrakcyjnymi turystycznie- morzem, górami, pojezierzem;

Film ze strony - https://epodreczniki.pl/a/temat-156-mapa-polski/DLi44Lsqu

Mata do programowania /na dywanie/- wzór przedstawiony na tablicy interaktywnej https://beebot.terrapinlogo.com/?school_mat

https://tyflomapy.pl/Krainy_geograficzne.html

zdjęcia i zadania ze stron: https://epodreczniki.pl/a/temat-157-nad-morzem/Df8EcVLld , https://epodreczniki.pl/a/temat-158-nad-jeziorem/DxjpSR3cl, https://epodreczniki.pl/a/temat-159-w-wielkopolsce/DbbRGI4PE , https://epodreczniki.pl/a/temat-161-w-wysokich-gorach/DpA7AS9f9

https://pl.padlet.com/alicjazyzanska/s39cm767fu38wfap - filmik pt. Krajobrazy Polski - praca z mapą

11. Wymagania w zakresie technologii

Niezbędny sprzęt – tablica interaktywna z dostępem do Internetu; smartfony lub tablety do pracy w grupach 2‑3 osobowych  – w mojej klasie minimum 4; mata do programowania, teksty zagadek; Zajęcia odbywają się w sali lekcyjnej, ławki są rozmieszczone po obwodzie w kształcie podkowy, naprzeciwko tablicy interaktywnej; na środku Sali rozłożona mata do programowania; niezbędne stałe łącze;

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Zagadki

    • Czas trwania: 8‑10min

    • Opis aktywności:

       Rozwiązywanie zagadek w oparciu o film obejrzany w domu /metoda lekcji odwróconej/ https://epodreczniki.pl/a/temat-156-mapa-polski/DLi44LsquNauczyciel zaprasza uczniów do zajęcia miejsca wokół rozłożonej maty; Dzieci przystępują do rozwiązywania zagadek ukrytych pod kartonikiem ułożonym na określonym polu maty – zadaniem uczniów jest dotrzeć od wskazanego przez n‑la pola do ukrytej zagadki poprzez zakodowanie drogi za pomocą symboli - strzałek - kodowanie na dywanie / w razie potrzeby, z użyciem wzoru podanego na tablicy interaktywnej:https://beebot.terrapinlogo.com/?school_mat/

      Do odgadnięcia jest  5 zagadek z hasłami /góry, morze, jeziora, niziny, wyżyny/N‑l odwołuje się do wiedzy uczniów i zadaje pytania nawiązujące do obejrzanego filmu / z poleceń uzupełniających do z. 4 w e- podręczniku np.

      - Czym różnią się krajobrazy występujące  w Polsce?

      - Czym się one charakteryzują?

      - Jak zaznaczone są one na mapie?                                                                                                           

      Teksty zagadek:

      Są wysokie, skaliste,
      pokryte lasami.
      Poznać je możemy
      wędrując szlakami. /góry/

      Kąpiele w nim wspaniałe,
      fal szumu słuchamy.
      W czasie jesiennej szarugi
      chętnie je wspominamy./morze/

      Żaglówki po nich pływają
      rybacy łowią w nich ryby.
      W leżących nad nimi lasach
      latem zbieramy grzyby./jeziora/

      Jakie to słowo?

      Kolorem zielonym na mapie oznaczamy ………………………./niziny/

      Żółty kolor na mapie to …………………./wyżyny/

  • Aktywność 2

  • Aktywność 3

    • Temat: Regiony Polski – praca z tekstem informacyjnym.

    • Czas trwania: 15min

    • Opis aktywności:

      Opis aktywności: Odczytanie tekstu informacyjnego z podręcznika ,,Przyroda regionów Polski” P. s. 48‑49;  Wymienienie i zapisanie w kolejności alfabetycznej wspomnianych w tekście regionów, przypomnienie zasady ortograficznej:

      Małopolska, Mazowsze, Mazury, Podlasie, Pojezierze, Pomorze, Śląsk, Wielkopolska;

      Wyszukanie w tekście informacyjnym wiadomości niezbędnych do samodzielnego wykonania zadania - Odczytywanie przez uczniów odpowiednich fragmentów tekstu. Z.Ćw. s. 55 z. 2,3 s. z.56 z.4

       - Wypisz elementy charakterystyczne dla wymienionych regionów Polski.  Ćw. s. 55 z. 2 Elementarz Odkrywców – Nowa Era

      - Odpowiedz na pytanie: Jak zaplanować ciekawą wycieczkę? Połącz zdania pasujące do siebie za pomocą słów, ćwiczenia w mówieniu:

      ,więc,ponieważ,dlatego;            

      Zbieram informację na temat odwiedzanego miejsca. Chcę się o nim jak najwięcej dowiedzieć.

      Dobrze planuję trasę wyprawy. Chcę bezpiecznie dotrzeć do celu.

      Chce mieć dużo siły do wędrówki. Nigdy nie zapominam o zapasie wody i jedzenia.

      Chcę być dobrze przygotowany na każda pogodę. Pamiętam o kurtce przeciwdeszczowej, ciepłej bluzie i czapce.

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

Rodzajem ewaluacji są prace dzieci – plakaty w wersji papierowej; foldery w wersji elektronicznej

Na zakończenie zajęć za pomocą mentimetera uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące odbytych zajęć:

Czy podobały Ci się dzisiejsze zajęcia? Ankieta

Go to www.menti.com and use the code 7936 4442

Co było dla Ciebie najciekawsze?

Go to www.menti.com and use the code 2724 6815

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Zajęcia można prowadzić w sali komputerowej. W przypadku lekcji ograniczonej czasowo do 45 min Aktywność 1 może ograniczyć się do odwołania się przez n‑la do obejrzanego przez dzieci filmu. Aktywność 4 można również zmodyfikować jedynie do pracy uczniów na tabletach i prezentowania swoich prac w folderach przesłanych nauczycielowi lub przeciwnie rozbudować zajęcia o e. plastyczna i wykorzystać w tym celu 2 jednostki lekcyjne.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna