Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia gramatyczne

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie znajomości wybranych zagadnień gramatycznych.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • wybrane struktury gramatyczne,

  • różne rodzaje ćwiczeń doskonalących znajomość wybranych struktur gramatycznych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wybranymi strukturami gramatycznymi,

  • buduje zdania z użyciem wybranej struktury gramatycznej,

  • ćwiczy wybrane struktury gramatyczne,

  • ćwiczy sprawność mówienia i słuchania,

  • bierze udział w grze dydaktycznej,

  • wyjaśnia znaczenie nowych wyrazów.

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i mówienia,

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • bierze czynny udział w grze dydaktycznej,

  • nie wstydzi się prezentować swojej pracy na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, gra dydaktyczna, burza mózgów, ćwiczebna

Forma: praca w grupach, parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Ćwiczenia na kartkach

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i cele lekcji: „Będziecie ćwiczyć użycie czasu Present Simple. Będziecie brać udział w grach dydaktycznych, które pomogą wam zapamiętać i utrwalić nowy materiał”. Sprawdza, czy uczniowie są przygotowani do lekcji i czy odrobili pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta o znajomość czasu Present Simple, a chętni uczniowie dzielą się swą wiedzą. Następnie nauczyciel uzupełnia ich wiedzę i zapisuje najważniejsze informacje na tablicy, a uczniowie przepisują je do zeszytów.

  2. Praca w parach. Nauczyciel prosi uczniów o napisanie 10 czynności, które wykonują codziennie lub często. Potem uczniowie zapisują je na tablicy i wyjaśniają ich znaczenie. Nauczyciel dopisuje kilka, jego zdaniem potrzebnych, czasowników.

  3. Ćwiczenie prostych zdań. Nauczyciel zapisuje na tablicy wzór, a uczniowie powtarzają go i uzupełniają swoim wyrażeniem (np.: I go to school, I go to the disco, I go to my friend). Potem ćwiczą użycie innych czasowników (np. drink, eat, work).

  4. Praca w grupach. Nauczyciel dzieli uczniów na 3‑osobowe grupy. W każdej grupie osoby A i B nie chcą ze sobą rozmawiać, bo są pokłócone. Osoba C jest mediatorem – przekazuje informacje. Osoby A i B mówią w pierwszej osobie, a osoba C w trzeciej osobie liczby pojedynczej. Nauczyciel pokazuje przykład z 2 uczniami, a potem uczniowie pracują samodzielnie.

  5. Uczniowie ćwiczą tworzenie pytań w czasie Present Simple. Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi ćwiczenie „Znajdź kogoś kto…” (załącznik 1). Uczniowie mają za zadanie podejść do kilku kolegów, ułożyć pytania z ćwiczenia i zadać je. Usłyszane odpowiedzi zapisują w tabeli. Uczniowie powinni udzielać pełnych odpowiedzi np. Yes, I like sport lub No, I don’t like sport. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów.

  6. Wywiad z gwiazdą. Nauczyciel wyjaśnia zadanie. 1 osoba jest gwiazdą, 2 jej albo jego rzecznikiem prasowym, reszta uczniów to dziennikarze. Uczniowie zadają pytania, gwiazda odpowiada w pierwszej osobie, a rzecznik powtarza jej albo jego słowa w trzeciej osobie. Rzecznik może nieco zmieniać wypowiedzi gwiazdy.

  7. Gra „głuchy telefon”. Uczeń mówi po cichu koledze zdanie na ucho. Słuchający prosi o powtórzenie: I don’t hear, What did you say? What? itp. Następnie powtarza zdanie na głos. Wymyśla inne zdanie i powtarza następnemu koledze itd.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje lekcję: „Przypomnieliście sobie czas Present Simple. Dobrze współpracowaliście w grupach i czynnie uczestniczyliście w grach dydaktycznych”. Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami, minusami. Zadaje też pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

  3. Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Find someone who…

yes

no

likes football

always do his / her homework

b) Zadanie domowe

Opisz swój dzień – co zwykle robisz, gdzie chodzisz itp.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja, ćwicząca wybrane struktury gramatyczne (tu na przykładzie czasu Present Simple), przeznaczona jest dla uczniów na różnych poziomach zaawansowania. Konspekt można oczywiście dostosować do innego zagadnienia gramatycznego i obniżyć lub podwyższyć poziom trudności ćwiczeń.

R1X52SGOpHpbI

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.17 KB w języku polskim
RO8DsUdXvVogX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim