Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      • wie, co to jest rytm,

      • wie w jakich dziedzinach życia poczucie rytmu jest nieodzowne,

      • wie o wpływie koordynacji ruchowej na pozostałe cech motoryczne,

      • kojarzy koordynację ruchową z elementami gier zespołowych,

      • pamięta proste sekwencje ruchu,

      • rozpoznaje własne uzdolnienia motoryczne,

      • wie, dlaczego należy systematycznie podejmować wysiłek o charakterze wytrzymałościowym,

      • rozumie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      • umie dostosować tempo wykonywanego ruchu do słyszanego rytmu,

      • potrafi samodzielne utrzymać tempo i rytm marszu,

      • potrafi pokonać ułożony tor w określonym rytmie,

      • wykonuje proste ćwiczenia koordynacyjne,

      • powtórzy proste sekwencje ruchu,

      • potrafi zbadać w każdej chwili swoje tętno,

      • samodzielnie dobiera ćwiczenia doskonalące koordynację ruchową,

      • potrafi zastosować proste techniki relaksacji,

      • potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu.

  2. Metody pracy Metoda naśladowcza – ścisła, zadaniowa – ścisła, zabawowo - naśladowcza.

  3. Środki dydaktyczne Laski gimnastyczne, pachołki, magnetofon, taśma z muzyką o wyraźnym rytmie.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • zbiórka i powitanie,

        • sprawdzenie gotowości do zajęć,

        • podanie tematu,

        • przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji.

      2. Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka:

        • uczniowie dostosowują tempo swojego ruchu – od marszu do biegu dookoła sali gimnastycznej w rytmie podawanym przez nauczyciela;

        • ćwiczący poruszają się w dowolny sposób, ale dostosowany do rytmu i tempa muzyki puszczanej przez nauczyciela z magnetofonu;

        • uczniowie ustawieni w rozsypce twarzą do nauczyciela powtarzają w rytm muzyki proste układy ruchowe prezentowane przez nauczyciela.

    2. Faza realizacyjna

      1. Uczniowie podzieleni na dwa zespoły ćwiczebne. Każda grupa maszeruje po wyznaczonej trasie, tak aby te same osoby spotykały się w wyznaczonym pachołkami miejscu przy każdym obejściu trasy. Rytm przejścia określa nauczyciel lub muzyka. Tempo rosnące od marszu do truchtu.

      2. Podział na dwie grupy, tym razem określamy trasy tak, aby przecinały się i tworzyły tzw. ósemkę. Ci sami uczniowie mijają się za każdym przejściem w tym samym określonym pachołkami miejscu spinając się jak zamek błyskawiczny.

      3. Rozkładamy przygotowany przyrząd do ćwiczenia koordynacji ruchowej, tzn. laski gimnastyczne (około 10 – 12 sztuk) ułożone na specjalnie przygotowanych postumentach (około 5 cm nad ziemią). Laski gimnastyczne oddalone od siebie o około 50 – 70 cm w zależności od wieku ćwiczących. Uczniowie pokonują ułożoną trasę, ustawieni rzędem, z zachowaniem odpowiednich odstępów w wyznaczony przez nauczyciela sposób i w określonym rytmie. Następnie uczniowie sami mogą zaproponować sposób pokonania trasy.
        Przykład:

        • przejście ponad laskami gimnastycznymi,

        • trucht ponad laskami gimnastycznymi,

        • przejście bokiem ponad laskami gimnastycznymi,

        • przejście tyłem ponad laskami gimnastycznymi,

        • dwa przeskoki na jednej nodze, dwa przeskoki na drugiej nodze itd. ponad laskami gimnastycznymi,

        • z jednej nogi przeskok na dwie nogi itd. ponad laskami gimnastycznymi,

        • trzy skoki na jednej nodze, przeskok na dwie nogi i trzy skoki na drugiej nodze,

        • zaczynamy prawą nogą, przeskok na dwie nogi i zaczynamy lewą nogą.
          Możliwości przeskoczenia czy przejścia toru jest bardzo dużo, zależy to tylko od inwencji nauczyciela. Tor ten wyraźnie pokazuje czy uczeń jest szczęśliwym posiadaczem koordynacji ruchowej.

    3. Faza podsumowująca

      1. Ćwiczenia oddechowe

      2. Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących

      3. Sportowe pożegnanie

  5. Bibliografia

    1. Dziak A., Zagrożenie dla narządu ruchu u polskich dzieci , Materiały z Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej, IS, Warszawa, 1995.

    2. Gagne R., Briggs L., Wager W., Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa, 1992.

    3. Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk, 1987.

    4. Lohmann W., Bieg, skok, rzut, Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa, 1972.

    5. Pacinowski S*., Problemy oceny szkolnej, PZWS,* Warszawa, 1966.

    6. Program usportowienia uczniów, GKKFiS, Warszawa, 1981.

    7. Strzyżewski S., Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną, WSiP, Warszawa, 1997.

    8. Zuchora K., Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa, 1974.

  6. Czas trwania lekcji 45 minut

RxytwrO336UNH

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 48.08 KB w języku polskim
RcWux4tL7Ybg0

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim