Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń:

      • wie, że systematyczne ćwiczenia fizyczne wpływają na codzienne samopoczucie

      • wie, że ćwiczenia fizyczne wpływają na pracę organów wewnętrznych człowieka

      • wie o zależności pomiędzy praca serca, a wydolnością organizmu

      • wie od czego zależy wydolność fizyczna organizmu

      • zna własne uzdolnienia motoryczne

      • wie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego

      • wie co to jest higiena osobista

      • wie jak należy dostosować strój sportowy do ćwiczeń fizycznych

      • nazywa poszczególne cechy motoryczne

    2. Umiejętności Uczeń:

      • dba w czasie wolnym o swoje ciało

      • potrafi przygotować swój organizm do wysiłku fizycznego

      • umie zadbać o własną higienę ciała i stroju

      • potrafi, wykorzystując poznane ćwiczenia dbać o poszczególne partie mięśni

      • potrafi zbadać w każdej chwili swoje tętno

      • prawidłowo postępuje w wypadku skaleczenia otarcia

      • potrafi zastosować proste techniki relaksacji

      • potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu

  2. Metody pracy metoda naśladowcza – ścisła, zadaniowa – ścisła, zabawowo – naśladowcza

  3. Środki dydaktyczne karimaty lub kocyki

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno – porządkowe

        • zbiórka i powitanie

        • sprawdzenie gotowości do zajęć

        • podanie tematu, motywowanie do wykonywania ćwiczeń ruchowych

        • przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji

      2. Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka

        • wybieramy czterech uczniów, oznaczamy znacznikami lub szarfami i każdy z nich tworzy własny wąż starając się dotknąć jak największą ilość osób uciekających, goniący są zawsze z przodu

        • zabawa bieżna „Rybacy i rybki”, wybieramy dwie pary ćwiczących, które trzymają się za ręce – to są rybacy, pozostali uczniowie - rybki uciekają, zadaniem rybaków jest założyć z góry ręce na uciekające rybki, każde dwie rybki zamieniają się w rybaków, wyznaczamy miejsce w które rybacy odprowadzają złapane rybki

        • cztery wyznaczone osoby oznaczone różnokolorowymi znacznikami mają złapać jak największą ilość uciekających przed nimi uczniów, osoby dotknięte przez goniących odprowadzane są w wyznaczone przez nauczyciela miejsce, inne dla każdego goniącego, wygrywa ten który złapie największą liczbę osób ćwiczących

    2. Faza realizacyjna

      1. Rozdajemy uczniom karimaty, ćwiczący ustawieni w rozsypce na całej przestrzeni przeznaczonej do ćwiczeń, twarzą do nauczyciela wykonują podane przez prowadzącego ćwiczenia (zawsze podajemy pozycje wyjściową, podajemy tempo wykonywania ćwiczeń przez uczniów i ilość powtórzeń):

        • ćwiczenia w staniu:

          • postawa w małym rozkroku, dłonie na biodrach, skłonu głowy w przód, w tył, w lewo i w prawo

          • postawa w małym rozkroku krążenia ramion na przemian stronne i obustronne w przód i w tył

          • postawa w małym rozkroku skłony tułowia w przód i skłony tułowia w przód z pogłębianiem

          • postawa w małym rozkroku opad tułowia i wykonujemy skręty tułowia

        • ćwiczenia w przysiadzie:

          • wyrzuty obustronne nóg w tył

          • wyrzuty na przemian stronne w tył

          • wyrzuty na przemian stronne w bok

        • ćwiczenia w klęku podpartym:

          • ugięcia ramion

          • ugięcie ramion i unosimy prawą nogę góra – skos, powrót i ugięcie ramion i lewa noga góra – skos i powrót

          • ugięcie ramion, wychylamy ciało jak najdalej w przód i prostujemy ramiona

          • wychylamy ciało jak najdalej w przód, uginamy ramiona, cofamy tułów i prostujemy ręce

        • ćwiczenia w leżeniu tyłem:

          • leżenie przewrotne

          • leżenia przerzutne

          • tzw. rowerek

          • tzw. nożyce poziome i pionowe

          • przejście do siadu równoważnego i powrót

          • próby wykonania tzw. mostka

        • ćwiczenia w leżeniu przodem:

          • dłonie na karku skłony tułowia w tył

          • ramiona wprzód, nogi złączone i staramy się równocześnie unieść w tył nogi i ręce

          • ramiona w bok i dotykamy lewą stopą prawej dłoni, powrót i dotykamy prawą stopą lewej dłoni

          • chwytamy dłońmi za stopy, nogi ugięte w kolanach i staramy się wyprostować nogi

    3. Faza podsumowująca

      1. Ćwiczenia oddechowe.

      2. Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie uczniów najlepiej wykonujących ćwiczenia.

      3. Sportowe pożegnanie

  5. Bibliografia

    1. Denisiuk L., Kalinowski A., Podstawy teorii i metodyki wychowania fizycznego, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1964.

    2. Kaczyński A., Atlas gimnastycznych ćwiczeń siłowych, Wydawnictwo AWF, Wrocław 1992.

    3. Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk 1987.

    4. Strzyżewski S.: Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną, WSiP, Warszawa 1997.

    5. Zuchora K.: Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa 1974.

  6. Czas trwania lekcji 45 minut

R1LQRcA0v4GvG

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 48.04 KB w języku polskim
R10FmRKhD7WsI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim