Ćwiczenia przy muzyce
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości Uczeń:
wie, że muzyka niesie ze sobą rytm i tempo
zna proste kroki wykonywane w czasie ćwiczeń
wie na czym polega i jakie walory niesie ze sobą ćwiczenie przy muzyce
zna własne uzdolnienia motoryczne
wie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego
wie co to jest higiena osobista
nazywa poszczególne cechy motoryczne
Umiejętności Uczeń:
słyszy i potrafi wyklaskać tempo słyszanej muzyki
potrafi dostosować swój ruch w rytm muzyki
potrafi wykonać prosty układ kroków zainspirowany słyszaną muzyką
umie zadbać o własną higienę ciała i stroju
potrafi zbadać w każdej chwili swoje tętno
podejmuje samodzielnie decyzje w czasie gier i zabaw ruchowych
potrafi zastosować proste techniki relaksacji
potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu
Metody pracymetoda naśladowcza – ścisła, zadaniowa – ścisła, zabawowo – naśladowcza
Środki dydaktyczne magnetofon, kasety z muzyką o wyraźnie słyszanym rytmie, sala najlepiej z lustarmi
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno – porządkowe
zbiórka i powitanie
sprawdzenie gotowości do zajęć
podanie tematu, motywowanie do wykonywania ćwiczeń ruchowych
przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji
Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka
puszczamy muzykę z magnetofonu i proponujemy uczniom odzwierciedlenie ruchem słyszanej muzyki (ćwiczący ustawieni w rozsypce, twarzą do luster, jeżeli takie mamy do dyspozycji)
uczniowie dostosowują tempo swojego ruch od marszu do biegu w miejscu w rytm wystukiwany przez nauczyciela
Faza realizacyjna
Uczniowie ustawieni w rozsypce twarzą do lustra (pozwala to na samoocenę i obserwację przez uczniów swojej sylwetki w czasie ćwiczeń), wykonują w rytm puszczanej z magnetofonu muzyki podawane przez nauczyciela propozycje prostych układów kroków:
marsz w miejscu (zwracamy uwagę na pracę ramion)
na raz lewa noga w bok, na dwa prawa noga w bok, na trzy powrót lewej nogi, na cztery powrót prawej nogi – przy wykonywaniu rozkroku obniżamy środek ciężkości, przy łączeniu nóg wychodzimy w górę
na raz, dwa, trzy wykonujemy trzy kroki w przód na cztery wymach nogą w przód (w zależności którą nogą zaczniemy wykonywanie kroków, to przeciwną wykonujemy wymach) i powrót trzy kroki w tył i na cztery wymach nogi w tył
stajemy w postawie z ramionami ugiętymi w łokciach, uniesionymi na wysokość barków, na raz ramiona w bok i wykrok w bok lewą nogą na dwa powrót do pozycji wyjściowej, na trzy ramiona w bok i wykrok w bok prawą nogą
ćwiczenie jak wyżej, lecz wykonujemy dwa kroki w lewą stronę i dwa kroki w prawa stronę (gdy dostawiamy nogę, ramiona są złączne przed sobą)
z postawy: na raz lewa noga w bok, na dwa prawa noga przeplatanka przodem, na trzy odstawiamy lewą nogę w bok, na cztery dostawiamy prawą nogę i ruch w drugą stronę zaczynając od nogi którą dostawiamy, czyli na raz prawa noga w bok, na dwa lewa noga przeplatanka tyłem, na trzy odstawiamy prawą nogę w bok i na cztery dostawiamy lewą nogę, w zależności od tempa i rytmu muzyki gdy dostawiamy nogi na cztery możemy dołączyć klaśnięcie w dłonie i doskok obunóż
gdy przećwiczymy poszczególne kroki możemy połączyć je w jeden ciąg, umawiają się że np. każdy z kroków powtarzamy 12 razy
wykorzystujemy inwencje twórcze uczniów i ochotnicy prowadzą fragment lekcji wykorzystując poznane kroki lub proponują nowe możliwości
Faza podsumowująca
Ćwiczenia oddechowe. Przypomnienie o dozowaniu wysiłku fizycznego w zależności od możliwości fizycznych organizmu i wytrenowania ucznia.
Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących.
Sportowe pożegnanie
Bibliografia
Denisiuk L., Kalinowski A., Podstawy teorii i metodyki wychowania fizycznego, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1964.
Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk 1987.
Strzyżewski S.: Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną, WSiP, Warszawa 1997.
Zuchora K.: Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa 1974.
Czas trwania lekcji 45 minut