Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia siłowe metodą bodybuilding

Scenariusz lekcji, IV etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

1. Diagnoza sprawności i aktywności fizycznej oraz rozwoju fizycznego

1.2 Uczeń opracowuje i realizuje program aktywności fizycznej dostosowany do własnych potrzeb

Adresat: Uczniowie klasy II, chłopcy

Czas trwania: 45 minut

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe założenia treningu metodą bodybuilding

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczeń:

  • planuje trening siłowy

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczeń:

  • ma świadomość korzystnego wpływu treningu siłowego na sylwetkę

Metody nauczania: naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła

Formy i miejsce zajęć

Formy nauczania: indywidualna, grupowa, stacyjna

Miejsce ćwiczeń: siłownia

Przybory i przyrządy: Atlas wielostanowiskowy, 3 gryfy proste, 3 gryfy łamane, 20 sztangielek, arkusze papieru A2 i kolorowe flamastry lub długopisy.

Zasoby multimedialne

  1. prezentacja multimedialna: „Ćwiczenia siłowe metodą bodybuilding”.

  2. quiz: „Atlas najpopularniejszych ćwiczeń na siłowni”.

Opis przebiegu zajęć

Tok

Opis przebiegu zajęć

Uwagi organizacyjno – metodyczne

Część wstępna 7 – 10 minut

  1. Czynności organizacyjno‑porządkowe,

Przygotowanie i sprawdzenie sprzętu, zbiórka,
przywitanie, sprawdzenie obecności
i gotowości do zajęć. Zapoznanie z tematem lekcji. Przypomnienie regulaminu siłowni.
Obejrzenie i omówienie prezentacji multimedialnej.

  1. Rozgrzewka

Ćwiczenia indywidualne

  • Krążenia ramion: oburącz w przód i w tył (po 10x),

  • wymachy ramion w przód i w tył (po 10x),

  • krążenia przedramion w stawie łokciowym: do wewnątrz i na zewnątrz (po 10x),

  • krążenia tułowiem w prawą i lewą stronę, ręce na biodrach (po 6x),

  • skłony w bok z pogłębieniem na trzy, prawa ręka uniesiona do góry, a lewa oparta o biodro
    (po 3x każdy bok),

  • stojąc w rozkroku, ręce uniesione nad głowę
    i złączone, krążenia tułowiem w lewą i prawą stronę (po 4x),

  • w pozycji stojącej, naprzemienne wznosy nóg do uniesionych i wyprostowanych rąk. PN dotyka LR, a LN dotyka PR (łącznie 10x),

  • stojąc na jednej nodze, naprzemienne przyciąganie rękoma zgiętej nogi do klatki piersiowej,

  • stojąc na jednej nodze, naprzemienne przyciąganie rękoma zgiętej nogi do pośladków.

Ćwiczenia w parach

  • Stojąc twarzą do siebie w wykroku prawą nogą, uczniowie podają sobie dłonie przodem
    i naprzemiennie wykonują zgięcia i wyprosty ramion (łącznie 20x). Zmiana nóg,

  • stając plecami do siebie, uczniowie wykonują chwyt pod łokcie i starając się utrzymać równowagę, robią przysiady (12x).

Ustawienie
w dwuszeregu.

Uczniowie w dowolnym siadzie. Prezentacja multimedialna.

Ustawienie w rozsypce.

Uczniowie dobrani
w pary.

Część główna 25 – 30 minut

Obwód stacyjny:

I grupa ćwiczeń: Trening mięśni klatki piersiowej

  • Wyciskanie sztangi w leżeniu na ławeczce poziomej,

  • wyciskanie sztangielek w leżeniu na ławeczce poziomej.

II grupa ćwiczeń: Trening mięśni ramion

  • Stojąc, uginanie ramion ze sztangą trzymaną podchwytem,

  • stojąc, uginanie ramion ze sztangielkami trzymanymi, podchwytem (z „supinacją” nadgarstka),

  • uginanie ramion ze sztangą na „modlitewniku”.

III grupa ćwiczeń: Trening mięśni nóg

  • Przysiady ze sztangą na barkach,

  • przysiady wykroczne ze sztangielkami.

IV grupa ćwiczeń: Trening mięśni obręczy barkowej

  • Wyciskanie sztangi sprzed i zza głowy,

  • unoszenie sztangielek bokiem w górę,

  • podciąganie sztangi wzdłuż tułowia.

V grupa ćwiczeń: Trening mięśni brzucha

  • Skłony w leżeniu na ławce ukośnej głową w dół,

  • „spinanie”/unoszenie kolan w leżeniu tyłem,

  • skrętoskłony w leżeniu na ławce skośnej głową
    w dół.

Nauczyciel omawia podstawowe zagadnienia treningu metodą bodybuilding.

Podział na 5 grup. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki do rozpisania programów treningowych. Uczniowie najpierw obserwują pokaz nauczyciela,
a następnie próbują sami wykonać ćwiczenia. Pomiędzy kolejnymi seriami sporządzają w swoich grupach plany treningowe. Nauczyciel nadzoruje trening uczniów i koryguje technikę wykonania.

Część końcowa 5 – 10 minut

  1. Ćwiczenia strechingowe

  • Uczniowie ustawiają się tyłem do ściany, mając wyprostowane ramiona wyciągnięte do tyłu, opierają je wewnętrzną częścią dłoni o ścianę, na wysokości nieco powyżej pasa. W takim ustawieniu wykonują płytkie przysiady, rozciągając jednocześnie mięsnie klatki piersiowej i obręczy barkowej. Ćwiczenia należy wykonywać siłowo, ale dynamicznie i równomiernie (20 sek.),

  • stojąc w lekkim rozkroku, uczniowie unoszą jedną rękę w górę i zginają ją w maksymalnym zakresie ruchowym. Drugą ręką chwytają za łokieć
    i przyciągają go za głowę (po 15 sek. każda ręka),

  • w siadzie prostym, nogi złączone, stopy ustawione w zgięciu grzbietowym, wykonywanie skłonów
    w przód,

  • w siadzie rozkrocznym naprzemienne skłony do lewej i prawej nogi z wytrzymaniem (po 15 sek.),

  • w siadzie ugiętym rozwartym, stopy złączone, chwyt za kostki i naciskanie przedramionami na kolana. (20 sek.),

  1. Czynności organizacyjne.

Zbiórka, podsumowanie lekcji, pochwały dla całej klasy za zaangażowanie i wyróżnienie najlepiej pracującej grupy.

Nauczyciel przeprowadza quiz dotyczący ćwiczeń siłowych.

W trakcie wszystkich ćwiczeń obowiązuje zasada wdechu nosem
i wydechu ustami.

Uczniowie w szeregu.

W podsumowaniu

nauczyciel udziela wskazówek treningowych. Zachęca do systematycznych
i wytrwałych treningów na siłowni.

Materiał multimedialny.

RoTuCzKfe58uy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 105.50 KB w języku polskim
R15u8Lxy9hmJW

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 57.04 KB w języku polskim