Ćwiczenia utrwalające obliczanie procentu liczby

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna zastosowanie procentów.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • obliczyć procent danej liczby,

  • stosować obliczenia procentowe w zadaniach tekstowych,

  • poprawnie interpretować informacje zawarte w folderach reklamowych.

2. Metoda i forma pracy

  • Mini wykład

  • Ćwiczeniowa

  • Gra dydaktyczna

  • Praca z całą klasą

  • Praca w grupach

3. Środki dydaktyczne

  • Kartki do gry „Procentowe kwiatki”

  • Karty pracy dla grup

  • Folder reklamowy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Sprawdzenie pracy domowej.

  3. Podanie tematu lekcji i zapoznanie uczniów z celami lekcji.

  4. „Procentowe kwiatki” - przypomnienie sposobu obliczania procentu liczby (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Mini wykład - nauczyciel krótko wyjaśnia znaczenie słów: rabat, bonifikata, opust.

Rabat, bonifikata, opust to obniżenie normalnej ceny towaru, najczęściej wyrażone w procentach, np. dla stałych klientów lub nabywców kupujących dużą ilość towaru. Przecena to ustalenie niższej ceny niż poprzednia, zwykle na artykuły posezonowe, towary z usterkami lub na towary, którym kończy się termin przydatności do spożycia.

  1. Nauczyciel pokazuje sposób obliczania ceny kurtki po obniżce.

Kurtka kosztuje 200 zł. Ile będzie kosztowała kurtka po obniżce o 20%?

Należy obliczyć 20% ceny tej kurtki, a następnie odjąć tę liczbę od ceny kurtki.

20% • 200 = 20100 • 200 = 210 • 200 = 2201 = 40 200 – 40 = 160

Odp. Po obniżce kurtka kosztuje 160 zł.

  1. Praca w grupach – nauczyciel rozdaje liderom grupy koperty z kolejnymi zadaniami.

(załącznik 2)

c) Faza podsumowująca

Prezentacja efektów pracy w grupach i ich ocena.

5. Bibliografia

  1. Dłużewska M., Walentynkowe kwiatki, [w:] „Matematyka” 2006, nr 2, s.60.

  2. Praca zbiorowa, Matematyka 2001, podręcznik dla klasy 5, WSiP, Warszawa 1997.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Każdy uczeń otrzymuje kopertę z całym zestawem i ma z niego ułożyć trzy czteropłatkowe kwiatki. Do niebieskiego kwadracika uczniowie dopasowują kwadraty z takimi samymi wynikami.

50% liczby 40

60100

75100

10% z 200 książek

20

15 liczby 100

[Frame1]

60%

35

75%

34

0,6

0,75

25% z 80 kg

załącznik 2

Zadanie 1

Przed obniżką buty kosztowały 250 zł. Ile będą kosztowały te buty po obniżce o 10%?

Zadanie 2

Za kilka dni wybierasz się na obóz rowerowy. Przydałby Ci się nowy rower, bo ten stary nie wytrzyma kolejnej wyprawy. Nie masz też namiotu i śpiwora. Czeka Cię więc spory wydatek, bo musisz kupić wszystkie te rzeczy. W gazecie ukazała się właśnie oferta o „Wielkiej wyprzedaży” w jednym z hipermarketów. Oblicz, ile zapłacisz za zakupy w tym sklepie.

RtK5yVuCCQeSW
R6OB23XISReDK

CENA: 450 zł

OBNIŻAMY CENY ŚPIWORÓW O 15%

RqVH36eZcNKmx
R1Abhp18KWKd7
RnNQwLBX064NG

b) Zadanie domowe

Zadanie 1

W gazecie ukazała się oferta na zakup okien

723 zł + 7% VAT

430 zł + 7% VAT

889 zł + 7% VAT

Jaka jest cena okien z VAT‑em?

Zadanie 2 (dla chętnych)

Odszukaj w folderach reklamowych procentowe obniżki cen, wytnij je, wklej do zeszytu. Ułóż dwa zadania tekstowe w oparciu o dane zawarte w folderach i rozwiąż je.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RRb7esNHVAR2j

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 325.71 KB w języku polskim
RGKM0RIuQmCqU

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 161.50 KB w języku polskim