Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia utrwalające obliczanie procentu liczby

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna zastosowanie procentów.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • obliczyć procent danej liczby,

  • stosować obliczenia procentowe w zadaniach tekstowych,

  • poprawnie interpretować informacje zawarte w folderach reklamowych.

2. Metoda i forma pracy

  • Mini wykład

  • Ćwiczeniowa

  • Gra dydaktyczna

  • Praca z całą klasą

  • Praca w grupach

3. Środki dydaktyczne

  • Kartki do gry „Procentowe kwiatki”

  • Karty pracy dla grup

  • Folder reklamowy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Sprawdzenie pracy domowej.

  3. Podanie tematu lekcji i zapoznanie uczniów z celami lekcji.

  4. „Procentowe kwiatki” - przypomnienie sposobu obliczania procentu liczby (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Mini wykład - nauczyciel krótko wyjaśnia znaczenie słów: rabat, bonifikata, opust.

Rabat, bonifikata, opust to obniżenie normalnej ceny towaru, najczęściej wyrażone w procentach, np. dla stałych klientów lub nabywców kupujących dużą ilość towaru. Przecena to ustalenie niższej ceny niż poprzednia, zwykle na artykuły posezonowe, towary z usterkami lub na towary, którym kończy się termin przydatności do spożycia.

  1. Nauczyciel pokazuje sposób obliczania ceny kurtki po obniżce.

Kurtka kosztuje 200 zł. Ile będzie kosztowała kurtka po obniżce o 20%?

Należy obliczyć 20% ceny tej kurtki, a następnie odjąć tę liczbę od ceny kurtki.

20% • 200 = 20100 • 200 = 210 • 200 = 2201 = 40 200 – 40 = 160

Odp. Po obniżce kurtka kosztuje 160 zł.

  1. Praca w grupach – nauczyciel rozdaje liderom grupy koperty z kolejnymi zadaniami.

(załącznik 2)

c) Faza podsumowująca

Prezentacja efektów pracy w grupach i ich ocena.

5. Bibliografia

  1. Dłużewska M., Walentynkowe kwiatki, [w:] „Matematyka” 2006, nr 2, s.60.

  2. Praca zbiorowa, Matematyka 2001, podręcznik dla klasy 5, WSiP, Warszawa 1997.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Każdy uczeń otrzymuje kopertę z całym zestawem i ma z niego ułożyć trzy czteropłatkowe kwiatki. Do niebieskiego kwadracika uczniowie dopasowują kwadraty z takimi samymi wynikami.

50% liczby 40

60100

75100

10% z 200 książek

20

15 liczby 100

[Frame1]

60%

35

75%

34

0,6

0,75

25% z 80 kg

załącznik 2

Zadanie 1

Przed obniżką buty kosztowały 250 zł. Ile będą kosztowały te buty po obniżce o 10%?

Zadanie 2

Za kilka dni wybierasz się na obóz rowerowy. Przydałby Ci się nowy rower, bo ten stary nie wytrzyma kolejnej wyprawy. Nie masz też namiotu i śpiwora. Czeka Cię więc spory wydatek, bo musisz kupić wszystkie te rzeczy. W gazecie ukazała się właśnie oferta o „Wielkiej wyprzedaży” w jednym z hipermarketów. Oblicz, ile zapłacisz za zakupy w tym sklepie.

RtK5yVuCCQeSW
R6OB23XISReDK

CENA: 450 zł

OBNIŻAMY CENY ŚPIWORÓW O 15%

RqVH36eZcNKmx
R1Abhp18KWKd7
RnNQwLBX064NG

b) Zadanie domowe

Zadanie 1

W gazecie ukazała się oferta na zakup okien

723 zł + 7% VAT

430 zł + 7% VAT

889 zł + 7% VAT

Jaka jest cena okien z VAT‑em?

Zadanie 2 (dla chętnych)

Odszukaj w folderach reklamowych procentowe obniżki cen, wytnij je, wklej do zeszytu. Ułóż dwa zadania tekstowe w oparciu o dane zawarte w folderach i rozwiąż je.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RRb7esNHVAR2j

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 325.71 KB w języku polskim
RGKM0RIuQmCqU

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 161.50 KB w języku polskim