Ćwiczenia w lesie z wykorzystaniem przeszkód naturalnych
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości Uczeń:
wie, jak dbać o harmonijny rozwój swojego ciała;
wie, jak należy ubrać się w zależności od warunków pogodowych i pory roku;
zna wystarczający zasób ćwiczeń z wykorzystaniem przeszkód naturalnych;
wie, dlaczego należy systematycznie podejmować wysiłek o charakterze wytrzymałościowym;
rozumie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego;
wie, dlaczego należy myć całe ciało i zmieniać bieliznę.
Umiejętności Uczeń:
potrafi wykorzystać przeszkody naturalne do ćwiczeń fizycznych;
dobiera odpowiedni strój sportowy do warunków pogodowych i pory roku;
potrafi zbadać w każdej chwili swoje tętno;
potrafi przeskoczyć ponad przeszkodą naturalną;
umie bezpiecznie upadać;
samodzielnie dobiera ćwiczenia doskonalące skoczność i wytrzymałość ;
potrafi zastosować proste techniki relaksacji;
potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu.
Metody pracy Metoda naśladowcza – ścisła, zadaniowa – ścisła, zabawowo – naśladowcza.
Środki dydaktyczne Wykorzystanie przeszkód naturalnych pobliskiego lasu.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno – porządkowe:
zbiórka i powitanie,
sprawdzenie gotowości do zajęć,
podanie tematu,
przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji,
rozgrzewkę przeprowadzamy w czasie dojścia do miejsca, w którym realizujemy część główną:
bieg na palcach;
bieg na piętach;
bieg z wysokim unoszeniem kolan;
bieg z uderzeniem piętami o pośladki;
bieg bokiem;
krążenia obustronne ramion w przód;
krążenia obustronne ramion w tył;
przeskoki z nogi na nogę z wysokim unoszeniem kolan i wymachem ramion – wieloskoki;
trucht z krótkimi fazami przyspieszenia;
bieg slalomem między drzewami – wybieramy teren do tego ćwiczenia odpowiedni, bez połamanych gałęzi i krzaków.
Faza realizacyjna Ćwiczenia wykonujemy w formie strumieniowej.
Przejście po leżącym pniu drzewa:
przodem – z krótkiego rozbiegu uczniowie wskakują na pień leżącego drzewa i przechodzą po nim jak po kładce (6x);
bokiem – z krótkiego rozbiegu uczniowie wskakują na pień leżącego drzewa i przechodzą po nim jak po kładce (6x).
Podciągania na odpowiednio wybranej gałęzi drzewa:
wybieramy wszystkie nadające się do wykonania tego ćwiczenia gałęzie i wykonujemy podciągnięcia na gałęzi trzymając ją najpierw nachwytem, następnie podchwytem (każdy uczeń wykonuje po 2 próby) należy zwrócić uwagę na wybór odpowiednich gałęzi, aby zapewniały bezpieczeństwo ćwiczącym.
Posuwanie się w przód skokami zawrotnymi:
uczniowie frontalnie wykonują skoki zwrotne wzdłuż leżącego pnia drzewa (6x), zwracamy uwagę na dokładność wykonywania skoków zawrotnych - odbicie obunóż, stopy złączone w czasie skoku i lądowanie na obie stopy.
Ćwiczenia siły mięśni ramion i nóg z wykorzystaniem pnia drzewa:
każdy uczeń wybiera dla siebie drzewo o takim obwodzie aby mógł objąć je rękoma stojąc przed drzewem przodem. Na sygnał nauczyciela uczniowie wskakują na wybrane drzewo i starają się utrzymać przez 10 sekund (6x).
Faza podsumowująca
Powrót do szkoły, ćwiczenia oddechowe (próby pomiaru tętna, przypominamy w jaki sposób najprościej i najszybciej można zmierzyć tętno – układamy dłoń i wyszukujemy tętnicę szyjną, palce złączone, kciuk ułożony przeciwlegle, lub wyczuwamy tętno na przegubie ręki, palce złączone i ułożone na przegubie).
Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących.
Sportowe pożegnanie.
Bibliografia
Dziak A., Zagrożenie dla narządu ruchu u polskich dzieci, Materiały z Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej, IS, Warszawa, 1995.
Gagne R., Briggs L., Wager W., Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa, 1992.
Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk, 1987.
Lohmann W., Bieg, skok, rzut, Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa, 1972.
Pacinowski S., Problemy oceny szkolnej, PZWS, Warszawa, 1966.
Program usportowienia uczniów, GKKFiS, Warszawa, 1981.
Strzyżewski S., Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną, WSiP, Warszawa, 1997.
Zuchora K., Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa, 1974.
Czas trwania lekcji
45 minutUwagi do scenariusza Zadaniem nauczyciela jest wyszukanie wcześniej odpowiedniego terenu do ćwiczeń w pobliżu szkoły.