Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń:

      • wie, jak dbać o harmonijny rozwój swojego ciała;

      • wie, jak należy ubrać się w zależności od warunków pogodowych i pory roku;

      • zna wystarczający zasób ćwiczeń z wykorzystaniem przeszkód naturalnych;

      • wie, dlaczego należy systematycznie podejmować wysiłek o charakterze wytrzymałościowym;

      • rozumie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego;

      • wie, dlaczego należy myć całe ciało i zmieniać bieliznę.

    2. Umiejętności Uczeń:

      • potrafi wykorzystać przeszkody naturalne do ćwiczeń fizycznych;

      • dobiera odpowiedni strój sportowy do warunków pogodowych i pory roku;

      • potrafi zbadać w każdej chwili swoje tętno;

      • potrafi przeskoczyć ponad przeszkodą naturalną;

      • umie bezpiecznie upadać;

      • samodzielnie dobiera ćwiczenia doskonalące skoczność i wytrzymałość ;

      • potrafi zastosować proste techniki relaksacji;

      • potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu.

  2. Metody pracy Metoda naśladowcza – ścisła, zadaniowa – ścisła, zabawowo – naśladowcza.

  3. Środki dydaktyczne Wykorzystanie przeszkód naturalnych pobliskiego lasu.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno – porządkowe:

        • zbiórka i powitanie,

        • sprawdzenie gotowości do zajęć,

        • podanie tematu,

        • przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji,

        • rozgrzewkę przeprowadzamy w czasie dojścia do miejsca, w którym realizujemy część główną:

          • bieg na palcach;

          • bieg na piętach;

          • bieg z wysokim unoszeniem kolan;

          • bieg z uderzeniem piętami o pośladki;

          • bieg bokiem;

          • krążenia obustronne ramion w przód;

          • krążenia obustronne ramion w tył;

          • przeskoki z nogi na nogę z wysokim unoszeniem kolan i wymachem ramion – wieloskoki;

          • trucht z krótkimi fazami przyspieszenia;

          • bieg slalomem między drzewami – wybieramy teren do tego ćwiczenia odpowiedni, bez połamanych gałęzi i krzaków.

    2. Faza realizacyjna Ćwiczenia wykonujemy w formie strumieniowej.

      1. Przejście po leżącym pniu drzewa:

        • przodem – z krótkiego rozbiegu uczniowie wskakują na pień leżącego drzewa i przechodzą po nim jak po kładce (6x);

        • bokiem – z krótkiego rozbiegu uczniowie wskakują na pień leżącego drzewa i przechodzą po nim jak po kładce (6x).

      2. Podciągania na odpowiednio wybranej gałęzi drzewa:

        • wybieramy wszystkie nadające się do wykonania tego ćwiczenia gałęzie i wykonujemy podciągnięcia na gałęzi trzymając ją najpierw nachwytem, następnie podchwytem (każdy uczeń wykonuje po 2 próby) należy zwrócić uwagę na wybór odpowiednich gałęzi, aby zapewniały bezpieczeństwo ćwiczącym.

      3. Posuwanie się w przód skokami zawrotnymi:

        • uczniowie frontalnie wykonują skoki zwrotne wzdłuż leżącego pnia drzewa (6x), zwracamy uwagę na dokładność wykonywania skoków zawrotnych - odbicie obunóż, stopy złączone w czasie skoku i lądowanie na obie stopy.

      4. Ćwiczenia siły mięśni ramion i nóg z wykorzystaniem pnia drzewa:

        • każdy uczeń wybiera dla siebie drzewo o takim obwodzie aby mógł objąć je rękoma stojąc przed drzewem przodem. Na sygnał nauczyciela uczniowie wskakują na wybrane drzewo i starają się utrzymać przez 10 sekund (6x).

    3. Faza podsumowująca

      1. Powrót do szkoły, ćwiczenia oddechowe (próby pomiaru tętna, przypominamy w jaki sposób najprościej i najszybciej można zmierzyć tętno – układamy dłoń i wyszukujemy tętnicę szyjną, palce złączone, kciuk ułożony przeciwlegle, lub wyczuwamy tętno na przegubie ręki, palce złączone i ułożone na przegubie).

      2. Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących.

      3. Sportowe pożegnanie.

  5. Bibliografia

    1. Dziak A., Zagrożenie dla narządu ruchu u polskich dzieci, Materiały z Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej, IS, Warszawa, 1995.

    2. Gagne R., Briggs L., Wager W., Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa, 1992.

    3. Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk, 1987.

    4. Lohmann W., Bieg, skok, rzut, Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa, 1972.

    5. Pacinowski S., Problemy oceny szkolnej, PZWS, Warszawa, 1966.

    6. Program usportowienia uczniów, GKKFiS, Warszawa, 1981.

    7. Strzyżewski S., Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną, WSiP, Warszawa, 1997.

    8. Zuchora K., Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa, 1974.

  6. Czas trwania lekcji
    45 minut

  7. Uwagi do scenariusza Zadaniem nauczyciela jest wyszukanie wcześniej odpowiedniego terenu do ćwiczeń w pobliżu szkoły.

RrGEqr5QmrJoY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 49.10 KB w języku polskim
R1MGN0Yvxc2PG

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim