Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia w mówieniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest przygotowanie uczniów do części ustnej egzaminu maturalnego (opis zdjęcia, rozmowy sterowane).

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • słownictwo dotyczące tematyki zajęć,

  • formułę ustnego egzaminu maturalnego.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się słownictwem związanym z miejscami i różnymi sytuacjami,

  • przygotowuje rozmowę w określonym miejscu,

  • prezentuje przygotowaną rozmowę,

  • ćwiczy mówienie i słuchanie,

  • bierze udział w grze dydaktycznej,

  • wykorzystuje poznane na lekcji słownictwo w praktyce,

  • odgrywa role,

  • opisuje sytuacje przedstawione na zdjęciach.

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i mówienia,

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • bierze czynny udział w grze dydaktycznej,

  • nie wstydzi się zaprezentować swojej pracy na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne; pytania‑odpowiedzi, pogadanka, gra dydaktyczna, burza mózgów, metoda ról

Forma: praca w grupach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Zdjęcia

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i cele lekcji: „Będziecie ćwiczyli słuchanie i mówienie w różnych sytuacjach oraz inscenizowali scenki z życia. Będziecie brali udział w grach dydaktycznych, które pomogą wam zapamiętać nowy materiał”. Sprawdza, czy uczniowie są przygotowani do lekcji i czy odrobili pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa – wąż językowy. Nauczyciel zapisuje na tablicy nazwę jednego miejsca, a uczniowie po kolei podchodzą i dopisują nowe miejsca, zaczynające się na ostatnią literę tego wyrazu. Przykładowe nazwy miejsc, które można wykorzystać podczas zabawy to np. shop, post‑office, hospital, bank, disco, restaurant.

  2. Nauczyciel rozdaje zdjęcia, uczniowie nie mogą ich pokazać swoim kolegom w parze. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie, w jakim miejscu zrobione zostało zdjęcie kolegi. Uczniowie muszą zadawać konkretne pytania, gdyż kolega może odpowiadać tylko „tak” albo „nie”.

  3. Uczniowie w grupach układają obrazki w komiks, dopisując do nich dialogi w chmurkach. Nauczyciel chodzi po klasie, monitorując ich pracę i pomagając w razie trudności. Następnie uczniowie pokazują ułożone przez siebie komiksy i czytają dialogi na głos reszcie kolegów.

  4. Uczniowie w grupach, po kolei wybierają jedno zdjęcie. Zdjęcia pozostają na miejscu i powinny być widoczne dla wszystkich uczniów. Następnie uczniowie z danej grupy opisują, wybrane prze siebie zdjęcie, a reszta klasy zgaduje, które zdjęcie opisują koledzy.

  5. Uczniowie w parach wyszukują na przemian różnice między dwoma obrazkami.

  6. Każdy uczeń wybiera jedną z osób na swoim zdjęciu i przygotowuje 5 zdań, które by powiedział, znalazłszy się w jej sytuacji. Następnie pokazuje zdjęcie kolegom i przedstawia swoje wypowiedź. Zadaniem kolegi w parze jest zareagowanie na każde ze zdań prezentującego. Uczniowie mogą wcielić się w następujące postaci: shop assistant, client, clerk, postman, teacher.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje lekcję: „Nauczyliście się nazw różnych miejsc i ćwiczyliście typowe dla tych miejsc rozmowy. Odgrywaliście role i przygotowaliście rozmowy oraz komiks. Opisywaliście zdjęcia. Dobrze współpracowaliście w grupach oraz parach i uczestniczyliście w grze dydaktycznej”. Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami lub minusami. Zadaje też pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

  3. Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.

  4. Sikorzyńska A., Mrozowska H., Misztal M., Matura. Repetytorium z języka angielskiego, Wydawnictwo Pearson Longman, Warszawa 2004.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

Znajdź ciekawe zdjęcie i napisz, co twoim zdaniem poprzedziło sfotografowaną sytuację oraz co może stać się później (limit słów: około 100).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja dla uczniów od poziomu średnio zaawansowanego, np. dla uczniów klas maturalnych. Wymaga przygotowania wielu zdjęć dla uczniów przed lekcją.

RKEmvTzaQ0clb

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.04 KB w języku polskim
Ra1k727J3mj62

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim