Ćwiczenia w mówieniu – zadania egzaminacyjne
Ćwiczenia w mówieniu – zadania egzaminacyjne
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i słuchania pod katem przygotowania do ustnej części egzaminu maturalnego.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
wybrane słownictwo i zwroty związane z relacjonowaniem wydarzeń,
zna czasy gramatyczne potrzebne do relacjonowania zdarzeń,
zna formę ustnego egzaminu maturalnego.
b) Umiejętności
Uczeń:
odgrywa role,
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania,
relacjonuje wydarzenia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń w sytuacji rozmowy o egzaminie,
przygotowuje się do odegrania swojej roli,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
rozmawia o formie egzaminu,
opisuje zdjęcie.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
bierze czynny udział w rozmowie,
prezentuje swoją wiedzę na temat egzaminu (szczególnie dotyczącą relacjonowania zdarzeń).
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, metoda ról, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna
Forma: praca w parach, grupach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie zwroty i czasy gramatyczne związane z relacjonowaniem wydarzeń oraz będziecie odgrywać role w ramach przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Nauczycie odpytuje jednego ucznia na stopień.
Nauczyciel pyta, jak wygląda ustny egzamin maturalny, a uczniowie odpowiadają ustnie. Szczególnie szeroko omawiane jest relacjonowanie wydarzeń. Nauczyciel pyta, jakie czasy trzeba znać, aby dobrze zdać te część egzaminu i uzupełnia wiedzę uczniów, podając przykłady.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 75. i zapoznają się z treścią zadania egzaminacyjnego.
Uczniowie odpowiadają na pytania z zadania 10., konkretnie, jakie struktury gramatyczne będą potrzebne w tej sytuacji.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 11. – czytają i wyjaśniają podane wyrażenia oraz decydują w parach, których z nich można użyć w danej sytuacji. Ustalają odpowiedzi z nauczycielem.
Uczniowie w parach układają dialogi i ćwiczą je ustnie.
Uczniowie prezentują swoje dialogi, na podstawie zadania 9., kolegom z klasy – odgrywają role.
Nauczyciel pyta o zasady opisu zdjęcia, a następnie uczniowie opisują zdjęcie widoczne na dole strony.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Znajdź podobne zadanie egzaminacyjne i wykonaj je pisemnie.
Naucz się poznanego dziś materiału.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przeznaczona jest dla licealistów na poziomie pre‑intermediate. Można na poprzednich zajęciach poprosić uczniów, aby przypomnieli sobie, jak wygląda egzamin ustny, a w szczególności relacjonowanie wydarzeń, żeby tempo lekcji było szybsze. W przypadku mocnego językowo zespołu klasowego, należy przygotować dodatkowe ćwiczenia. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo związane z relacjonowaniem wydarzeń (when, I was… itp.), czasy używane do relacjonowania wydarzeń, formę egzaminu ustnego oraz wiedzieć, jak należy opisywać zdjęcie.