Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia w mówieniu – zadania egzaminacyjne

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i słuchania pod katem przygotowania do ustnej części egzaminu maturalnego.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • wybrane słownictwo i zwroty związane z relacjonowaniem wydarzeń,

  • zna czasy gramatyczne potrzebne do relacjonowania zdarzeń,

  • zna formę ustnego egzaminu maturalnego.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • odgrywa role,

  • ćwiczy sprawność mówienia i słuchania,

  • relacjonuje wydarzenia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń w sytuacji rozmowy o egzaminie,

  • przygotowuje się do odegrania swojej roli,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • rozmawia o formie egzaminu,

  • opisuje zdjęcie.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • bierze czynny udział w rozmowie,

  • prezentuje swoją wiedzę na temat egzaminu (szczególnie dotyczącą relacjonowania zdarzeń).

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, metoda ról, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna

Forma: praca w parach, grupach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie zwroty i czasy gramatyczne związane z relacjonowaniem wydarzeń oraz będziecie odgrywać role w ramach przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczycie odpytuje jednego ucznia na stopień.

  2. Nauczyciel pyta, jak wygląda ustny egzamin maturalny, a uczniowie odpowiadają ustnie. Szczególnie szeroko omawiane jest relacjonowanie wydarzeń. Nauczyciel pyta, jakie czasy trzeba znać, aby dobrze zdać te część egzaminu i uzupełnia wiedzę uczniów, podając przykłady.

  3. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 75. i zapoznają się z treścią zadania egzaminacyjnego.

  4. Uczniowie odpowiadają na pytania z zadania 10., konkretnie, jakie struktury gramatyczne będą potrzebne w tej sytuacji.

  5. Uczniowie wykonują ćwiczenie 11. – czytają i wyjaśniają podane wyrażenia oraz decydują w parach, których z nich można użyć w danej sytuacji. Ustalają odpowiedzi z nauczycielem.

  6. Uczniowie w parach układają dialogi i ćwiczą je ustnie.

  7. Uczniowie prezentują swoje dialogi, na podstawie zadania 9., kolegom z klasy – odgrywają role.

  8. Nauczyciel pyta o zasady opisu zdjęcia, a następnie uczniowie opisują zdjęcie widoczne na dole strony.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Znajdź podobne zadanie egzaminacyjne i wykonaj je pisemnie.

  2. Naucz się poznanego dziś materiału.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przeznaczona jest dla licealistów na poziomie pre‑intermediate. Można na poprzednich zajęciach poprosić uczniów, aby przypomnieli sobie, jak wygląda egzamin ustny, a w szczególności relacjonowanie wydarzeń, żeby tempo lekcji było szybsze. W przypadku mocnego językowo zespołu klasowego, należy przygotować dodatkowe ćwiczenia. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo związane z relacjonowaniem wydarzeń (when, I was… itp.), czasy używane do relacjonowania wydarzeń, formę egzaminu ustnego oraz wiedzieć, jak należy opisywać zdjęcie.

RGAtUQZqKm1US

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.65 KB w języku polskim
R15SKTmcr6JA5

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim