Ćwiczenia w mówieniu o sławnych ludziach

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia o sławnych ludziach oraz umiejętności wyrażania opinii o nich i brania udziału w dyskusji.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna strategie rozwiązywania typowych ćwiczeń maturalnych (opis zdjęć),

  • zna zwroty pomocne w wyrażaniu opinii,

  • zna strategie udziału w dyskusji,

  • poszerza słownictwo związane z tematem (sławni ludzie).

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się słownictwem związanym ze sławnymi ludźmi,

  • ćwiczy sprawność słuchania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi o sławnych ludziach, wyrażając opinie podczas dyskusji,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się prezentować swoich opinii o sławnych ludziach i brać udziału w dyskusji.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna pogadanka, ćwiczebna, dyskusja

Forma: praca w parach i zespole

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, zdjęcia, płyta i odtwarzacz CD

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie opowiadać i słuchać o sławnych ludziach oraz opisywać ich zdjęcia. Będziecie wyrażać opinie i brać udział w dyskusji oraz wykonywać związane z tematem ćwiczenia tak, aby przygotować się do ustnego egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia przedstawiające różne sławne osoby. Prosi uczniów o opis zdjęć. Uczniowie podają odpowiedzi, a nauczyciel uzupełnia ich wiedzę, podając dodatkowe informacje.

  2. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 38. i opisują widoczne tam zdjęcia oraz odpowiadają na pytania z ćwiczenia 1. Nauczyciel poprawia błędy i komentuje wypowiedzi.

  3. Uczniowie mówią o gwiazdach, które sami lubią (ćwiczenie 2).

  4. Uczniowie słuchają wywiadu i wykonują ćwiczenia 3. i 4/38 – zapamiętują, o których gwiazdach jest mowa w nagraniu oraz kto je lubi. Następnie prezentują swoje odpowiedzi.

  5. Uczniowie zapoznają się ze zwrotami dotyczącymi opinii, wyjaśniają je i klasyfikują. Następnie wypowiadają się na temat, przedstawionych na zdjęciach, gwiazd. Nauczyciel wskazuje kilku uczniów do odpowiedzi.

  6. Uczniowie zapoznają się ze strategiami mówienia (dyskusja) na stronie 39. Wyjaśnia trudniejsze zasady dyskusji. Dzieli uczniów na 2 grupy, w których uczniowie mają za zadanie przygotować dyskusje. W każdej grupie muszą znaleźć się osoby o różnych zainteresowaniach i preferencjach. Najpierw każda osoba w grupie przygotowuje sobie wypowiedź o gwieździe, którą lubi i uzasadnia swój wybór. Kiedy się wypowie, inne osoby reagują pozytywnie lub negatywnie. Nauczyciel pomaga w przygotowaniach, chodząc po klasie i monitorując pracę uczniów.

  7. Obydwie grupy prezentują swoje dyskusje kolegom i nauczycielowi.

  8. Każda grupa podsumowuje kogo lubi, a kogo nie. Wykonuje też ćwiczenie talkback ze strony 39., podsumowując pracę w grupie.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.

5. Bibliografia

  1. Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.

  2. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Pisemnie wyraź opinie na temat 3 sławnych obecnie gwiazd.

  2. Znajdź zdjęcie przedstawiające sławną osobę i opisz je.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Należy położyć nacisk na opis zdjęć oraz dyskusję w grupach. Dobrze jest przed lekcją przygotować kilka zdjęć związanych z tematem (przynajmniej po jednym dla każdej pary) i przynieść je na lekcję. Po lekcji uczeń powinien znać słowa związane ze sławnymi ludźmi (recognise, interview, etc.) oraz wyrażenia przydatne do formułowania własnych opinii (I don’t think so, Absolutely, etc.). Powinien radzić sobie z typowymi zadaniami części ustnej egzaminu maturalnego (opis zdjęć, odpowiedzi na pytania do zdjęć, dyskusja).

RlkcLDZRe1EUO

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.04 KB w języku polskim
RN9fJMxDlIKOf

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim