Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia w obliczaniu pół figur płaskich

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady pokrywania figury siecią kwadratową,

  • zna stosowane w praktyce jednostki powierzchni gruntów,

  • zna wzory na obliczanie pól wielokątów

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi obliczyć przybliżoną wartość pola figury,

  • potrafi zamienić jeden rodzaj jednostki na inny,

  • potrafi wyrażać miary pola za pomocą różnych jednostek,

  • potrafi obliczać pola wielokątów o nietypowych kształtach,

  • potrafi wykonać działania na liczbach wymiernych.

2. Metoda i forma pracy

Podająca, praktyczna, praca w grupach i indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Układanki, krzyżówka, domino, karty do uzupełnienia dla każdego ucznia..

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie obecności.

  2. Sprawdzenie pracy domowej.

  3. Nawiązanie do tematu lekcji – rozwiązanie krzyżówki (załącznik 1). Odczytanie hasła.

  4. Zapisanie tematu lekcji.

b) Faza realizacyjna

  1. Podział klasy na grupy i rozdanie grupom kostek domina (załącznik 2).

  2. Udzielenie instrukcji - Oblicz pola narysowanych wielokątów i ułóż kostki domina.

  3. Rozpoczęcie pracy.

  4. Sprawdzenie poprawności wykonanej pracy. Zapisanie obliczeń w zeszycie.

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie otrzymują w kopertach wycięte kwadraty (załącznik 3). Zadaniem każdego jest ułożenie kwadratu z czterech części, tak by pasowały tematycznie.

  2. Odczytanie wyników pracy i ocenienie uczni, którzy najszybciej wykonali zadanie.

  3. Ocena prac grup.

  4. Zadanie pracy domowej (załącznik 4).

5. Bibliografia

Matematyka w szkole nr 18

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

załącznik 1

Dokończ poniższe zdania, rozwiązując krzyżówkę.

“Obliczanie pól .....................................”

R1ECKcs8AuBlw
  1. Ma 4 kąty proste i równe boki

  2. Inaczej wielokąt

  3. Czworokąt mający co najmniej jedną parę boków równoległych

  4. Ma dwie pary boków równoległych i 4 kąty

  5. Czworokąt mający równe boki

  6. Czworokąt o prostych kątach

  7. Wielobok o najmniejszej liczbie kątów

  8. Jeden z elementów trójkąta, ale nie bok

  9. Suma długości boków wielokąta

  10. P = h(a+b)/2 - ............ na obliczanie pola trapezu

załącznik 2

załącznik 3

b) Zadanie domowe

załącznik 4

Uzupełnij tabelkę:

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

RYj5Sw1LnOadY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 287.39 KB w języku polskim
RpzMkufkMrz67

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 5.81 MB w języku polskim