Ćwiczenia w odejmowaniu ułamków o jednakowych mianownikach
Ćwiczenia w odejmowaniu ułamków o jednakowych mianownikach
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna sposób odejmowania ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach.
Uczeń rozumie, że odejmowanie jest działaniem odwrotnym do dodawania.
Uczeń rozumie pojęcie porównywania różnicowego.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi odejmować ułamki zwykłe o tych samych mianownikach.
Uczeń potrafi odejmować ułamki od całości.
Uczeń potrafi odejmować liczby mieszane o tych samych mianownikach.
Uczeń oblicza brakujące elementy w działaniach odejmowania.
Uczeń rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem odejmowania ułamków zwykłych.
Uczeń rozwiązuje zadania tekstowe na porównywanie różnicowe.
c) Podstawy
Uczeń współpracuje w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Metody
Metoda czynnościowa
Formy
Praca z całą klasą
Praca w grupach dwuosobowych
Praca indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Cztery koła podzielone na cztery, sześć, osiem, szesnaście równych części, z których wycięto po jednym wycinku
Cztery kartoniki z działaniami, w których niewiadomą jest jeden ze składników
Cztery kartoniki z działaniami, w których niewiadomą jest odjemnik
Kartki z zadaniami zgodnie z załącznikiem 1
Karteczki z działaniami typu: 2 – 1 =, 5 – 2 = , po jednej dla każdego ucznia
Karteczki z plusami
Plansza z napisem „Ułamki zwykłe”, z imionami uczniów i kolumnami kratek odpowiadających kolejnym lekcjom o ułamkach
4. Przebieg lekcji
Uczniowie piszą 10 minutową kartkówkę sprawdzającą umiejętność odejmowania ułamków.
a) Faza przygotowawcza
N – nauczyciel, U – uczniowie
N – Wskazuje na przypięte do tablicy korkowej cztery koła podzielone na cztery, sześć, osiem, szesnaście równych części, z których wycięto po jednym wycinku. Prosi kolejnych czterech uczniów o wybranie odpowiednich równań i przypięcie ich pod kołami.
U – Wybierają i przypinają kolejno równania: + x = 1, + x = 1,
+ x = 1, + x = 1.
N – Pyta, jakie działanie trzeba wykonać, aby obliczyć brakujący w równaniach składnik.
U – Stwierdzają, że odejmowanie, w którym trzeba od jedności odjąć pierwszy składnik.
N – Potwierdza i informuje, że celem lekcji będzie doskonalenie umiejętności wykonywania działań odejmowania ułamków.
U – Zapisują temat lekcji: Ćwiczenia w odejmowaniu ułamków o jednakowych mianownikach.
b) Faza realizacyjna
N – Prosi o przepisanie równań do zeszytu i obliczenie brakujących składników.
U – Wykonują działania: x = 1 – , x = – , x = , itd.
N – Przypina kartoniki z działaniami odejmowania z niewiadomymi odjemnikami:
6 – x = 4 3 – x = 1, 8– x = 3 10 – x = 3
pyta, jakie działanie trzeba wykonać, aby obliczyć odjemniki.
U – Zapisują i obliczają odjemnik: x = 3 – 1, x = (3 – 1) + (– ) itd., a następnie wykonują działania sprawdzające.
N – Rozdaje na każdą ławkę kartki z zadaniami (załącznik 1), prosi o przypomnienie pytań stosowanych w porównywaniu różnicowym i rozwiązanie zadań.
U – Przypominają pytania stosowane w porównywaniu różnicowym, analizują treść zadań, przypominają pojęcia brutto, netto i tara, konsultują rozwiązania.
N – Wręcza każdemu uczniowi kartkę z wyrażeniem wielodziałaniowym:
12 – (7 – 5) – (5 – 2) =
Poleca przypomnieć kolejność wykonywania działań.
U – Ustalają kolejność wykonywania działań, wklejają kartki do zeszytu, samodzielnie wykonują obliczenia:
1. 7 – 5 = (7 – 5) + ( – ) = 2
2. 5 – 2 = 4 – 2 = 2
3. 12 – 2 = (12 – 2) + ( – ) = 10
4. 10 – 2 = 9 – 2= (9 – 2) + ( – ) = 7
N – Zapisuje wyrażenie: (15 – 3) – (4 – 2 ) =
Poleca ustalić kolejność działań.
U – Ustalają kolejność działań, numerują je, zapisują rozwiązanie bez rozbijania na poszczególne działania.
(15 – 3) – (4– 2) = 12 – 2 = 11 – 2 = 9
c) Faza podsumowująca
N – Wręcza losowo każdemu uczniowi kartkę z działaniem typu: 2 – 1 =, 5 – 2 = . Poleca obliczyć w pamięci różnicę i porównać w ławkach otrzymane wyniki.
U – Obliczają w pamięci różnicę, podają głośno wynik, porównują liczby mieszane w parach.
N – Ocenia pracę uczniów na lekcji. Zadaje pracę domową. Prosi, aby uczniowie, którzy umieją odejmować ułamki i będą umieć samodzielnie wykonać pracę domową, przykleili kolorowy kwadracik przy swoim nazwisku na planszy „Ułamki zwykłe”, w kolumnie „Odejmowanie ułamków”.
5. Bibliografia
H. Lewicka, E. Rosłon, Matematyka wokół nas. Podręcznik dla klasy czwartej, WSiP, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik1
1. Na bluzkę z długimi rękawami zużyto 1 m materiału, a na bluzkę z krótkimi rękawami o m mniej. Oblicz, ile metrów materiału potrzeba na uszycie bluzki z krótkimi rękawami.
2. Turysta przeszedł pierwszego dnia 15 km, a drugiego o 3 km mniej. Oblicz, ile kilometrów przeszedł turysta drugiego dnia? Jaką trasę pokonał w dwa dni?
3. Masa pustej skrzynki jest równa 1 kg, a masa towaru brutto wynosi 16 kg. Ile wynosi masa towaru netto?
b) Zadanie domowe
Zadania 4, 5, 6, 9, 10/216 zamieszczone w poz.[1] bibliografii.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji matematyki „Ćwiczenia w odejmowaniu ułamków o jednakowych mianownikach „ z działu „Ułamki zwykłe” jest przeznaczony do realizacji w klasie czwartej szkoły podstawowej, pracującej z podręcznikiem H. Lewickiej i E. Rosłon Matematyka wokół nas.
Nauczyciel w trakcie lekcji stosuje ocenianie cząstkowe, wręczając uczniom karteczki z „plusem”. Dziesięć karteczek uczeń może wymienić na ocenę bardzo dobrą.
Uczniowie pracujący w szybszym od innych tempie rozwiązują kwadrat magiczny z zadania 13 ze strony 216 zamieszczony w poz.[1] bibliografii.