Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia w odejmowaniu ułamków o jednakowych mianownikach

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Uczeń zna sposób odejmowania ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach.

  2. Uczeń rozumie, że odejmowanie jest działaniem odwrotnym do dodawania.

  3. Uczeń rozumie pojęcie porównywania różnicowego.

b) Umiejętności

  1. Uczeń potrafi odejmować ułamki zwykłe o tych samych mianownikach.

  2. Uczeń potrafi odejmować ułamki od całości.

  3. Uczeń potrafi odejmować liczby mieszane o tych samych mianownikach.

  4. Uczeń oblicza brakujące elementy w działaniach odejmowania.

  5. Uczeń rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem odejmowania ułamków zwykłych.

  6. Uczeń rozwiązuje zadania tekstowe na porównywanie różnicowe.

c) Podstawy

  1. Uczeń współpracuje w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Metody

  • Metoda czynnościowa

Formy

  • Praca z całą klasą

  • Praca w grupach dwuosobowych

  • Praca indywidualna

3. Środki dydaktyczne

  1. Cztery koła podzielone na cztery, sześć, osiem, szesnaście równych części, z których wycięto po jednym wycinku

  2. Cztery kartoniki z działaniami, w których niewiadomą jest jeden ze składników

  3. Cztery kartoniki z działaniami, w których niewiadomą jest odjemnik

  4. Kartki z zadaniami zgodnie z załącznikiem 1

  5. Karteczki z działaniami typu: 2 – 1 310 =, 5 – 2 47 = , po jednej dla każdego ucznia

  6. Karteczki z plusami

  7. Plansza z napisem „Ułamki zwykłe”, z imionami uczniów i kolumnami kratek odpowiadających kolejnym lekcjom o ułamkach

4. Przebieg lekcji

Uczniowie piszą 10 minutową kartkówkę sprawdzającą umiejętność odejmowania ułamków.

a) Faza przygotowawcza

N – nauczyciel, U – uczniowie

N – Wskazuje na przypięte do tablicy korkowej cztery koła podzielone na cztery, sześć, osiem, szesnaście równych części, z których wycięto po jednym wycinku. Prosi kolejnych czterech uczniów o wybranie odpowiednich równań i przypięcie ich pod kołami.

U – Wybierają i przypinają kolejno równania: 34+ x = 1, 56 + x = 1,

78 + x = 1, 1516 + x = 1.

N – Pyta, jakie działanie trzeba wykonać, aby obliczyć brakujący w równaniach składnik.

U – Stwierdzają, że odejmowanie, w którym trzeba od jedności odjąć pierwszy składnik.

N – Potwierdza i informuje, że celem lekcji będzie doskonalenie umiejętności wykonywania działań odejmowania ułamków.

U – Zapisują temat lekcji: Ćwiczenia w odejmowaniu ułamków o jednakowych mianownikach.

b) Faza realizacyjna

N – Prosi o przepisanie równań do zeszytu i obliczenie brakujących składników.

U – Wykonują działania: x = 1 – 34, x = 4434, x = 14, itd.

N – Przypina kartoniki z działaniami odejmowania z niewiadomymi odjemnikami:

678 – x = 438 345 – x = 115, 827– x = 357 1039 – x = 379

pyta, jakie działanie trzeba wykonać, aby obliczyć odjemniki.

U – Zapisują i obliczają odjemnik: x = 345 – 115, x = (3 – 1) + (4515) itd., a następnie wykonują działania sprawdzające.

N – Rozdaje na każdą ławkę kartki z zadaniami (załącznik 1), prosi o przypomnienie pytań stosowanych w porównywaniu różnicowym i rozwiązanie zadań.

U – Przypominają pytania stosowane w porównywaniu różnicowym, analizują treść zadań, przypominają pojęcia brutto, netto i tara, konsultują rozwiązania.

N – Wręcza każdemu uczniowi kartkę z wyrażeniem wielodziałaniowym:

1225 – (745 – 535) – (515 – 225) =

Poleca przypomnieć kolejność wykonywania działań.

U – Ustalają kolejność wykonywania działań, wklejają kartki do zeszytu, samodzielnie wykonują obliczenia:

1. 745 – 535 = (7 – 5) + (4535) = 215

2. 515 – 225 = 465 – 2 25 = 245

3. 1225 – 215 = (12 – 2) + (2515) = 1015

4. 1015 – 245 = 965 – 245= (9 – 2) + (6545) = 725

N – Zapisuje wyrażenie: (1567 – 337) – (447 – 2 ) =

Poleca ustalić kolejność działań.

U – Ustalają kolejność działań, numerują je, zapisują rozwiązanie bez rozbijania na poszczególne działania.

(1567 – 337) – (447– 2) = 1237 – 247 = 11107 – 247 = 967

c) Faza podsumowująca

N – Wręcza losowo każdemu uczniowi kartkę z działaniem typu: 2 – 1310 =, 5 – 247 = . Poleca obliczyć w pamięci różnicę i porównać w ławkach otrzymane wyniki.

U – Obliczają w pamięci różnicę, podają głośno wynik, porównują liczby mieszane w parach.

N – Ocenia pracę uczniów na lekcji. Zadaje pracę domową. Prosi, aby uczniowie, którzy umieją odejmować ułamki i będą umieć samodzielnie wykonać pracę domową, przykleili kolorowy kwadracik przy swoim nazwisku na planszy „Ułamki zwykłe”, w kolumnie „Odejmowanie ułamków”.

5. Bibliografia

  1. H. Lewicka, E. Rosłon, Matematyka wokół nas. Podręcznik dla klasy czwartej, WSiP, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik1

1. Na bluzkę z długimi rękawami zużyto 135 m materiału, a na bluzkę z krótkimi rękawami o 45 m mniej. Oblicz, ile metrów materiału potrzeba na uszycie bluzki z krótkimi rękawami.

2. Turysta przeszedł pierwszego dnia 15320 km, a drugiego o 3720 km mniej. Oblicz, ile kilometrów przeszedł turysta drugiego dnia? Jaką trasę pokonał w dwa dni?

3. Masa pustej skrzynki jest równa 134 kg, a masa towaru brutto wynosi 1614 kg. Ile wynosi masa towaru netto?

b) Zadanie domowe

Zadania 4, 5, 6, 9, 10/216 zamieszczone w poz.[1] bibliografii.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji matematyki „Ćwiczenia w odejmowaniu ułamków o jednakowych mianownikach „ z działu „Ułamki zwykłe” jest przeznaczony do realizacji w klasie czwartej szkoły podstawowej, pracującej z podręcznikiem H. Lewickiej i E. Rosłon Matematyka wokół nas.

Nauczyciel w trakcie lekcji stosuje ocenianie cząstkowe, wręczając uczniom karteczki z „plusem”. Dziesięć karteczek uczeń może wymienić na ocenę bardzo dobrą.

Uczniowie pracujący w szybszym od innych tempie rozwiązują kwadrat magiczny z zadania 13 ze strony 216 zamieszczony w poz.[1] bibliografii.

RdRRGjdjiQ6BR

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 118.51 KB w języku polskim
RD6j9UtvwTj7x

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 160.50 KB w języku polskim