Ćwiczenia w pisaniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i pisania.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • wybrane słownictwo i zwroty związane z systemem edukacyjnym,

  • strategie pisania.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • powtarza i doskonali słownictwo związane z systemem edukacyjnym,

  • ćwiczy sprawność czytania i pisania,

  • odpowiada na pytania odnoszące się do tekstu,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o edukacji,

  • czyta ze zrozumieniem,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • opisuje system edukacji w Polsce i Wielkiej Brytanii,

  • opisuje zdjęcie,

  • planuje napisanie artykułu.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • bierze czynny udział w rozmowie,

  • nie wstydzi się wyrażać swoich opinii na temat systemów edukacji.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, praca z tekstem

Forma: praca w parach, grupach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie słownictwo i zwroty związane z systemem edukacji oraz opiszecie taki system w Polsce i w Wielkiej Brytanii, przygotowując się do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa - mapa skojarzeń. Uczniowie podchodzą do tablicy i piszą słowa, które kojarzą im się ze szkołą, systemem edukacji. Wyjaśniają je wspólnie z nauczycielem i zapisują w zeszytach.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy i prosi o przygotowanie opisów systemów edukacji w Polsce i Wielkiej Brytanii. Uczniowie rozmawiają na ten temat, a nauczyciel monitoruje ich pracę. Następnie uczniowie prezentują swoje informacje na forum klasy.

  3. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 9. i opisują widoczne tam zdjęcie (wyjaśniają, co to za ubrania) oraz czytają na głos tekst Studying in Britain.

  4. Nauczyciel zadaje pytania odnoszące się do treści przeczytanego tekstu, prosi o przetłumaczenie jego fragmentów, streszczenie oraz wyjaśnienie niektórych wyrazów. Zapisuje nowe wyrazy na tablicy, a uczniowie przepisują je do zeszytów.

  5. Praca w parach. Uczniowie pisemnie odpowiadają na pytania z ćwiczenia 17. Następnie nauczyciel prosi trzech uczniów o przeczytanie odpowiedzi.

  6. Uczniowie w parach lub indywidualnie wykonują ćwiczenie 18. (pisemnie). Piszą artykuł o systemie edukacji w Polsce. Nauczyciel wyjaśnia niejasności i monitoruje ich pracę.

  7. Uczniowie oddają gotowe prace. Jeśli nie skończyli, mają dokończyć zadanie w domu.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Dokończ pisanie artykułu.

  2. Naucz się poznanego dziś materiału.

  3. Znajdź ciekawe informacje o angielskiej szkole.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja dla szkoły podandgimnazjalnej na poziomie pre‑intermediate. Można na poprzedzających ją zajęciach poprosić uczniów o zapoznanie się z systemem edukacji w Wielkiej Brytanii, żeby usprawnić tempo lekcji. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo związane z systemem edukacyjnym (leave school, compulsory, age, primary, secondary itp.), systemy edukacyjne w Polsce i Wielkiej Brytanii oraz powinien wiedzieć, jak napisać artykuł.

R6mwYvfGtTKcJ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.28 KB w języku polskim
RnpnUx5pc5LUs

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim