Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia w pisaniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania, pisania i mówienia.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • słownictwo potrzebne do pisania krótkich wiadomości tekstowych (SMS), CV itp.,

  • różnego rodzaju ćwiczenia doskonalące umiejętność czytania, pisania i mówienia.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wybranymi strukturami gramatycznymi i słownictwem,

  • ćwiczy sprawność pisania,

  • ćwiczy sprawność mówienia,

  • czyta ze zrozumieniem,

  • wyjaśnia znaczenie nowo poznanych słów.

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas pisania, czytania i mówienia,

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne; pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna

Forma: praca w grupach, parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Ogłoszenia, formularze, teksty do czytania

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i cele lekcji: „Będziecie tworzyć różne teksty różnego typu, czytać je i dyskutować na ich temat”. Sprawdza, czy uczniowie są przygotowani do lekcji i czy odrobili pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta o rodzaje tekstów użytkowych, z jakimi zetknęli się uczniowie. Uczniowie podają swoje pomysły, a nauczyciel zapisuje je na tablicy, uzupełniając wiedzę uczniów.

  2. Uczniowie w parach piszą krótkie wiadomości tekstowe (SMS), umawiając się na spotkanie, randkę, pytając o lekcje itp. Każda para ma napisać inną wiadomość tekstową. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, po czym kilku z nich czyta swoje prace na głos.

  3. Nauczyciel rozdaje formularze do wypełnienia. Rozmawia z uczniami o ich budowie i sposobie wypełniania. Uczniowie pracują parach. Nauczyciel monitoruje ich pracę i pomaga w razie trudnościach. Po zakończeniu zadania, nauczyciel sprawdza pracę uczniów.

  4. Nauczyciel rozdaje uczniom ogłoszenia prasowe typu „dam pracę”, wyjaśnia trudne słowa, a następnie uczniowie odpowiadają pisemnie na wybrany anons. Po zakończeniu pracy, kilku uczniów odczytuje swoje odpowiedzi na głos.

  5. Nauczyciel pyta o budowę i zasady pisania CV, a uczniowie odpowiadają. Uczniowie piszą swoje CV. Nauczyciel monitoruje ich pracę, a na koniec lekcji zbiera zeszyty uczniów do sprawdzenia.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje lekcję: „Ćwiczyliście pisanie i czytanie różnych tekstów. Mówiliście o zasadach ich pisania. Nauczyliście się nowych słów i poznaliście schemat pisania krótkich form użytkowych w języku angielskim”. Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami lub minusami. Zadaje też pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

  3. Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

Wybierz 1 ogłoszenie prasowe typu „dam pracę” i napisz list motywacyjny.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przeznaczona jest dla uczniów na różnych poziomach zaawansowania i ćwiczy sprawność pisania krótkich form użytkowych. Przed lekcją należy przygotować formularze, ogłoszenia prasowe i przynieść je na lekcję. Zgodnie z bieżącą potrzebą, można zmienić rodzaj zadań do pisania.

RDMV8B5kCk073

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.25 KB w języku polskim
R1OYu1TII8LuT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim