Ćwiczenia w pisaniu - język angielski
Ćwiczenia w pisaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania, pisania i mówienia.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
słownictwo potrzebne do pisania krótkich wiadomości tekstowych (SMS), CV itp.,
różnego rodzaju ćwiczenia doskonalące umiejętność czytania, pisania i mówienia.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wybranymi strukturami gramatycznymi i słownictwem,
ćwiczy sprawność pisania,
ćwiczy sprawność mówienia,
czyta ze zrozumieniem,
wyjaśnia znaczenie nowo poznanych słów.
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas pisania, czytania i mówienia,
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne; pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna
Forma: praca w grupach, parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Ogłoszenia, formularze, teksty do czytania
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji: „Będziecie tworzyć różne teksty różnego typu, czytać je i dyskutować na ich temat”. Sprawdza, czy uczniowie są przygotowani do lekcji i czy odrobili pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta o rodzaje tekstów użytkowych, z jakimi zetknęli się uczniowie. Uczniowie podają swoje pomysły, a nauczyciel zapisuje je na tablicy, uzupełniając wiedzę uczniów.
Uczniowie w parach piszą krótkie wiadomości tekstowe (SMS), umawiając się na spotkanie, randkę, pytając o lekcje itp. Każda para ma napisać inną wiadomość tekstową. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, po czym kilku z nich czyta swoje prace na głos.
Nauczyciel rozdaje formularze do wypełnienia. Rozmawia z uczniami o ich budowie i sposobie wypełniania. Uczniowie pracują parach. Nauczyciel monitoruje ich pracę i pomaga w razie trudnościach. Po zakończeniu zadania, nauczyciel sprawdza pracę uczniów.
Nauczyciel rozdaje uczniom ogłoszenia prasowe typu „dam pracę”, wyjaśnia trudne słowa, a następnie uczniowie odpowiadają pisemnie na wybrany anons. Po zakończeniu pracy, kilku uczniów odczytuje swoje odpowiedzi na głos.
Nauczyciel pyta o budowę i zasady pisania CV, a uczniowie odpowiadają. Uczniowie piszą swoje CV. Nauczyciel monitoruje ich pracę, a na koniec lekcji zbiera zeszyty uczniów do sprawdzenia.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje lekcję: „Ćwiczyliście pisanie i czytanie różnych tekstów. Mówiliście o zasadach ich pisania. Nauczyliście się nowych słów i poznaliście schemat pisania krótkich form użytkowych w języku angielskim”. Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami lub minusami. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Wybierz 1 ogłoszenie prasowe typu „dam pracę” i napisz list motywacyjny.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przeznaczona jest dla uczniów na różnych poziomach zaawansowania i ćwiczy sprawność pisania krótkich form użytkowych. Przed lekcją należy przygotować formularze, ogłoszenia prasowe i przynieść je na lekcję. Zgodnie z bieżącą potrzebą, można zmienić rodzaj zadań do pisania.