Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia w pisaniu algorytmów w programie Eli 2.0

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie algorytm,

  • wie, do czego wykorzystuje się algorytmy,

  • zna pojęcie program multimedialny.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • rozwija umiejętności posługiwania się programem do tworzenia algorytmów,

  • potrafi skonstruować algorytm,

  • potrafi skonstruować schemat blokowy.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, ćwiczenia praktyczne z komputerem, praca w parach przy komputerze.

3. Środki dydaktyczne

Komputer, oprogramowanie, karta pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności, podanie tematu zajęć. Nawiązanie do zajęć wcześniejszych na temat schematów blokowych i algorytmów. Nauczyciel prosi o uruchomienie programu Eli 2.0.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i rozdaje karty pracy.

2. Nauczyciel prosi uczniów o omówienie, przypomnienie sposobu konstruowania algorytmów w programie Eli 2.0.

3. Uczniowie omawiają, w jaki sposób tworzy się algorytmy.

4. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o odczytanie pierwszego polecenia z karty pracy.

5. Wybrany uczeń zapisuje na tablicy schemat blokowy do odczytanego algorytmu.

6. Uczniowie w parach, przy swoich stanowiskach, tworzą algorytm na podstawie schematu blokowego

zapisanego na tablicy.

7. Nauczyciel prosi kolejnego ucznia o odczytanie drugiego polecenia z karty pracy.

8. Wybrany uczeń zapisuje na tablicy schemat blokowy do odczytanego algorytmu.

9. Uczniowie przy swoich stanowiskach komputerowych tworzą algorytm do napisanego na tablicy

schematu blokowego.

10. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych algorytmów i prosi uczniów, aby samodzielnie

wykonali zadanie 3 z karty pracy.

11. Uczniowie przechodzą do pracy samodzielnej, otwierają program Eli 2.0, tworzą algorytmy opisane

w kartach pracy (załącznik 1).

c) Faza podsumowująca.

Uczniowie zapisują wyniki swojej pracy.

Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, ocenia prace.

5. Bibliografia

  1. Brehmer A., Poznajemy Informatykę, Videograf, Katowice 2002.

  2. Grubiel H., Technologia Informacyjna, WSiP, Warszawa 2004.

  3. Heathocote O., Informatyka w szkole, ReadMe, Łódź 2005.

  4. Hermanowska G., Technologia Informacyjna, Operon, Gdynia 2005.

  5. Koba G., Technologia Informacyjna, Migra, Warszawa 2002.

  6. Mordaka M., Informatyka 2005, Czarny Kruk, Bydgoszcz 2005.

  7. Nęcka E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Impuls, Kraków 1998.

  8. Nowakowski Z., Informatyka bez tajemnic, Edu‑Mikom, Warszawa 1999.

  9. Szmidt J.K*., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania*, Impuls, Kraków 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Ćwiczenie

  1. W programie Eli 2.0 utwórz algorytm dzielenia dwóch liczb, w którym następuje sprawdzenie, czy liczba będąca dzielnikiem jest zerem.

  2. Skonstruuj algorytm obliczania pierwiastka kwadratowego.

  3. Skonstruuj algorytm umożliwiający wprowadzenie trzech liczb i sprawdzenie, która z wprowadzonych liczb jest największa.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RO2SH5LRwvzzQ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.81 KB w języku polskim
R1QGIel8E4zxu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim