Ćwiczenia w pisaniu algorytmów w programie Eli 2.0
Ćwiczenia w pisaniu algorytmów w programie Eli 2.0
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie algorytm,
wie, do czego wykorzystuje się algorytmy,
zna pojęcie program multimedialny.
b) Umiejętności
Uczeń:
rozwija umiejętności posługiwania się programem do tworzenia algorytmów,
potrafi skonstruować algorytm,
potrafi skonstruować schemat blokowy.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, ćwiczenia praktyczne z komputerem, praca w parach przy komputerze.
3. Środki dydaktyczne
Komputer, oprogramowanie, karta pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności, podanie tematu zajęć. Nawiązanie do zajęć wcześniejszych na temat schematów blokowych i algorytmów. Nauczyciel prosi o uruchomienie programu Eli 2.0.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i rozdaje karty pracy.
2. Nauczyciel prosi uczniów o omówienie, przypomnienie sposobu konstruowania algorytmów w programie Eli 2.0.
3. Uczniowie omawiają, w jaki sposób tworzy się algorytmy.
4. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o odczytanie pierwszego polecenia z karty pracy.
5. Wybrany uczeń zapisuje na tablicy schemat blokowy do odczytanego algorytmu.
6. Uczniowie w parach, przy swoich stanowiskach, tworzą algorytm na podstawie schematu blokowego
zapisanego na tablicy.
7. Nauczyciel prosi kolejnego ucznia o odczytanie drugiego polecenia z karty pracy.
8. Wybrany uczeń zapisuje na tablicy schemat blokowy do odczytanego algorytmu.
9. Uczniowie przy swoich stanowiskach komputerowych tworzą algorytm do napisanego na tablicy
schematu blokowego.
10. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych algorytmów i prosi uczniów, aby samodzielnie
wykonali zadanie 3 z karty pracy.
11. Uczniowie przechodzą do pracy samodzielnej, otwierają program Eli 2.0, tworzą algorytmy opisane
w kartach pracy (załącznik 1).
c) Faza podsumowująca.
Uczniowie zapisują wyniki swojej pracy.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, ocenia prace.
5. Bibliografia
Brehmer A., Poznajemy Informatykę, Videograf, Katowice 2002.
Grubiel H., Technologia Informacyjna, WSiP, Warszawa 2004.
Heathocote O., Informatyka w szkole, ReadMe, Łódź 2005.
Hermanowska G., Technologia Informacyjna, Operon, Gdynia 2005.
Koba G., Technologia Informacyjna, Migra, Warszawa 2002.
Mordaka M., Informatyka 2005, Czarny Kruk, Bydgoszcz 2005.
Nęcka E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Impuls, Kraków 1998.
Nowakowski Z., Informatyka bez tajemnic, Edu‑Mikom, Warszawa 1999.
Szmidt J.K*., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania*, Impuls, Kraków 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Ćwiczenie
W programie Eli 2.0 utwórz algorytm dzielenia dwóch liczb, w którym następuje sprawdzenie, czy liczba będąca dzielnikiem jest zerem.
Skonstruuj algorytm obliczania pierwiastka kwadratowego.
Skonstruuj algorytm umożliwiający wprowadzenie trzech liczb i sprawdzenie, która z wprowadzonych liczb jest największa.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak