Ćwiczenia w pisaniu krótkich wiadomości - język angielski
Ćwiczenia w pisaniu krótkich wiadomości
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest ćwiczenie sprawności czytania i pisania krótkich wiadomości oraz doskonalenie znajomości słów łączących.
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jak napisać krótką wiadomość (email),
zna słowa łączące,
wie, jak użyć komputera i internetu do pisania i wysyłania emails.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi napisać krótką wiadomość (email),
rozumie krótkie wiadomości,
potrafi posługiwać się słownictwem potrzebnym do pisaniem krótkich wiadomości,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do pisania e‑maili,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
korzysta z komputera i Internetu zgodnie z zasadami BHP.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, praca z komputerem, praca z tekstem
Forma: praca w parach i zespole
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, komputer z dostępem do internetu
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie czytać i pisać krótkie wiadomości (emails) oraz poznacie lub powtórzycie słowa łączące, wykonując związane z tematem ćwiczenia tak, aby przygotować się do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, o czym piszą w e‑mailach, jak one wyglądają itp. Uczniowie udzielają ustnych odpowiedzi.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 54. i czytają podane e‑maile oraz układają je w kolejności. Pracują w parach. Po ustaleniu kolejności, uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela odnoszące się do treści i znaczenia słów łączących (wykonują ćwiczenie 2). Nauczyciel poprawia błędy i uzupełnia ich wypowiedzi.
Uczniowie zapoznają się z zasadami pisania e‑maili na stronie 139. Nauczyciel prosi o wyjaśnienie tych zasad lub sam przekazuje najistotniejsze wiadomości.
Uczniowie zapoznają się z treścią ćwiczenia na pisanie – mają za zadanie w parach napisać e‑mail zapraszający kolegów na imprezę. Uruchamiają komputery, przeglądarki internetowe i piszą do swoich kolegów z innej pary. Gdy uczniowie piszą, nauczyciel monitoruje ich pracę i pomaga w razie trudności.
Uczniowie zapisują adresy internetowe kolegów i wysyłają im e‑maile.
Po otrzymaniu e‑maili, uczniowie odpisują na nie. Treść ma odpowiadać wskazówkom podanym w podręczniku, ale może poza nie wykraczać. Każda para ma napisać pięć e‑maili (zaproszenie, odpowiedź i pytania o szczegóły imprezy, odpowiedź i pytanie o ludzi, którzy przyjdą na imprezę, odpowiedź i dodatkowe pytanie, ostateczna odpowiedź). Nauczyciel sprawdza pracę uczniów na bieżąco. Na koniec podaje swój adres e‑mailowy i prosi o przysłanie na niego wszystkich e‑maili.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Znajdź kilka anglojęzycznych e‑maili w internecie, przetłumacz je na język polski i przynieś na lekcję.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja musi odbyć się w pracowni komputerowej z dostępem do internetu. Jeśli to niemożliwe, można ją przeprowadzić także w wersji bez komputerów – uczniowie piszą w zeszytach lub na kartkach. Po lekcji uczeń powinien znać budowę krótkiej wiadomości pisemnej (e‑mail), słowa łączące (by the way, one thing, etc.).