Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia w pisaniu krótkich wiadomości

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest ćwiczenie sprawności czytania i pisania krótkich wiadomości oraz doskonalenie znajomości słów łączących.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jak napisać krótką wiadomość (email),

  • zna słowa łączące,

  • wie, jak użyć komputera i internetu do pisania i wysyłania emails.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi napisać krótką wiadomość (email),

  • rozumie krótkie wiadomości,

  • potrafi posługiwać się słownictwem potrzebnym do pisaniem krótkich wiadomości,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do pisania e‑maili,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • korzysta z komputera i Internetu zgodnie z zasadami BHP.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, praca z komputerem, praca z tekstem

Forma: praca w parach i zespole

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, komputer z dostępem do internetu

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie czytać i pisać krótkie wiadomości (emails) oraz poznacie lub powtórzycie słowa łączące, wykonując związane z tematem ćwiczenia tak, aby przygotować się do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, o czym piszą w e‑mailach, jak one wyglądają itp. Uczniowie udzielają ustnych odpowiedzi.

  2. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 54. i czytają podane e‑maile oraz układają je w kolejności. Pracują w parach. Po ustaleniu kolejności, uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela odnoszące się do treści i znaczenia słów łączących (wykonują ćwiczenie 2). Nauczyciel poprawia błędy i uzupełnia ich wypowiedzi.

  3. Uczniowie zapoznają się z zasadami pisania e‑maili na stronie 139. Nauczyciel prosi o wyjaśnienie tych zasad lub sam przekazuje najistotniejsze wiadomości.

  4. Uczniowie zapoznają się z treścią ćwiczenia na pisanie – mają za zadanie w parach napisać e‑mail zapraszający kolegów na imprezę. Uruchamiają komputery, przeglądarki internetowe i piszą do swoich kolegów z innej pary. Gdy uczniowie piszą, nauczyciel monitoruje ich pracę i pomaga w razie trudności.

  5. Uczniowie zapisują adresy internetowe kolegów i wysyłają im e‑maile.

  6. Po otrzymaniu e‑maili, uczniowie odpisują na nie. Treść ma odpowiadać wskazówkom podanym w podręczniku, ale może poza nie wykraczać. Każda para ma napisać pięć e‑maili (zaproszenie, odpowiedź i pytania o szczegóły imprezy, odpowiedź i pytanie o ludzi, którzy przyjdą na imprezę, odpowiedź i dodatkowe pytanie, ostateczna odpowiedź). Nauczyciel sprawdza pracę uczniów na bieżąco. Na koniec podaje swój adres e‑mailowy i prosi o przysłanie na niego wszystkich e‑maili.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.

5. Bibliografia

  1. Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.

  2. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Znajdź kilka anglojęzycznych e‑maili w internecie, przetłumacz je na język polski i przynieś na lekcję.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja musi odbyć się w pracowni komputerowej z dostępem do internetu. Jeśli to niemożliwe, można ją przeprowadzić także w wersji bez komputerów – uczniowie piszą w zeszytach lub na kartkach. Po lekcji uczeń powinien znać budowę krótkiej wiadomości pisemnej (e‑mail), słowa łączące (by the way, one thing, etc.).

RIz9TPC1G4j80

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.02 KB w języku polskim
RXsFsnFBSiMF8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim