Ćwiczenia w przedstawianiu wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych i odwrotnie
Ćwiczenia w przedstawianiu wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych i odwrotnie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna pojęcie jednostki długości, masy, pieniędzy.
Uczeń zna pojęcie wyrażenia dwumianowanego.
b) Umiejętności
Uczeń zamienia jednostki długości, masy, pieniędzy.
Uczeń potrafi stosować ułamki dziesiętne do zamiany wyrażeń dwumianowanych na jednomianowane.
Uczeń potrafi zamieniać wyrażenia jednomianowane na dwumianowane.
Uczeń potrafi rozwiązywać zadania z zastosowaniem zamiany wyrażeń dwumianowanych na jednomianowane.
c) Podstawy
Uczeń współpracuje w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Metody:
Metoda czynnościowa
Formy:
Praca z całą klasą
Praca w grupach
Praca indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Powiększony wypełniony przekaz pocztowy
Przymiary krawieckie lub inne do mierzenia wzrostu uczniów
Zestawy trzech kopert z banknotami i monetami, po jednym zestawie dla każdej grupy
Kartki z rysunkami pakunków i podaną ich masą zgodne z załącznikiem 1, po jednej dla grupy
Kartki z krzyżówką zgodne z załącznikiem 2
Karteczki z trzema wyrażeniami jednomianowanymi zapisanymi z użyciem ułamków dziesiętnych, po jednej dla każdego ucznia
Karteczki z plusami
Plansza z napisem „Ułamki dziesiętne”, z numerami uczniów z dziennika i kolumnami kratek odpowiadających kolejnym lekcjom o ułamkach dziesiętnych
4. Przebieg lekcji
Uczniowie piszą 10 minutowa kartkówkę sprawdzającą umiejętność zapisywania wyrażeń dwumianowanych przy użyciu ułamków dziesiętnych.
a) Faza przygotowawcza
N – nauczyciel, U – uczniowie
N – Prezentuje powiększony przekaz pocztowy, prosi o odczytanie zapisanej na nim kwoty.
U – Odczytują kwotę, zwracają uwagę na zapis w postaci wyrażenia jednomianowanego i dwumianowanego.
N – Informuje, że celem lekcji będzie doskonalenie umiejętności zapisywania wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych i odwrotnie.
U – Zapisują temat lekcji: „Ćwiczenia w przedstawianiu wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych i odwrotnie”
b) Faza realizacyjna
N – Dzieli klasę na cztery grupy, uwzględniając podobne tempo pracy uczniów, prosi o przypomnienie zasad pracy w grupie, poleca zmierzyć w centymetrach wzrost każdego ucznia w grupie, zamienić liczby na metry i centymetry, zapisać je przy użyciu ułamków dziesiętnych i uszeregować malejąco.
U – Mierzą nawzajem swój wzrost w centymetrach, zamieniają liczby na metry i centymetry, zapisują z użyciem ułamków dziesiętnych i porządkują malejąco. Odczytują wyniki.
N – Zaprasza przedstawicieli grup do wylosowania trzech kopert z banknotami i monetami, poleca przeliczyć otrzymane kwoty w każdej kopercie, zapisać je w postaci wyrażenia dwumianowanego, zapisać w postaci wyrażenia jednomianowanego, zamieniając na grosze, zapisać przy użyciu ułamków dziesiętnych, podać największą kwotę.
U – Przeliczają pieniądze, zapisują w postaci wyrażenia dwumianowanego, zamieniają na grosze, zapisują wielkość kwot z użyciem ułamków dziesiętnych, odczytują wyniki z podaniem największej kwoty.
N – Przekazuje każdej grupie kartkę (załącznik 1) z poleceniem zamiany widocznej na rysunkach masy na dekagramy, zapisanie masy w kilogramach z użyciem ułamków dziesiętnych.
U – Zamieniają jednostki, zapisują wyrażenia jednomianowane z użyciem ułamków dziesiętnych, wybierają najlżejszy pakunek.
N – Wręcza każdemu uczniowi kartkę z krzyżówką (załącznik 2), poleca zamienić jednostki długości, sprawdzić poprawność w grupach, uzupełnić krzyżówkę i odczytać hasło.
U – Sprawdzają poprawność przeliczeń, uzupełniają krzyżówkę, odczytują hasło.
c) Faza podsumowująca
N – Rozdaje losowo karteczki z trzema wyrażeniami jednomianowanymi zapisanymi z użyciem ułamków dziesiętnych, poleca zapisać je słownie.
N – Ocenia pracę uczniów na lekcji. Zadaje pracę domową. Prosi, aby uczniowie, którzy umieją zapisywać wyrażenia dwumianowane w postaci wyrażeń jednomianowanych z użyciem ułamków dziesiętnych i odwrotnie, i będą umieć samodzielnie wykonać zadania domowe, wpisali swoje inicjały na planszy z napisem „Ułamki dziesiętne”, w kolumnie „Zapisywanie wyrażeń dwumianowanych z użyciem ułamków dziesiętnych”, w wierszu ze swoim numerem z dziennika lekcyjnego.
5. Bibliografia
Lewicka H.,. Rosłon E, Matematyka wokół nas. Podręcznik dla klasy czwartej, WSiP, Warszawa 2000.
Ziółkowska Z,. Werner A, Matematyka z krzyżówką 5 klasa. Agencja Wydawnicza TAL, Gdańsk 1995, s. 61.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik1
Zamień widoczne na paczkach masy na dekagramy. Zapisz umieszczone na pakunkach wyrażenia dwumianowane w postaci wyrażeń jednomianowanych w kilogramach. Który z pakunków jest najlżejszy?
4 kg 10g
8kg 45dag 3kg 9dag 3kg89dag
załącznik 2
Zamień jednostki długości. Każdej wielkości przyporządkowano literę. Uporządkuj wielkości malejąco i odczytaj hasło.
1) | 2) | |
3) | 4) | |
5) | 6) | |
POZIOMO:
3) 2,35 m = ................cm R
5) 0,768 km = ..............m S
PIONOWO: HASŁO:
1) 1,2 dm = ................cm Ł aptekarska jednostka wagi równa Indeks górny 11/Indeks dolny 33 uncji,
2) 4,5 dm =..................cm U równa 20 gramom
4) 0,326 km = .............. m K
5) 7 dm = ....................cm P
6) 0,89 m = .................cm U
b) Zadanie domowe
Zadania 1c,e,f/260 i 5/261 oraz zadanie 1/280 (zamieszczone w poz.[1] bibliografii).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji matematyki „Ćwiczenia w przedstawianiu wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych i odwrotnie” z działu „Ułamki dziesiętne” jest przeznaczony do realizacji w klasie czwartej szkoły podstawowej, pracującej z podręcznikiem H. Lewickiej i E. Rosłon Matematyka wokół nas. Nauczyciel w trakcie lekcji stosuje ocenianie cząstkowe, wręczając uczniom karteczki z „plusem”. Dziesięć karteczek uczeń może wymienić na ocenę bardzo dobrą.