Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia w przedstawianiu wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych i odwrotnie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Uczeń zna pojęcie jednostki długości, masy, pieniędzy.

  2. Uczeń zna pojęcie wyrażenia dwumianowanego.

b) Umiejętności

  1. Uczeń zamienia jednostki długości, masy, pieniędzy.

  2. Uczeń potrafi stosować ułamki dziesiętne do zamiany wyrażeń dwumianowanych na jednomianowane.

  3. Uczeń potrafi zamieniać wyrażenia jednomianowane na dwumianowane.

  4. Uczeń potrafi rozwiązywać zadania z zastosowaniem zamiany wyrażeń dwumianowanych na jednomianowane.

c) Podstawy

  1. Uczeń współpracuje w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

  • Metoda czynnościowa

Formy:

  • Praca z całą klasą

  • Praca w grupach

  • Praca indywidualna

3. Środki dydaktyczne

  1. Powiększony wypełniony przekaz pocztowy

  2. Przymiary krawieckie lub inne do mierzenia wzrostu uczniów

  3. Zestawy trzech kopert z banknotami i monetami, po jednym zestawie dla każdej grupy

  4. Kartki z rysunkami pakunków i podaną ich masą zgodne z załącznikiem 1, po jednej dla grupy

  5. Kartki z krzyżówką zgodne z załącznikiem 2

  6. Karteczki z trzema wyrażeniami jednomianowanymi zapisanymi z użyciem ułamków dziesiętnych, po jednej dla każdego ucznia

  7. Karteczki z plusami

  8. Plansza z napisem „Ułamki dziesiętne”, z numerami uczniów z dziennika i kolumnami kratek odpowiadających kolejnym lekcjom o ułamkach dziesiętnych

4. Przebieg lekcji

Uczniowie piszą 10 minutowa kartkówkę sprawdzającą umiejętność zapisywania wyrażeń dwumianowanych przy użyciu ułamków dziesiętnych.

a) Faza przygotowawcza

N – nauczyciel, U – uczniowie

N – Prezentuje powiększony przekaz pocztowy, prosi o odczytanie zapisanej na nim kwoty.

U – Odczytują kwotę, zwracają uwagę na zapis w postaci wyrażenia jednomianowanego i dwumianowanego.

N – Informuje, że celem lekcji będzie doskonalenie umiejętności zapisywania wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych i odwrotnie.

U – Zapisują temat lekcji: „Ćwiczenia w przedstawianiu wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych i odwrotnie”

b) Faza realizacyjna

N – Dzieli klasę na cztery grupy, uwzględniając podobne tempo pracy uczniów, prosi o przypomnienie zasad pracy w grupie, poleca zmierzyć w centymetrach wzrost każdego ucznia w grupie, zamienić liczby na metry i centymetry, zapisać je przy użyciu ułamków dziesiętnych i uszeregować malejąco.

U – Mierzą nawzajem swój wzrost w centymetrach, zamieniają liczby na metry i centymetry, zapisują z użyciem ułamków dziesiętnych i porządkują malejąco. Odczytują wyniki.

N – Zaprasza przedstawicieli grup do wylosowania trzech kopert z banknotami i monetami, poleca przeliczyć otrzymane kwoty w każdej kopercie, zapisać je w postaci wyrażenia dwumianowanego, zapisać w postaci wyrażenia jednomianowanego, zamieniając na grosze, zapisać przy użyciu ułamków dziesiętnych, podać największą kwotę.

U – Przeliczają pieniądze, zapisują w postaci wyrażenia dwumianowanego, zamieniają na grosze, zapisują wielkość kwot z użyciem ułamków dziesiętnych, odczytują wyniki z podaniem największej kwoty.

N – Przekazuje każdej grupie kartkę (załącznik 1) z poleceniem zamiany widocznej na rysunkach masy na dekagramy, zapisanie masy w kilogramach z użyciem ułamków dziesiętnych.

U – Zamieniają jednostki, zapisują wyrażenia jednomianowane z użyciem ułamków dziesiętnych, wybierają najlżejszy pakunek.

N – Wręcza każdemu uczniowi kartkę z krzyżówką (załącznik 2), poleca zamienić jednostki długości, sprawdzić poprawność w grupach, uzupełnić krzyżówkę i odczytać hasło.

U – Sprawdzają poprawność przeliczeń, uzupełniają krzyżówkę, odczytują hasło.

c) Faza podsumowująca

N – Rozdaje losowo karteczki z trzema wyrażeniami jednomianowanymi zapisanymi z użyciem ułamków dziesiętnych, poleca zapisać je słownie.

N – Ocenia pracę uczniów na lekcji. Zadaje pracę domową. Prosi, aby uczniowie, którzy umieją zapisywać wyrażenia dwumianowane w postaci wyrażeń jednomianowanych z użyciem ułamków dziesiętnych i odwrotnie, i będą umieć samodzielnie wykonać zadania domowe, wpisali swoje inicjały na planszy z napisem „Ułamki dziesiętne”, w kolumnie „Zapisywanie wyrażeń dwumianowanych z użyciem ułamków dziesiętnych”, w wierszu ze swoim numerem z dziennika lekcyjnego.

5. Bibliografia

  1. Lewicka H.,. Rosłon E, Matematyka wokół nas. Podręcznik dla klasy czwartej, WSiP, Warszawa 2000.

  2. Ziółkowska Z,. Werner A, Matematyka z krzyżówką 5 klasa. Agencja Wydawnicza TAL, Gdańsk 1995, s. 61.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik1

Zamień widoczne na paczkach masy na dekagramy. Zapisz umieszczone na pakunkach wyrażenia dwumianowane w postaci wyrażeń jednomianowanych w kilogramach. Który z pakunków jest najlżejszy?

4 kg 10g

8kg 45dag 3kg 9dag 3kg89dag

załącznik 2

Zamień jednostki długości. Każdej wielkości przyporządkowano literę. Uporządkuj wielkości malejąco i odczytaj hasło.

1)

2)

3)

4)

5)

6)

POZIOMO:

3) 2,35 m = ................cm R

5) 0,768 km = ..............m S

PIONOWO: HASŁO:

1) 1,2 dm = ................cm Ł aptekarska jednostka wagi równa Indeks górny 1/Indeks dolny 3 uncji,

2) 4,5 dm =..................cm U równa 20 gramom

4) 0,326 km = .............. m K

5) 7 dm = ....................cm P

6) 0,89 m = .................cm U

b) Zadanie domowe

Zadania 1c,e,f/260 i 5/261 oraz zadanie 1/280 (zamieszczone w poz.[1] bibliografii).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji matematyki „Ćwiczenia w przedstawianiu wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych i odwrotnie” z działu „Ułamki dziesiętne” jest przeznaczony do realizacji w klasie czwartej szkoły podstawowej, pracującej z podręcznikiem H. Lewickiej i E. Rosłon Matematyka wokół nas. Nauczyciel w trakcie lekcji stosuje ocenianie cząstkowe, wręczając uczniom karteczki z „plusem”. Dziesięć karteczek uczeń może wymienić na ocenę bardzo dobrą.

RLVEkGUVIA00q

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 128.36 KB w języku polskim
R3KTJuqtalnGB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 37.50 KB w języku polskim