Ćwiczenia w słuchaniu - język angielski - heroes
Ćwiczenia w słuchaniu – heroes
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia oraz poszerzenie słownictwa związanego z bohaterami, charakterem i osobowością.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
strategie słuchania ze zrozumieniem,
strategie rozwiązywania typowych zadań maturalnych (dopasowywanie nagłówków do fragmentów tekstu),
słownictwo związane z bohaterami, charakterem i osobowością.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi praktycznie wykorzystać słownictwo związane z bohaterami, charakterem i osobowością,
ćwiczy sprawność słuchania i mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń w sytuacji rozmowy o bohaterach,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem (opisuje charakter i osobowość, mówi o bohaterach, dopasowuje nagłówki do fragmentów tekstu, stosuje typowe dla tematu słownictwo, rozmawia o tekście słuchanym, odpowiada na pytania do tekstu, klasyfikuje przymiotniki, opisuje zdjęcia, opowiada o obejrzanych filmach),
wyraża opinie o bohaterach filmowych.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się prezentować posiadanych wiadomości na temat bohaterów filmowych.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, gra dydaktyczna
Forma: praca w parach i zespole
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, zdjęcia z filmów, płyta CD i odtwarzacz
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie rozmawiać oraz słuchać nagrań o bohaterach filmowych, ich charakterze, osobowości, a także wykonywać związane z tematem ćwiczenia tak, aby przygotować się do pisemnego egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia z różnych filmów i prosi o przygotowanie krótkich wypowiedzi na temat ich bohaterów. Uczniowie przygotowują się (mogą korzystać z podręcznika), a nauczyciel monitoruje ich pracę, chodząc po sali. Po upływie wyznaczonego czasu (ok. 3‑4 minuty), uczniowie prezentują swoje prace. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę, podając dodatkowe informacje.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 25., opisują zamieszczone tam zdjęcia (wykonują ćwiczenie 3.). Następnie zajmują się ćwiczeniem 1. – opisują sławnych sportowców, gwiazdy, które podziwiają. Nauczyciel poprawia błędy i komentuje wypowiedzi uczniów.
Uczniowie zapoznają się z treścią ćwiczenia 2. i w parach klasyfikują podane przymiotniki. Następnie czytają ćwiczenie i wyjaśniają nowe słowa. Nauczyciel prosi, aby starali się je oddać, za pomocą mimiki twarzy czy gestów, jeśli to możliwe (np. proud, agrressive).
Uczniowie zapoznają się z treścią ćwiczenia 4., słuchają dwa razy nagrania i wykonują ćwiczenie – dopasowują podane przymiotniki do opisywanych w nagraniu osób. Następnie czytają odpowiedzi i jeszcze raz wyjaśniają znaczenie nowych wyrazów.
Gra dydaktyczna „kalambury”. Uczniowie po kolei wychodzą na środek sali i prezentują jeden z przymiotników z ćwiczenia 2. Można rysować lub pokazywać, ale nie można mówić. Reszta klasy zgaduje słowa.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Wykonaj zadanie 5/25 pisemnie – opisz 3 bohaterów filmowych.
Opisz swój charakter.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Nauczyciel powinien przed lekcją przygotować zdjęcia z różnych filmów i pokazać je uczniom. Po lekcji uczeń powinien znać słowa dotyczące charakteru i osobowości (ambitious, hero, kind, etc.), wiedzieć, jak prawidłowo opisać zdjęcie oraz zapoznać się z typowymi zadaniami egzaminacyjnymi ze słuchania ze zrozumieniem i znać strategie ich rozwiązywania.