Ćwiczenia w zapisywaniu i odczytywaniu przebiegu reakcji chemicznej.
Autor/autorka
Michalina Szyszka
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VII
2. Przedmiot
chemia
3. Temat zajęć
Ćwiczenia w zapisywaniu i odczytywaniu przebiegu reakcji chemicznej.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego - klasa VII‑VIII szkoły podstawowej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie narzędzi i technologii informacyjno‑komunikacyjnych wspiera proces uczenia się i zwiększa jego efektywność.
7. Cel ogólny zajęć
Doskonalenie umiejętności zapisywania i odczytywania przebiegu reakcji chemicznych w postaci równań w formie symbolicznej.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń odczytuje i interpretuje zapisy chemiczne, np. H2, 2H, 2H2.
Uczeń dobiera współczynniki stechiometryczne.
Uczeń wskazuje substraty i produkty reakcji, określa typy reakcji chemicznej (reakcja syntezy, analizy, wymiany).
9. Metody i formy pracy
praca indywidualna
praca zespołowa
dyskusja
ćwiczenia praktyczne
ćwiczenia interaktywne
10. Środki dydaktyczne
platfofma Wordwall
platforma LearningApps
interaktywne symulacje PhET
Google Forms
karta pracy (załączona jako materiały pomocnicze, plik word)
11. Wymagania w zakresie technologii
dla każdego ucznia komputer (tablet lub smartfon) ze stałym dostępem do Internetu
tablica multimedialna (jeśli lekcja odbywa się w klasie)
aplikacja do prowadzenia wideolekcji np. Google Meet
oraz opcjonalnie:
oprogramowanie OpenBoard lub aplikacja Paint
tablet graficzny
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie - nawiązanie do lekcji wcześniejszych
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Przedstawienie uczniom tematu i celu zajęć.
Uczniowie bazując na swoim doświadczeniu z wcześniejszych lekcji grają w grę interaktywną: https://phet.colorado.edu/sims/html/balancing-chemical-equations/latest/balancing-chemical-equations_pl.html?fbclid=IwAR3utcDo9faqmQuIRbIAcoBBNbjCJ1sI2XNSs4ksnS0hxOYaAnVHh9lu1eU (wykonują poziom 1 i 2 gry, poziom 3 jest dla uczniów chętnych).
Aktywność 2
Temat: Refleksja
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel prowadzi z uczniami rozmowę na temat udostępnionego ćwiczenia. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami.
Aktywność 3
Temat: Jak uzgadniać równania reakcji?
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Uczniowie przypominają na czym polega bilansowanie równań reakcji chemicznych, co to jest współczynnik stechiometryczny i indeks stechiometryczny.
Uczniowie doskonalą umiejętność nazywania typów reakcji chemicznych (podział ze względu na liczbę substratów i produktów reakcji) - wykonują ćwiczenie interaktywne – łączenie w pary przykładu reakcji chemicznej z odpowiednim rodzajem reakcji - https://learningapps.org/6717306
Aktywność 4
Temat: Zastosowanie wiedzy i umiejętności w praktyce
Czas trwania: 25 minut
Opis aktywności:
Uczniowie rozwiązują zadania z karty pracy. Rozwiązania zapisują w karcie pracy (lekcja stacjonarnie) lub w zeszycie (lekcja online), a wybrani uczniowie na tablicy lub w aplikacji Google Meet poprzez udostępnienie swojego ekranu. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.
Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę poprzez rozwiązanie krzyżówki: https://wordwall.net/play/965/475/1504
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypełniają ankietę korzystając z formularza google.
https://docs.google.com/forms/d/1wG_EH6gVBeQG9YjSYEZhNvIQPWlYZ7-s6gZQ_r8YTEw/edit
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcję można poprowadzić zarówno online, jak i w wersji stacjonarnej.
W zależności od możliwości uczniów można zaplanować więcej zadań związanych z bilansowaniem równań reakcji, można wykorzystać inne aplikacje.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć