Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Michalina Szyszka

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VII

2. Przedmiot

chemia

3. Temat zajęć

Ćwiczenia w zapisywaniu i odczytywaniu przebiegu reakcji chemicznej.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat jest zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego - klasa VII‑VIII szkoły podstawowej.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie narzędzi i technologii informacyjno‑komunikacyjnych wspiera proces uczenia się i zwiększa jego efektywność.

7. Cel ogólny zajęć

Doskonalenie umiejętności zapisywania i odczytywania przebiegu reakcji chemicznych w postaci równań w formie symbolicznej.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń odczytuje i interpretuje zapisy chemiczne, np. H2, 2H, 2H2.

  2. Uczeń dobiera współczynniki stechiometryczne.

  3. Uczeń wskazuje substraty i produkty reakcji, określa typy reakcji chemicznej (reakcja syntezy, analizy, wymiany).

9. Metody i formy pracy

  • praca indywidualna

  • praca zespołowa

  • dyskusja

  • ćwiczenia praktyczne

  • ćwiczenia interaktywne

10. Środki dydaktyczne

  • platfofma Wordwall

  • platforma LearningApps

  • interaktywne symulacje PhET

  • Google Forms

  • karta pracy (załączona jako materiały pomocnicze, plik word)

11. Wymagania w zakresie technologii

  • dla każdego ucznia komputer (tablet lub smartfon) ze stałym dostępem do Internetu

  • tablica multimedialna (jeśli lekcja odbywa się w klasie)

  • aplikacja do prowadzenia wideolekcji np. Google Meet

oraz opcjonalnie:

  • oprogramowanie OpenBoard lub aplikacja Paint

  • tablet graficzny

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel prowadzi z uczniami rozmowę na temat udostępnionego ćwiczenia. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami. 

  • Aktywność 3

    • Temat: Jak uzgadniać równania reakcji?

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie przypominają na czym polega bilansowanie równań reakcji chemicznych, co to jest współczynnik stechiometryczny i indeks stechiometryczny.

      Uczniowie doskonalą umiejętność nazywania typów reakcji chemicznych (podział ze względu na liczbę substratów i produktów reakcji) - wykonują ćwiczenie interaktywne – łączenie w pary przykładu reakcji chemicznej z odpowiednim rodzajem reakcji - https://learningapps.org/6717306

  • Aktywność 4

    • Temat: Zastosowanie wiedzy i umiejętności w praktyce

    • Czas trwania: 25 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie rozwiązują zadania z karty pracy. Rozwiązania zapisują w karcie pracy (lekcja stacjonarnie) lub w zeszycie (lekcja online), a wybrani uczniowie na tablicy lub w aplikacji Google Meet poprzez udostępnienie swojego ekranu. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów. 

      Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę poprzez rozwiązanie krzyżówki: https://wordwall.net/play/965/475/1504

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie wypełniają ankietę korzystając z formularza google. 

https://docs.google.com/forms/d/1wG_EH6gVBeQG9YjSYEZhNvIQPWlYZ7-s6gZQ_r8YTEw/edit

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Lekcję można poprowadzić zarówno online, jak i w wersji stacjonarnej.

W zależności od możliwości uczniów można zaplanować więcej zadań związanych z bilansowaniem równań reakcji, można wykorzystać inne aplikacje. 

16. Materiały pomocnicze

RWR8wxJiyeFfx

Plik DOCX o rozmiarze 12.17 KB w języku polskim

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć