Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń:

      • wie jak dbać o harmonijny rozwój swojego ciała

      • zna odpowiedni zasób ćwiczeń, przygotowujący do wysiłku fizycznego

      • zna zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas ćwiczeń

      • nazywa poszczególne cechy motoryczne

      • wie na czym polega współpraca w zespole

      • zna własne uzdolnienia motoryczne

      • wie dlaczego należy systematycznie podejmować wysiłek o charakterze wytrzymałościowym

      • wie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego

      • wie co to jest higiena osobista

      • zna wpływ ćwiczeń fizycznymi na rozwój cech motorycznych

    2. Umiejętności Uczeń:

      • samodzielnie dobiera ćwiczenia doskonalące wybraną cechę motoryczną

      • potrafi samodzielnie dobrać ćwiczenia kształtujące wybraną partię mięśni

      • umie zadbać o własną higienę ciała i stroju

      • potrafi zbadać w każdej chwili swoje tętno

      • wykorzysta piłki lekarskie do ćwiczeń kształtujących mięśnie

      • wykonuje proste ćwiczenia z pokonywaniem oporu własnego ciała

      • potrafi zastosować proste techniki relaksacji

      • potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu

  2. Metody pracy metoda naśladowcza – ścisła, zadaniowa – ścisła, zabawowo – naśladowcza

  3. Środki dydaktyczne piłki lekarskie (1 kg),

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno – porządkowe

        • zbiórka i powitanie

        • sprawdzenie gotowości do zajęć

        • podanie tematu

        • przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji

      2. Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka

        • piłki lekarskie ułożone na parkiecie w równych odstępach (około 1m), piłek lekarskich jest tyle ilu jest ćwiczących – uczniowie wykonują ćwiczenia podawane przez nauczyciela (forma strumieniowa):

          • bieg slalomem między piłkami – powrót wyznaczoną trasą

          • bieg slalomem między piłkami – dotykamy piłki ręką od strony piłki

          • wieloskoki pomiędzy piłkami

          • w biegu przeskakujemy nad piłką odbijając się raz lewą raz prawą nogą

          • w biegu przeskakujemy nad piłka odbijając się obunóż

    2. Faza realizacyjna

      1. Uczniowie tworzą okrąg w równych odstępach od siebie (około1 – 2 m) każdy ćwiczący posiada piłkę lekarska - 1 kg i wykonują ćwiczenia podane przez nauczyciela:

        • piłka w dłoniach i piłka krąży dookoła bioder w lewą stronę następnie w prawą stronę (po 10 razy)

        • stajemy w rozkroku wykonujemy „ósemkę” dookoła nóg (10 razy)

        • trzymamy piłkę między nogami – prawa ręka z przodu, lewa ręka z tyłu trzyma piłkę, za lewą nogą – każdy ćwiczący w swoim rytmie stara się lekko podrzucić piłkę , przełożyć ręce i złapać piłkę tak aby nie spadła na parkiet (10 razy)

        • piłka trzymana między stopami, podrzucamy piłkę stopami i łapiemy ją w ręce przed sobą (10 razy)

        • piłka między stopami, podrzucamy piłkę lekarska w tył i łapiemy piłkę po obrocie (10 razy)

        • uczniowie na sygnał nauczyciela podają swoją piłkę do osoby stojącej po swojej prawej stronie i natychmiast łapią piłkę podaną od ćwiczącego z lewej strony. W miarę wprawy zwiększamy szybkość i ilość podań

        • ćwiczenie jak wyżej, zmieniamy tylko kierunek podawania piłki

        • ćwiczący na sygnał nauczyciela przenoszą swoją piłkę i kładą na parkiecie w miejscu gdzie stoi uczeń po jego prawej stronie i wracają na miejsce gdzie stali po piłkę położoną przez ćwiczącego po jego lewej stronie. Ćwiczenie kończymy gdy przy którymś ćwiczącym znajdą się dwie piłki lekarskie

        • ćwiczenie jak wyżej, zmieniamy tylko kierunek ruchu

        • 10 piłek lekarskie ułożone w jednym miejscu, wyznaczamy odcinek około 2 m, uczniowie maja za zadanie przenieść piłki z miejsca na miejsce jak najszybciej, za każdy razem zabieramy tylko jedną piłkę

    3. Faza podsumowująca

      1. Ćwiczenia oddechowe, przypominamy o sposobie pomiaru tętna i zależności ilości uderzeń serca na minutę a wysiłkiem fizycznym i dozowaniu wysiłku fizycznego w zależności od możliwości fizycznych organizmu i wytrenowania ucznia.

      2. Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących

      3. Sportowe pożegnanie

  5. Bibliografia

    1. Denisiuk L., Kalinowski A., Podstawy teorii i metodyki wychowania fizycznego, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1964.

    2. Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk 1987.

    3. Lohmann W., Bieg, skok, rzut, Wydawnistwo Sport i Turystyka, Warszawa 1972.

    4. Strzyżewski S.: Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną, WSiP, Warszawa 1997.

    5. Zuchora K.: Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa 1974.

  6. Czas trwania lekcji 45 minut

RelDweJcXl9My

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 48.11 KB w języku polskim
RyFn2b2OWTFPx

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim