Ćwiczenia ze skakankami – koordynacja ruchowa
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:wie, co to jest rytm,
wie w jakich dziedzinach życia poczucie rytmu jest nieodzowne,
wie o wpływie koordynacji ruchowej na pozostałe cech motoryczne,
kojarzy koordynację ruchową z elementami gier zespołowych,
pamięta proste sekwencje ruchu,
rozpoznaje własne uzdolnienia motoryczne,
wie, dlaczego należy systematycznie podejmować wysiłek o charakterze wytrzymałościowym,
rozumie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego.
Umiejętności
Uczeń:umie skakać na skakance,
potrafi samodzielne utrzymać tempo i rytm przeskoków przez skakankę,
potrafi skakać na skakance w różnorodny sposób,
wykonuje proste ćwiczenia koordynacyjne,
powtórzy proste sekwencje ruchu,
potrafi zbadać w każdej chwili swoje tętno,
samodzielnie dobiera ćwiczenia doskonalące koordynację ruchową,
potrafi zastosować proste techniki relaksacji,
potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu.
Metody pracy Metoda naśladowcza – ścisła, zadaniowa – ścisła, zabawowo - naśladowcza.
Środki dydaktyczne Skakanka gimnastyczna.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno - porządkowe:
zbiórka i powitanie,
sprawdzenie gotowości do zajęć,
podanie tematu,
przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji.
Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka:
rozdanie skakanek, uczniowie ustawieni w rozsypce i każdy ćwiczący wykonuje dowolne skoki przez skakankę w miejscu;
skakanka złożona na pół leży na parkiecie, wykonujemy przeskoki ponad skakanką z różnych pozycji i w różny sposób przez 15 sekund:
przodem do skakanki – skoki w przód i w tył,
bokiem do skakanki – skoki w lewą i w prawą stronę,
przodem do skakanki, skakanka między nogami – skoki rozkroczne ze zmianą nóg w przód i w tył,
w rozkroku bokiem ponad skakanką – przeskakujemy z rozkroku krzyżujemy nogi ponad skakanką i powrót do rozkroku;
skakanka złożona na pół, trzymamy ją w dłoniach, wyskakujemy w górę wysoko unosząc kolana do klatki piersiowej i przekładamy skakankę pod stopami z przodu w tył (5x);
skakanka złożona na pół, trzymamy ją w dłoniach, wyskakujemy w górę wysoko unosząc kolana do klatki piersiowej i przekładamy skakankę pod stopami z tyłu w przód (5x).
Faza realizacyjna
Uczniowie stoją w rozsypce twarzą do nauczyciela i skaczą przez skakankę w sposób określony przez nauczyciela. Każda tura trwa 30 sekund. Staramy się przeskoczyć w określony sposób jak największą ilość razy:
na prawej nodze,
na lewej nodze,
obunóż,
tzw. „rowerek”,
wszystkie te próby wykonujemy również kręcąc skakanką w tył,
kto przeskoczy tak aby w czasie jednego podskoku obrócić skakanką 2 razy.
Pokonujemy określony odcinek sali gimnastycznej skacząc przez skakankę w truchcie, biegu (forma strumieniowa).
Wyznaczamy dwie osoby, najlepiej nie ćwiczące, do obracania długa skakanką. Gdy wszyscy ćwiczą, zmieniamy uczniów przy skakance. Uczniowie ustawieni w rzędzie pokonują skakankę w określony sposób:
przebiegamy tak, aby nie dotknąć skakanki zgodnie z ruchem skakanki;
przebiegamy tak, aby nie dotknąć skakanki w kierunku przeciwnym do ruchu skakanki;
wbiegamy wykonujemy jeden przeskok przez skakankę i wybiegamy;
wbiegamy i skaczemy przez skakankę tak długo, aż druga osoba wskoczy, a ćwiczący w danej chwili wybiega na zewnątrz;
staramy się, aby jak największa liczba ćwiczących skakała przez skakankę w jednym momencie;
wybieramy „mistrza” skoków przez skakankę.
Faza podsumowująca
Ćwiczenia oddechowe.
Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących.
Sportowe pożegnanie.
Bibliografia
Dziak A., Zagrożenie dla narządu ruchu u polskich dzieci, Materiały z Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej, IS, Warszawa, 1995.
Gagne R., Briggs L., Wager W., Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa, 1992.
Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk, 1987.
Lohmann W., Bieg, skok, rzut, Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa, 1972.
Pacinowski S., Problemy oceny szkolnej, PZWS, Warszawa, 1966.
Program usportowienia uczniów, GKKFiS, Warszawa, 1981.
Strzyżewski S., Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną, WSiP, Warszawa, 1997.
Zuchora K., Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa, 1974.
Czas trwania lekcji 45 minut