Ćwiczymy użytkowe formy wypowiedzi

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest użytkowa forma wypowiedzi,

  • zna rodzaje użytkowych form wypowiedzi,

  • wie, jakie elementy, cechy charakterystyczne zawierają użytkowe formy wypowiedzi (zwroty grzecznościowe, kompozycja, długość, temat).

b) Umiejętności

Uczeń umie napisać zaproszenie, zawiadomienie, ogłoszenie, gratulacje, reklamację.

2. Metoda i forma pracy

Metoda problemowa, heureza, praca jednostkowa i grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, tabela przygotowana przez nauczyciela, dotycząca użytkowych form wypowiedzi.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Uczniowie mieli powtórzyć w domu wiadomości z poprzednich lat.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają nazwy wypowiedzi użytkowych i jakie elementy i cechy charakterystyczne mogą wymienić.

  3. Nauczyciel rozdaje każdemu, przygotowane kartki dotyczące tematu lekcji (załącznik 1). Prosi o wklejenie do zeszytów.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli klasę na pięć cztero-, pięcioosobowych grup.

  2. Zadaniem każdej grupy jest napisanie w formie żartobliwej i poważnej zaproszenia, zawiadomienia, ogłoszenia, gratulacji, reklamacji.

c) Faza podsumowująca

Przedstawiciele grup odczytują pomysły.

5. Bibliografia

H. Mrazek, M. Potaś, To lubię. Podręcznik do języka polskiego do kl. II gimnazjum. Ćwiczenia językowe, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2000, s. 70.

6. Załączniki

a) Charakterystyka użytkowych form wypowiedzi

załącznik 1.

TABELA

Forma

Zaproszenie

Zawiadomienie

Ogłoszenie

Gratulacje

Reklamacja

wydarzenie

(temat)

ślub, chrzest, przyjęcie, konferencja, bankiet

sprawy urzędowe i administracyjne, np. wezwania do sądu, spisywanie liczników

zaginięcie, sprzedaż, mecz, impreza plenerowa, koncert, targi, kiermasz

urodzenie się dziecka, ślub, awans zawodowy, ukończenie szkoły, uczelni, zdobycie nagrody

awaria zakupionego sprzętu, usterka, zepsucie się obuwia i innych rzeczy, na które posiadamy paragon i kiedy dzieje się to w czasie obowiązywania gwarancji

zwrot na początku

zwroty grzecznościowe, np. Szanowny Panie

zwroty bezosobowe, oficjalne, np. zawiadamia się…

w zależności od tego, jakiego wydarzenia dotyczy, zwrot oficjalny lub brak zwrotu

zwrot grzecznościowy

zwrot oficjalny lub grzecznościowynp. Szanowni Państwo lub w związku z….

elementy kompozycji

data, miejsce, godzina, na co zapraszamy

data, miejsce, godzina, czego dotyczy zawiadomienie, powołanie się na przepisy

data, miejsce, godzina, rodzaj wydarzenia, zdjęcia, cena (np. biletu), w przypadku zaginięcia (np. psa) opisujemy wygląd

czego gratulujemy, z jakiej okazji

co jest przedmiotem reklamacji, powołanie się na paragrafy ustawy

b) Zadanie domowe

W ćwiczeniach językowych uczniowie piszą reklamację i odpowiedź na nią.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RxY0KzoVa8AJe

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.53 KB w języku polskim
R1TtS7qJw0jmN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim