Ćwiczymy użytkowe formy wypowiedzi
Ćwiczymy użytkowe formy wypowiedzi
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest użytkowa forma wypowiedzi,
zna rodzaje użytkowych form wypowiedzi,
wie, jakie elementy, cechy charakterystyczne zawierają użytkowe formy wypowiedzi (zwroty grzecznościowe, kompozycja, długość, temat).
b) Umiejętności
Uczeń umie napisać zaproszenie, zawiadomienie, ogłoszenie, gratulacje, reklamację.
2. Metoda i forma pracy
Metoda problemowa, heureza, praca jednostkowa i grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, tabela przygotowana przez nauczyciela, dotycząca użytkowych form wypowiedzi.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Uczniowie mieli powtórzyć w domu wiadomości z poprzednich lat.
Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają nazwy wypowiedzi użytkowych i jakie elementy i cechy charakterystyczne mogą wymienić.
Nauczyciel rozdaje każdemu, przygotowane kartki dotyczące tematu lekcji (załącznik 1). Prosi o wklejenie do zeszytów.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na pięć cztero-, pięcioosobowych grup.
Zadaniem każdej grupy jest napisanie w formie żartobliwej i poważnej zaproszenia, zawiadomienia, ogłoszenia, gratulacji, reklamacji.
c) Faza podsumowująca
Przedstawiciele grup odczytują pomysły.
5. Bibliografia
H. Mrazek, M. Potaś, To lubię. Podręcznik do języka polskiego do kl. II gimnazjum. Ćwiczenia językowe, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2000, s. 70.
6. Załączniki
a) Charakterystyka użytkowych form wypowiedzi
załącznik 1.
TABELA
Forma | Zaproszenie | Zawiadomienie | Ogłoszenie | Gratulacje | Reklamacja |
wydarzenie (temat) | ślub, chrzest, przyjęcie, konferencja, bankiet | sprawy urzędowe i administracyjne, np. wezwania do sądu, spisywanie liczników | zaginięcie, sprzedaż, mecz, impreza plenerowa, koncert, targi, kiermasz | urodzenie się dziecka, ślub, awans zawodowy, ukończenie szkoły, uczelni, zdobycie nagrody | awaria zakupionego sprzętu, usterka, zepsucie się obuwia i innych rzeczy, na które posiadamy paragon i kiedy dzieje się to w czasie obowiązywania gwarancji |
zwrot na początku | zwroty grzecznościowe, np. Szanowny Panie | zwroty bezosobowe, oficjalne, np. zawiadamia się… | w zależności od tego, jakiego wydarzenia dotyczy, zwrot oficjalny lub brak zwrotu | zwrot grzecznościowy | zwrot oficjalny lub grzecznościowynp. Szanowni Państwo lub w związku z…. |
elementy kompozycji | data, miejsce, godzina, na co zapraszamy | data, miejsce, godzina, czego dotyczy zawiadomienie, powołanie się na przepisy | data, miejsce, godzina, rodzaj wydarzenia, zdjęcia, cena (np. biletu), w przypadku zaginięcia (np. psa) opisujemy wygląd | czego gratulujemy, z jakiej okazji | co jest przedmiotem reklamacji, powołanie się na paragrafy ustawy |
b) Zadanie domowe
W ćwiczeniach językowych uczniowie piszą reklamację i odpowiedź na nią.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak