Ćwiczymy z Weroniką Sherborne.
Autor/autorka
Karolina Chmielewska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
spec_wychowanie fizyczne
3. Temat zajęć
Ćwiczymy z Weroniką Sherborne.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Twórczynią Metody była Weronika Sherborn- brytyjska nauczycielka wychowania fizycznego, tańca i ruchu. Odpowiednio dobrane ćwiczeń fizyczne dla dzieci, rozwijają świadomość własnego ciała i przestrzeni oraz uczą nawiązywać kontakty z innymi. Warto wykorzystać przede wszystkim ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z dzieckiem. Polegają one na zdobywaniu oraz wymianie wspólnych doświadczeń podczas zabaw ruchowych. W zabawach z tej metody wzrasta poczucie bezpieczeństwa.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
TABLICA MULTIMEDIALNA Zastosowania: pokazywanie prawidłowego wykonania ćwiczeń na ekranie przez profesjonalnych trenerów. Dzieci skuteczniej przyswajają wiedzę, jeśli jest ona przekazana w formie pokazu i instrukcji.
7. Cel ogólny zajęć
Przybliżenie metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne jako sposobu stymulowania rozwoju dziecka w przedszkolu i w domu.
8. Cele szczegółowe zajęć
zna możliwości własnego ciała,
rozwija sprawność motoryczną,
potrafi koncentrować się na wykonywaniu ćwiczeń,
czuje się bezpieczne,
uczy się współpracy w parze.
9. Metody i formy pracy
Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
Forma grupowa/ w parach.
10. Środki dydaktyczne
maty, chusty, duże koce
11. Wymagania w zakresie technologii
Tablica multimedialna na całą grupę.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: (doświadczenie w cyklu Kolba) „Ćwiczymy w parach, w trójkach”
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Dzieci współpracują w parach,
pomocny będzie link do instrukcji - link https://www.youtube.com/watch?v=PSo5hoqiNL0
wykonują ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie własnego ciała, świadomość ciała w przestrzeni, ćwiczenia oparte na relacji „z”, ćwiczenia oparte na relacji „przeciwko”, ćwiczenia oparte na relacji „razem”.
Aktywność 2
Temat: (refleksja wg cyklu Kolba) „Chwila refleksji”
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Rozmowa kierowana z dziećmi. Nauczyciel pyta dzieci:
- czy chcą pary losowac czy dobierać się sami,
- czy czują swobodę ruchu podczas ćwieczeń (wystarczająco miejsca),
- co im sprawiło największą trudność, kłopot,
- które ćwiczenie było najfajniejsze.
Aktywność 3
Temat: (teoria w cyklu Kolba) „Ciekawostki o Weronice Sherborne + zasady bezpieczeństwa”
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Dzieci w formie graficznej przedstawiają zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas wykonywania ćwiczeń w parach. Nauczyciel komentuje każdą zasadę, utrwalając ją w ten sposób, po czym przechodzi do zapoznania dzieci z ciekawostkami na temat autorki metody Ruchu Rozwijającego.
Aktywność 4
Temat: (praktyka wg cyklu Kolba) „Wiedza i jej zastosowanie”
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
W bardzo łatwy sposób ćwiczenia mogą stać się po prostu dobrą i rozwijającą zabawą z każdym dzieckiem. Ćwiczyć można w parach, ale do tworzenia „grupy” potrzebny jest ktoś trzeci. Przyda się także trochę miejsca - najlepiej kawałek śliskiej podłogi. Warto pamiętać, że w tych ćwiczeniach ważna jest zamiana ról - dziecko powinno być zarówno ćwiczącym aktywnym, jak i pasywnym. Nauczyciel powinien monitorować poprawność wykonywanych aktywności.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Na konieć ćwiczeń prowadzący dokonuje ewaluacji podjętych działąń. Pyta uczestników:
- czy podobały im się ćwiczenia,
- czy były łatwe do wykonania ,
- czy chciałyby poćwiczyć z rodzicami w ten sam sposób.
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcaj może być prowadzona zarówno w formie stacjonarnej, jak i zdalnej. Warunkiem jest obecność rodzica przy dziecku.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna