Autor/autorka

Karolina Chmielewska

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa I

2. Przedmiot

spec_wychowanie fizyczne

3. Temat zajęć

Ćwiczymy z Weroniką Sherborne.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Twórczynią Metody była Weronika Sherborn- brytyjska nauczycielka wychowania fizycznego, tańca i ruchu. Odpowiednio dobrane ćwiczeń fizyczne dla dzieci, rozwijają świadomość własnego ciała i przestrzeni oraz uczą nawiązywać kontakty z innymi. Warto wykorzystać przede wszystkim ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z dzieckiem. Polegają one na zdobywaniu oraz wymianie wspólnych doświadczeń podczas zabaw ruchowych. W zabawach z tej metody wzrasta poczucie bezpieczeństwa.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

TABLICA MULTIMEDIALNA Zastosowania: pokazywanie prawidłowego wykonania ćwiczeń na ekranie przez profesjonalnych trenerów. Dzieci skuteczniej przyswajają wiedzę, jeśli jest ona przekazana w formie pokazu i instrukcji.

7. Cel ogólny zajęć

Przybliżenie metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne jako sposobu stymulowania rozwoju dziecka w przedszkolu i w domu.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. zna możliwości własnego ciała,

  2. rozwija sprawność motoryczną,

  3. potrafi koncentrować się na wykonywaniu ćwiczeń,

  4. czuje się bezpieczne,

  5. uczy się współpracy w parze.

9. Metody i formy pracy

Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
Forma grupowa/ w parach.

10. Środki dydaktyczne

maty, chusty, duże koce

11. Wymagania w zakresie technologii

Tablica multimedialna na całą grupę.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: (doświadczenie w cyklu Kolba) „Ćwiczymy w parach, w trójkach”

    • Czas trwania: 15

    • Opis aktywności:

      Dzieci współpracują w parach,
      pomocny będzie link do instrukcji - link https://www.youtube.com/watch?v=PSo5hoqiNL0
      wykonują ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie własnego ciała, świadomość ciała w przestrzeni, ćwiczenia oparte na relacji „z”, ćwiczenia oparte na relacji „przeciwko”, ćwiczenia oparte na relacji „razem”.

  • Aktywność 2

    • Temat: (refleksja wg cyklu Kolba) „Chwila refleksji”

    • Czas trwania: 5

    • Opis aktywności:

      Rozmowa kierowana z dziećmi. Nauczyciel pyta dzieci:
      - czy chcą pary losowac czy dobierać się sami,
      - czy czują swobodę ruchu podczas ćwieczeń (wystarczająco miejsca),
      - co im sprawiło największą trudność, kłopot,
      - które ćwiczenie było najfajniejsze.

  • Aktywność 3

    • Temat: (teoria w cyklu Kolba) „Ciekawostki o Weronice Sherborne + zasady bezpieczeństwa”

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Dzieci w formie graficznej przedstawiają zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas wykonywania ćwiczeń w parach. Nauczyciel komentuje każdą zasadę, utrwalając ją w ten sposób, po czym przechodzi do zapoznania dzieci z ciekawostkami na temat autorki metody Ruchu Rozwijającego.

  • Aktywność 4

    • Temat: (praktyka wg cyklu Kolba) „Wiedza i jej zastosowanie”

    • Czas trwania: 15

    • Opis aktywności:

      W bardzo łatwy sposób ćwiczenia mogą stać się po prostu dobrą i rozwijającą zabawą z każdym dzieckiem. Ćwiczyć można w parach, ale do tworzenia „grupy” potrzebny jest ktoś trzeci. Przyda się także trochę miejsca - najlepiej kawałek śliskiej podłogi. Warto pamiętać, że w tych ćwiczeniach ważna jest zamiana ról - dziecko powinno być zarówno ćwiczącym aktywnym, jak i pasywnym. Nauczyciel powinien monitorować poprawność wykonywanych aktywności.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Na konieć ćwiczeń prowadzący dokonuje ewaluacji podjętych działąń. Pyta uczestników:
- czy podobały im się ćwiczenia,
- czy były łatwe do wykonania ,
- czy chciałyby poćwiczyć z rodzicami w ten sam sposób.

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Lekcaj może być prowadzona zarówno w formie stacjonarnej, jak i zdalnej. Warunkiem jest obecność rodzica przy dziecku.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna