Ćwiczysz na lekcji WF, uprawiasz sport wyczynowo czy rekreacyjnie – chroń się przed urazami
Ćwiczysz na lekcji WF, uprawiasz sport wyczynowo czy rekreacyjnie
– chroń się przed urazami
Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, III etap edukacyjny
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
4. Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista. Uczeń:
4.1 wymienia najczęstsze przyczyny oraz okoliczności wypadków i urazów w czasie zajęć
ruchowych, omawia sposoby zapobiegania im;
4.2 wskazuje zagrożenia związane z uprawianiem niektórych dyscyplin sportu;
Czas trwania projektu: 5 tygodni ( maj – czerwiec)
Uczestnicy projektu:
realizatorzy projektu: uczniowie 1 klasy III
beneficjenci: wszyscy uczniowie klas I – III
Cele projektu:
Uczeń: w zakresie wiadomości:
wie, jakie dyscypliny są najbardziej urazowe
zna najczęściej występujące urazy w różnych dyscyplinach sportowych
Wie, jak zapobiegać urazom w różnych dyscyplinach sportowych
w zakresie umiejętności:
pełni funkcje pomysłodawcy, organizatora działań Imprez szkolnych
sprawnie komunikuje się z przedstawicielami federacji sportowych, medycyny
poszukuje informacji z różnych źródeł, analizuje je i selekcjonuje zgodnie
z zaplanowanymi terminami wykonania zadań projektupotrafi udzielić pierwszej pomocy w nagłych wypadkach
w zakresie postaw:
rozumie celowość skutecznej współpracy i podziału obowiązków w realizacji wyznaczonych celów w działaniach zespołowych na rzecz środowiska szkolnego
stosuje się do zasad bezpieczeństwa, regulaminów i norm dotyczących środków ochrony indywidualnej podczas uprawiania aktywności ruchowej,
Liczba i wielkość zespołów uczniowskich:
Projekt realizują uczniowie jednej klasy III. Uczniowie dobierają się w 5 zespołów zadaniowych.
Działania dla wszystkich zespołów:
Opracowanie regulaminu Imprezy podsumowującej projekt
– „Ćwiczysz na lekcji WF, uprawiasz sport wyczynowo, czy rekreacyjnie – chroń się przed urazami”.Opracowanie działań promocyjnych projektu.
Poszukiwanie sponsorów na nagrody w konkursie plastycznym i zgadywance terenowej.
Podsumowanie projektu.
Działania poszczególnych zespołów:
zespół I
Wyszukanie informacji w różnych dostępnych źródłach dotyczących urazowości
w różnych sportach.Opracowanie prezentacji na temat: „Rodzaje urazów występujących podczas uprawiania różnych dyscyplin sportowych na podstawie danych UE i USA”.
zespół II
Wyszukanie informacji w różnych dostępnych źródłach, np. źródłach Centralnego Instytutu Ochrony Pracy Państwowego Instytutu Badawczego, informacji dotyczących zalecanych środków ochrony indywidualnej stosowanej podczas aktywności ruchowej oraz obowiązujących aktów prawnych.
Opracowanie prezentacji na temat: „Zalecenia dotyczące stosowania środków ochrony indywidualnej podczas aktywności ruchowej wybranych dyscyplin sportowych”.
zespół III
Współpraca z Polskim Związkiem Koszykówki, w celu uzyskania kontaktu z czołowymi polskimi zawodnikami.
Zaproszenie na Imprezę podsumowującą projekt jednego ze sławnych koszykarzy.
Zorganizowanie spotkania ze sławnym sportowcem na temat: „Rywalizacja sportowa – zwycięstwo? – Tak, ale nie za wszelką cenę”.
zespół IV
Wyszukanie informacji w różnych dostępnych źródłach dotyczących regulaminów obiektów sportowych, regulaminów różnych dyscyplin sportowych, przygotowania sprzętu i obiektów sportowych, przygotowania organizmu do wysiłku sportowego.
Opracowanie prezentacji: „Jak zapobiegać powstawaniu urazów podczas aktywności sportowej ?”
Zespól V
Opracowanie artykułu do szkolnej gazetki na temat udzielania pierwszej pomocy
w wypadku stłuczeń, skaleczeń, skręcenia, zwichnięcia, utraty przytomności.Nawiązanie kontaktu z przedstawicielami ratownictwa medycznego i zaproszenie ich na do udziału w organizacji, w zgadywance terenowej „Pierwsza pomoc przedmedyczna”.
Opracowanie regulaminu zgadywanki terenowej – „Pierwsza pomoc przedmedyczna”.
Zorganizowanie zgadywanki terenowej – „Pierwsza pomoc przedmedyczna”
z udziałem ratowników medycznych.
zespół VI
Opracowanie regulaminu konkursu plastycznego „Pamiętaj o bezpieczeństwie na zajęciach ruchowych”.
Organizacja konkursu plastycznego na temat bezpieczeństwa podczas aktywności sportowej: „Pamiętaj o bezpieczeństwie”.
Prezentacja najlepszych prac plastycznych
Wstępny harmonogram działań:
zadania | odpowiedzialni | czas/terminy |
Uczniowie ustawieni są w zamkniętym kręgu Wyciągnięcie wniosków, że urazy w sporcie spowodowane są różnymi sytuacjami.
Uczniowie prezentują swoje przemyślenia proponują zadania do wykonania w ramach projektu, które są zapisywane na jednym plakacie.
Dzień zakończenia projektu: „Ćwiczysz na lekcji WF, uprawiasz sport wyczynowo czy rekreacyjnie – chroń się przed urazami” – impreza szkolna. Przedstawienie opracowanych prezentacji, spotkanie ze sławnym sportowcem, podsumowania konkursu plastycznego, udział uczniów szkoły w zgadywance terenowej – „Pamiętaj o bezpieczeństwie”.
| nauczyciel WF /koordynator projektu nauczyciel WF /koordynator projektu nauczyciel WF /koordynator projektu zespoły projektowe nauczyciel WF /koordynator zespół VI nauczyciel WF /koordynator projektu zespół V nauczyciel WF /koordynator projektu zespoły projektowe nauczyciel WF /koordynator komisja konkursowa zespoły projektowe nauczyciel WF /koordynator projektu zespoły projektowe nauczyciel WF /koordynator projektu zespoły projektowe | pierwszy tydzień projektu 90 min. (drugi tydzień projektu) 90 min. (trzeci tydzień projektu) 90 min. (czwarty tydzień projektu) 90 min. (czwarty tydzień projektu) 90 min. (czwarty tydzień projektu) 90 min. (szósty tydzień projektu (piąty i szósty tydzień projektu) 1 dzień (siódmy tydzień projektu) 90 min. (siódmy tydzień projektu) |
Załączniki:
Załącznik 1 - Układanka definicji urazu sportowego.
Załącznik 2 – Mapa skojarzeń.
Załącznik 3 – Promocja projektu.
Załącznik 1
Definicja National Athletic Injury Registration System (NAIRS)
Urazem sportowym jest taki uraz, który uniemożliwia zawodnikowi udział
w treningu lub grze minimum jeden dzień po zdarzeniu, które uraz wywołało.
Zdarzenie to musi mieć miejsce w czasie treningu lub zawodów.
Urazem | sportowym | jest | taki |
uraz, który | uniemożliwia | zawodnikowi | udział |
w treningu | lub grze | minimum | jeden |
dzień | po | zdarzeniu, | które |
uraz | wywołało. | Zdarzenie | to musi |
mieć | miejsce | w czasie | treningu |
lub zawodów. |
załącznik 2 – Mapa skojarzeń.
Obie strony mapy skojarzeń mają ten sam schemat. Na pierwszej wpisujemy skojarzenie, na drugiej odpowiedź na pytania, na które chcielibyśmy uzyskać odpowiedź.
Załącznik 3 – Promocja projektu.
Cele promocji:
przyciągnięcie uwagi i uświadomienie istnienia imprezy
rozbudzenie zainteresowania i zachęcenie do udziału
utrzymanie stałego miejsca w pamięci przyszłych uczestników imprezy
Intensywność działań promocyjnych:
stosowanie kilku działań (informacje słowne, ulotki, plakaty) w różnych okresach realizacji
Jakość ulotki informacyjnej:
czytelna, zawierająca podstawowe informacje o działaniach projektu
oryginalna i niepowtarzalna