Cyberbezpieczni z Minecraft Education
LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
SCENARIUSZ: MLP‑022
SCENARIUSZ ZAJĘĆ: dla uczniów szkoły podstawowej, klasy IV‑VIII
PROWADZONYCH PRZEZ: nauczycieli kształcenia ogólnego, nauczycieli informatyki
TEMAT: Cyberbezpieczni z Minecraft Education
CELE KSZTAŁCENIA – wymagania ogólne:
Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.
TREŚCI NAUCZANIA – wymagania szczegółowe:
Uczeń rozwija kompetencje społeczne, w tym:
uczestniczy w zespołowym rozwiązaniu problemu posługując się technologią taką jak: poczta elektroniczna, forum, wirtualne środowisko kształcenia, dedykowany portal edukacyjny;
identyfikuje i docenia korzyści płynące ze współpracy nad wspólnym rozwiązywaniem problemów.
W zakresie przestrzegania prawa i zasad bezpieczeństwa, uczeń:
postępuje etycznie w pracy z informacjami;
opisuje kwestie etyczne związane z wykorzystaniem komputerów i sieci komputerowych, takie jak: bezpieczeństwo, cyfrowa tożsamość, prywatność, własność intelektualna, równy dostęp do informacji i dzielenie się informacją.
METODY NAUCZANIA
metoda oparta na praktycznej działalności;
metoda projektu.
FORMA ORGANIZACYJNA
praca grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
stanowiska komputerowe (jedno stanowisko na dwoje uczniów);
Minecraft Education z wgraną mapą Cybercraft;
tablica multimedialna lub rzutnik.
PRZEWIDYWANY CZAS:
2x45 min
PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ
Faza przygotowawcza
1. Cel fazy przygotowawczej (zakładany efekt kształcenia).
Uczeń potrafi wymienić i opisać podstawowe zagrożenia płynące ze strony świata cyfrowego. Uczniowie w sposób swobodny poruszają się po świecie Minecraft Education, rozumieją polecenia nauczyciela i cel zajęć.
2. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy nauczyciela.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej lub rzutniku slajd z instrukcjami dotyczącymi pracy grupowej (załącznik nr 1). Dzieli uczniów na zespoły – każdy zespół otrzymuje kolor.
3. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy ucznia.
Zastanów się, jaką rolę chcesz pełnić w swojej grupie. Przedstaw innym uczniom swój pomysł na prezentację. Drużyna jest po to, żeby wspierać się w działaniach – nie obawiaj się prosić o pomoc kolegów i koleżanek, jeśli czegoś potrzebujesz.
4. Szczegółowo opisane sytuacje dydaktyczne.
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć. Prezentuje i krótko opisuje dokumenty prawne stanowiące o cyberbezpieczeństwie.
Nauczyciel tworzy hipotetyczną sytuację, w której każdy zespół startuje w rekrutacji do korporacji. Zadaniem drużyn jest zdobycie posady w firmie poprzez stworzenie ciekawej prezentacji, w której można znaleźć odpowiedzi na zagadnienia związane z cyberbezpieczeństwem. Następnie nauczyciel wyświetla slajd, na którym widnieją pytania dedykowane konkretnym drużynom.
Nauczyciel określa kryteria prezentacji:
wyczerpujące odpowiedzi na pytania;
swobodna wypowiedź ustna własnymi słowami;
ciekawa forma.
5. Materiały graficzne lub załączniki (pliki do stworzenia materiałów)/ multimedia (pliki)
Faza zasadnicza
1. Cel fazy zasadniczej (zakładany efekt kształcenia).
Po zakończeniu tej fazy uczeń będzie znał podstawowe pojęcia związane z cyberbezpieczeństwem. Uczeń będzie wykorzystywał poznaną wiedzę w praktyce poprzez:
tworzenie bezpiecznych haseł;
dopasowanie odpowiednich treści w internecie do swojego wieku;
stosowanie dobrych praktyk w zakresie ochrony siebie i bliskich przed phishingiem;
rozpoznawanie dzieł autorskich oraz umiejętność korzystania z zasobów internetu zgodnie z prawem;
przeciwdziałanie mowie nienawiści w internecie.
2. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy nauczyciela.
Nauczyciel dyskretnie obserwuje pracę drużyn. Wspiera uczniów w zakresie poruszania się po mapie Cybercraft. Po zakończonej pracy grupowej wysłuchuje każdej prezentacji. W razie potrzeby zadaje pytania pomocnicze.
3. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy ucznia.
Pamiętaj, że zadaniem Twojej drużyny jest stworzenie prezentacji, która będzie zawierała informacje znalezione w Minecraft Education. Oprócz eksplorowania mapy, skup się na zadaniu oraz motywuj w tym zakresie resztę drużyny.
4. Szczegółowo opisane sytuacje dydaktyczne.
Uczniowie eksplorują mapę Cybercraft w celu poszukiwania odpowiedzi na pytania dotyczące tematu. Następnie opracowują je i tworzą prezentację w dowolnej formie.
Faza końcowa
1. Cel fazy końcowej (zakładany efekt kształcenia):
Sprawdzenie poziomu osiągnięcia celów szczegółowych zajęć.
Pod koniec tej części zajęć uczeń będzie potrafił:
swobodnie wypowiadać się w zakresie wybranych zagadnień związanych z cyberbezpieczeństwem.
2.Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy nauczyciela.
Nauczyciel zadaje każdej z drużyn zadanie rekrutacyjne. Następnie omawia krótko prezentacje, zwracając szczególną uwagę na aspekt pracy grupowej. Wyłania zwycięską drużynę. W ramach zadania domowego prosi o napisanie kilku zdań na temat zalet i wad lekcji projektowej.
3.Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy ucznia.
Przypomnij sobie wszystko, czego dowiedziałaś się podczas tworzenia prezentacji. Ta wiedza przyda Ci się w momencie wykonywania zadania zadanego przez nauczyciela.
4. Szczegółowo opisane sytuacje dydaktyczne.
Nauczyciel zadaje każdej z drużyn zadanie rekrutacyjne w postaci pytań np.:
Stwórz bezpieczne hasło dla fanów Minecraft Education na podstawie wcześniej zdobytej wiedzy,
Podaj dwie sytuacje (prawdziwe lub wymyślone) wykorzystania fake newsów,
Zaproponuj trzy rozwiązania, które mogę chronić bliską Ci osobę przed phishingiem.
Podsumowując zajęcia, nauczyciel wyłania zwycięską drużynę odwołując się w najwyższym stopniu do wcześniej przyjętych kryteriów.
EWALUACJA ZAJĘĆ
Nauczyciel zadaje pracę domową w postaci ewaluacji zajęć. Prosi o napisanie kilku zdań na temat wrażeń z zajęć projektowych, uwzględniając zalety i wady.
Autorka: Aleksandra Mieczkowska