LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI

SCENARIUSZ: MLP‑022

SCENARIUSZ ZAJĘĆ: dla uczniów szkoły podstawowej, klasy IV‑VIII

PROWADZONYCH PRZEZ: nauczycieli kształcenia ogólnego, nauczycieli informatyki

TEMAT: Cyberbezpieczni z Minecraft Education

CELE KSZTAŁCENIA – wymagania ogólne:

  • Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.

  • Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.

TREŚCI NAUCZANIA – wymagania szczegółowe:

Uczeń rozwija kompetencje społeczne, w tym:

  • uczestniczy w zespołowym rozwiązaniu problemu posługując się technologią taką jak: poczta elektroniczna, forum, wirtualne środowisko kształcenia, dedykowany portal edukacyjny;

  • identyfikuje i docenia korzyści płynące ze współpracy nad wspólnym rozwiązywaniem problemów.

W zakresie przestrzegania prawa i zasad bezpieczeństwa, uczeń:

  • postępuje etycznie w pracy z informacjami;

  • opisuje kwestie etyczne związane z wykorzystaniem komputerów i sieci komputerowych, takie jak: bezpieczeństwo, cyfrowa tożsamość, prywatność, własność intelektualna, równy dostęp do informacji i dzielenie się informacją.

METODY NAUCZANIA

  • metoda oparta na praktycznej działalności;

  • metoda projektu. 

FORMA ORGANIZACYJNA

  • praca grupowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • stanowiska komputerowe (jedno stanowisko na dwoje uczniów);

  • Minecraft Education z wgraną mapą Cybercraft;

  • tablica multimedialna lub rzutnik.

PRZEWIDYWANY CZAS:

 2x45 min

PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ

Faza przygotowawcza

1. Cel fazy przygotowawczej (zakładany efekt kształcenia).

Uczeń potrafi wymienić i opisać podstawowe zagrożenia płynące ze strony świata cyfrowego. Uczniowie w sposób swobodny poruszają się po świecie Minecraft Education, rozumieją polecenia nauczyciela i cel zajęć.

2. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy nauczyciela.

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej lub rzutniku slajd z instrukcjami dotyczącymi pracy grupowej (załącznik nr 1). Dzieli uczniów na zespoły – każdy zespół otrzymuje kolor.

3. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy ucznia.

Zastanów się, jaką rolę chcesz pełnić w swojej grupie. Przedstaw innym uczniom swój pomysł na prezentację. Drużyna jest po to, żeby wspierać się w działaniach – nie obawiaj się prosić o pomoc kolegów i koleżanek, jeśli czegoś potrzebujesz.

4. Szczegółowo opisane sytuacje dydaktyczne.

Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć. Prezentuje i krótko opisuje dokumenty prawne stanowiące o cyberbezpieczeństwie.

Nauczyciel tworzy hipotetyczną sytuację, w której każdy zespół startuje w rekrutacji do korporacji. Zadaniem drużyn jest zdobycie posady w firmie poprzez stworzenie ciekawej prezentacji, w której można znaleźć odpowiedzi na zagadnienia związane z cyberbezpieczeństwem. Następnie nauczyciel wyświetla slajd, na którym widnieją pytania dedykowane konkretnym drużynom.

Nauczyciel określa kryteria prezentacji:

  • wyczerpujące odpowiedzi na pytania;

  • swobodna wypowiedź ustna własnymi słowami;

  • ciekawa forma.

5. Materiały graficzne lub załączniki (pliki do stworzenia materiałów)/ multimedia (pliki)
R19QtlXNspo5s
Zadania do pracy grupowej
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego. Cytat za: opracowanie własne autorki.

Faza zasadnicza

1. Cel fazy zasadniczej (zakładany efekt kształcenia).

Po zakończeniu tej fazy uczeń będzie znał podstawowe pojęcia związane z cyberbezpieczeństwem. Uczeń będzie wykorzystywał poznaną wiedzę w praktyce poprzez:

  • tworzenie bezpiecznych haseł;

  • dopasowanie odpowiednich treści w internecie do swojego wieku;

  • stosowanie dobrych praktyk w zakresie ochrony siebie i bliskich przed phishingiem;

  • rozpoznawanie dzieł autorskich oraz umiejętność korzystania z zasobów internetu zgodnie z prawem;

  • przeciwdziałanie mowie nienawiści w internecie.

2. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy nauczyciela.

Nauczyciel dyskretnie obserwuje pracę drużyn. Wspiera uczniów w zakresie poruszania się po mapie Cybercraft. Po zakończonej pracy grupowej wysłuchuje każdej prezentacji. W razie potrzeby zadaje pytania pomocnicze.

3. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy ucznia.

Pamiętaj, że zadaniem Twojej drużyny jest stworzenie prezentacji, która będzie zawierała informacje znalezione w Minecraft Education. Oprócz eksplorowania mapy, skup się na zadaniu oraz motywuj w tym zakresie resztę drużyny.

4. Szczegółowo opisane sytuacje dydaktyczne.

Uczniowie eksplorują mapę Cybercraft w celu poszukiwania odpowiedzi na pytania dotyczące tematu. Następnie opracowują je i tworzą prezentację w dowolnej formie.

Faza końcowa

1. Cel fazy końcowej (zakładany efekt kształcenia):

Sprawdzenie poziomu osiągnięcia celów szczegółowych zajęć.

Pod koniec tej części zajęć uczeń będzie potrafił:

  • swobodnie wypowiadać się w zakresie wybranych zagadnień związanych z cyberbezpieczeństwem.

2.Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy nauczyciela.

Nauczyciel zadaje każdej z drużyn zadanie rekrutacyjne. Następnie omawia krótko prezentacje, zwracając szczególną uwagę na aspekt pracy grupowej. Wyłania zwycięską drużynę. W ramach zadania domowego prosi o napisanie kilku zdań na temat zalet i wad lekcji projektowej.

3.Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy ucznia.

Przypomnij sobie wszystko, czego dowiedziałaś się podczas tworzenia prezentacji. Ta wiedza przyda Ci się w momencie wykonywania zadania zadanego przez nauczyciela.

4. Szczegółowo opisane sytuacje dydaktyczne.

Nauczyciel zadaje każdej z drużyn zadanie rekrutacyjne w postaci pytań np.:

  • Stwórz bezpieczne hasło dla fanów Minecraft Education na podstawie wcześniej zdobytej wiedzy,

  • Podaj dwie sytuacje (prawdziwe lub wymyślone) wykorzystania fake newsów,

  • Zaproponuj trzy rozwiązania, które mogę chronić bliską Ci osobę przed phishingiem.

Podsumowując zajęcia, nauczyciel wyłania zwycięską drużynę odwołując się w najwyższym stopniu do wcześniej przyjętych kryteriów.

EWALUACJA ZAJĘĆ

Nauczyciel zadaje pracę domową w postaci ewaluacji zajęć. Prosi o napisanie kilku zdań na temat wrażeń z zajęć projektowych, uwzględniając zalety i wady.

Autorka: Aleksandra Mieczkowska