Cyrkulacja powietrza w troposferze

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie „cyrkulacja atmosferyczna”,

  • zna specyfikę cyrkulacji powietrza w strefie międzyzwrotnikowej,

  • zna pojęcie „pasat”,

  • zna kierunki pasatów na obu półkulach,

  • zna specyfikę cyrkulacji powietrza w strefie umiarkowanej,

  • zna specyfikę cyrkulacji powietrza w strefie okołobiegunowej,

  • zna pojęcie „monsun”,

  • zna co najmniej dwa miejsca, gdzie występuje monsun i wskazuje je na mapie,

  • wie co to jest masa powietrza,

  • zna pojęcie „front” i wymienia główne fronty.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wyjaśnić przyczynę zjawisk zachodzących w troposferze,

  • wyjaśnić kierunek pasatów na półkuli północnej i południowej,

  • wyjaśnić przyczynę powstawania monsunów oraz kierunek w zależności odpory roku,

  • wskazać wpływ monsunu na życie i działalność człowieka,

  • dokonać podziału mas powietrza ze względu na obszar źródłowy nad jakim powstały,

  • dokonać podziału mas powietrza ze względu na charakter podłoża nad jakim powstały i wskazuje na różnice między tymi masami.

2. Metoda i forma pracy

Praca z podręcznikiem, praca w grupach, praca z mapą.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, mapa ścienna świata.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjne – sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu lekcji na tablicy.

  2. Powtórzenie z tematu „Skład i budowa atmosfery”. Pytanie dwóch uczniów pod tablicą

    • Z jakich głównych składników składa się powietrze?

    • Z czego składa się atmosfera?

    • Gdzie powstają zorze polarne i dlaczego?

    • Scharakteryzuj stratosferę.

  3. Podanie celu lekcji i omówienie sposobu jej przeprowadzenia.

b) Faza realizacyjna

  1. Polecenie dla uczniów – na podstawie podręcznika powiedz, co to jest ciśnienie atmosferyczne oraz w jakim kierunku wieje wiatr.

  2. Polecenie dla uczniów – na podstawie podręcznika powiedz gdzie na kuli ziemskiej istnieją układy wyżowe a gdzie niżowe. Spróbuj wyjaśnić ten fakt odwołując się do wcześniej zdobytej wiedzy.

  3. Nauczyciel przypomina pojęcie „cyrkulacja atmosferyczna”.

  4. Podział klasy na trzy grupy. Każda z nich na podstawie podręcznika ma za zadanie opracować specyfikę cyrkulacji powietrza w poszczególnych strefach na kuli ziemskiej. Każda grupa otrzymuje pytania (załączniki 1‑3).

  5. Przedstawiciele grup odpowiadają na forum klasy na pytania dotyczące przyporządkowanej im strefy. Wybrana osoba z każdej grupy wykonuje na tablicy rysunek przedstawiający cyrkulację.

  6. Pytanie do uczniów – na podstawie podręcznika powiedz ,co to jest masa powietrza. Czy ma ona takie same cechy przez cały czas? Wymień główne masy powietrza na kuli ziemskiej.

  7. Pytanie do uczniów – na podstawie podręcznika powiedz jak można dzielić masy powietrza. Jakie kryterium bierzemy pod uwagę podczas podziału tych mas?

  8. Pytanie do uczniów – na podstawie podręcznika wymień różnice między masa powietrza kontynentalnego a morskiego.

  9. Pytanie do uczniów – na podstawie podręcznika powiedz, co to jest „front”. Jakie fronty oddzielają poszczególne masy powietrza?

c) Faza podsumowująca

Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

  • Jakie wiatry przeważają w Polsce i z czego to wynika?

  • Dlaczego w południowo- wschodniej części Azji występuje sezonowa zmienność cyrkulacji powietrza?

  • Do jakich szerokości geograficznych dociera pasat i dlaczego na półkuli północnej ma on kierunek północno- wschodni?

5. Bibliografia

J. Kop, M. Kucharska, E. Szkurłat E, Geografia część 1, PWN , Warszawa 2005.

Geograficzny Atlas Świata, Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, Warszawa – Wrocław 1997.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Grupa 1.

Na podstawie podręcznika opracuj schemat cyrkulacji powietrza w strefie międzyzwrotnikowej. Pytania pomocnicze:

  • Gdzie w strefie międzyzwrotnikowej występują układy wyżowe, a gdzie niżowe?

  • Co dzieje się z powietrzem na równiku?

  • Czemu powietrze przemieszcza się w wyższe szerokości geograficzne i jak nazywamy ten ruch?

  • Czemu powietrze opada na zwrotnikach?

  • Jak nazywamy wiatr wiejący od zwrotników ku równikowi?

  • Jaki kierunek maja pasaty?

  • Czemu na półkuli północnej kierunek pasatów nie jest północny lecz północno‑wschodni, zaś na półkuli południowej nie południowy, a południowo‑zachodni? Z czego wynika to odchylenie?

Załącznik 2.

Grupa 2

  1. Na podstawie podręcznika opracuj schemat cyrkulacji powietrza w strefie umiarkowanej.

  2. Ze względu na dużo mniejszy zakres materiału w porównaniu z grupą pierwszą pozostałe grupy otrzymują do opracowania dodatkowo cyrkulację monsunową. Na podstawie podręcznika opracuj schemat cyrkulacji monsunowej letniej. Pytania pomocnicze:

    • W jaki sposób powstaje monsun?

    • W jakim kierunku wieje monsun letni i z czego wynika ten kierunek?

    • Jaką pogodę przynosi monsun letni?

Załącznik 3.

Grupa 3

  1. Na podstawie podręcznika opracuj schemat cyrkulacji powietrza w strefie okołobiegunowej

  2. Na podstawie podręcznika opracuj schemat cyrkulacji monsunowej zimowej. Pytania pomocnicze:

  • Wskaż na mapie gdzie wieją monsuny.

  • W jakim kierunku wieje monsun zimowy i z czego wynika ten kierunek?

  • Jaką pogodę przynosi monsun zimowy?

b) Zadanie domowe

Napisz w zeszycie jak zmieniłoby się życie w Indiach, gdyby pewnego roku monsun letni „zastrajkował”? Jaka byłaby wówczas pogoda? Jak wpłynęłoby to na ludzi i ich życie? Czy byłaby to korzystna zmiana czy nie? Uzasadnij.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1MNOcePvyQZx

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 113.37 KB w języku polskim
RMFmu77WlUDf8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.50 KB w języku polskim