Czarodziejska różdżka – poznajemy epitet
Czarodziejska różdżka – poznajemy epitet
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
wie co to jest epitet,
zna zastosowanie epitetu.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi odnaleźć w tekście i nazwać epitet,
potrafi sam dobrać odpowiednie przykłady epitetów.
Metoda i forma pracy
Podająca, zajęć praktycznych, indywidualna.
Środki dydaktyczne
Karta pracy.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel pisze na środku tablicy słowo: samochód.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby podawali przymiotniki określające, jaki ten samochód może być.
Następnie podobnie robi z kolejnymi słowami, np.: dziewczyna, chłopiec, drzewo*.*
Nauczyciel objaśnia uczniom, że podane przez nich określenia to epitety, podaje czym są, jaką spełniają funkcję w zdaniu i dyktuje notatkę do zeszytów.
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia na otrzymanych przez nich kartach pracy.
Kilku uczniów prosi o odczytanie wykonanego przez nich zadania, a resztą klasy, by uważnie słuchała i sprawdzała, czy ćwiczenie zostało prawidłowo zrobione.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o krótką informację, czego dowiedział się
na lekcji.
2. Uwagi do nauczyciela:
- kartę pracy można zastąpić zeszytem ćwiczeń.
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Ćwiczenie 1. Wpisz w puste miejsca epitety:
Moja ................... babcia jest bardzo ....................... Lubię ją często odwiedzać,
gdyż piecze ................... ciasta. Wygląda zupełnie inaczej niż inne babcie. Nosi
..................... okulary i ....................... kapelusz oraz ..................... sukienki.
..................... biega i bierze udział w maratonach. Koledzy i koleżanki
zazdroszczą mi tak ..................... babci.
Ćwiczenie 2. Opisz wybrane słowo stosując jak najwięcej epitetów:
kot, kwiat, mój przyjaciel, dom.
b) Zadanie domowe
Ćwiczenie 2 z karty pracy ucznia.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak