Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Emilia Ptasińska

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa III

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody

3. Temat zajęć

Czas na grzybobranie.

4. Czas trwania zajęć

60 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat jest zgodny z podstawą programową przewidzianą dla I etapu edukacyjnego. Jest to czas, kiedy w lasach pojawiają się grzyby, dlatego warto zapoznać uczniów i uczennice z charakterystycznymi polskimi grzybami oraz ustrzec ich przed grzybami trującymi.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Technologia informacyjna i komunikacyjna (TIK) jest atrakcyjną formą zajęć dla dzieci w  wieku wczesnoszkolnym. Zastosowane narzędzia wzbudzą w uczniu/uczennicy zainteresowanie co w dużej mierze przyczyni się do efektywnego zapamiętania treści omawianych na lekcji.

7. Cel ogólny zajęć

Kształtowanie troski o swoje zdrowie i bezpieczeństwo poprzez orientowanie się w zagrożeniach ze strony roślin i zwierząt.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Rozpoznaje grzyby jadalne i trujące.

  2. Opisuje budowę grzyba.

  3. Współpracuje z rówieśnikami podczas nauki.

9. Metody i formy pracy

Formy pracy: praca indywidualna, praca zbiorowa, w parach.
Metody pracy: burza mózgów, pogadanka, metody praktyczne.

10. Środki dydaktyczne

  • tablica multimedialna,
    - rzutnik,
    - głośnik,
    - multibook „Szkolni Przyjaciele” wyd. WSiP,
    - You Tube,
    - iPad dla każdego dziecka,
    - Wordwall,
    - LearningApps,
    - Clasroom,
    - Jambord.

11. Wymagania w zakresie technologii

  • rzutnik,
    - tablica multimdialna,
    - głośnik bezprzewodowy,
    - iPad dla nauczyciela,
    - kabel hdmi,
    - złączka z Ipada do kabla hdmi,
    - 24 iPady dla uczniów/uczennic,
    - sala lekcyjna,
    - multibook dla nauczyciela,
    - aplikacja Clasroom dla uczniów,
    - Jambord, LearningApps, Worwdwall dla uczniów.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Poznajemy polskie grzyby.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczycielka/nauczyciel zaprasza wszystkich do obejrzenia filmu https://www.youtube.com/watch?v=jomR8K6MDQQ oraz prosi o uważne słuchanie. Film potrwa 8 minut. Pytanie:
      - Jakie zapamiętaliście nazwy grzybów jadalnych?

  • Aktywność 2

    • Temat: Kodeks odpowiedzialnego grzybobrania.

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczycielka/nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów. Wybiera jedną osobę, która będzie zapisywać pomysły na tablicy. Nauczycielka zadaje pytanie: „O czym należy pamiętać podczas grzybobrania?”. Uczniowie/uczennice podają swoje pomysły, które są zapisywane na tablicy. Na zakończenie nauczycielka/nauczyciel dokonuje selekcji, porządkowuje zebrane informacje.

  • Aktywność 3

    • Temat: Grzyby jadalne kontra trujące.

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczycielka/nauczyciel rozdaje uczniom/uczennicom iPady. Zaprasza uczniów/uczennice do zalogowania się na swoich kontach w aplikacji Clasroom, gdzie znajdują się linki do zadań online. Prosi o przeczytannie instrukcji i samodzielne wykonanie zadania.
      Zadanie pierwsze https://learningapps.org/view7680940
      Zadanie drugie https://wordwall.net/pl/resource/5348001/grzyby

      Następnie nauczyciel/nauczycielka na tablicy interaktywnej wyświetla dzieciom ilustrację przedstawiającą budowę grzyba umieszczoną w multibooku (lub w Internecie). Omawia wraz z uczniami/uczennicami budowę grzyba.

  • Aktywność 4

    • Temat: Atlas grzybów.

    • Czas trwania: 20 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie/uczennice dobierają się w pary na zasadzie wyboru obrazka przedstawiającego ten sam rodzaj grzyba (np. prawdziwek z prawdziwkiem, kurka z kurką itp.). Nauczyciel/ nauczycielka prosi uczniów/uczennice o otwarcie aplikacji Jambord na iPadach (jeden iPad  na parę). Uczniowie/uczennice w parach wykonują atlas grzybów jadalnych. Zamieszczają zdjęcia oraz nazwy przynajmniej 8 grzybów jadalnych. Po skończonej pracy udostepnają atlas nauczycielowi/nauczycielce.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Nauczyciel/nauczycielka wyświetla na tablicy interaktywnej koło fortuny na portalu Wordwall. Zakręca kołem a uczniowie/uczennice dokańczają zdanie. 
https://wordwall.net/pl/resource/428872/podsumowanie-zaj%C4%99%C4%87

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

R1IxZH1gV1seA

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna