Czas na grzybobranie.
Autor/autorka
Emilia Ptasińska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Czas na grzybobranie.
4. Czas trwania zajęć
60 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawą programową przewidzianą dla I etapu edukacyjnego. Jest to czas, kiedy w lasach pojawiają się grzyby, dlatego warto zapoznać uczniów i uczennice z charakterystycznymi polskimi grzybami oraz ustrzec ich przed grzybami trującymi.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Technologia informacyjna i komunikacyjna (TIK) jest atrakcyjną formą zajęć dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Zastosowane narzędzia wzbudzą w uczniu/uczennicy zainteresowanie co w dużej mierze przyczyni się do efektywnego zapamiętania treści omawianych na lekcji.
7. Cel ogólny zajęć
Kształtowanie troski o swoje zdrowie i bezpieczeństwo poprzez orientowanie się w zagrożeniach ze strony roślin i zwierząt.
8. Cele szczegółowe zajęć
Rozpoznaje grzyby jadalne i trujące.
Opisuje budowę grzyba.
Współpracuje z rówieśnikami podczas nauki.
9. Metody i formy pracy
Formy pracy: praca indywidualna, praca zbiorowa, w parach.
Metody pracy: burza mózgów, pogadanka, metody praktyczne.
10. Środki dydaktyczne
tablica multimedialna,
- rzutnik,
- głośnik,
- multibook „Szkolni Przyjaciele” wyd. WSiP,
- You Tube,
- iPad dla każdego dziecka,
- Wordwall,
- LearningApps,
- Clasroom,
- Jambord.
11. Wymagania w zakresie technologii
rzutnik,
- tablica multimdialna,
- głośnik bezprzewodowy,
- iPad dla nauczyciela,
- kabel hdmi,
- złączka z Ipada do kabla hdmi,
- 24 iPady dla uczniów/uczennic,
- sala lekcyjna,
- multibook dla nauczyciela,
- aplikacja Clasroom dla uczniów,
- Jambord, LearningApps, Worwdwall dla uczniów.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Poznajemy polskie grzyby.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczycielka/nauczyciel zaprasza wszystkich do obejrzenia filmu https://www.youtube.com/watch?v=jomR8K6MDQQ oraz prosi o uważne słuchanie. Film potrwa 8 minut. Pytanie:
- Jakie zapamiętaliście nazwy grzybów jadalnych?
Aktywność 2
Temat: Kodeks odpowiedzialnego grzybobrania.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Nauczycielka/nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów. Wybiera jedną osobę, która będzie zapisywać pomysły na tablicy. Nauczycielka zadaje pytanie: „O czym należy pamiętać podczas grzybobrania?”. Uczniowie/uczennice podają swoje pomysły, które są zapisywane na tablicy. Na zakończenie nauczycielka/nauczyciel dokonuje selekcji, porządkowuje zebrane informacje.
Aktywność 3
Temat: Grzyby jadalne kontra trujące.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Nauczycielka/nauczyciel rozdaje uczniom/uczennicom iPady. Zaprasza uczniów/uczennice do zalogowania się na swoich kontach w aplikacji Clasroom, gdzie znajdują się linki do zadań online. Prosi o przeczytannie instrukcji i samodzielne wykonanie zadania.
Zadanie pierwsze https://learningapps.org/view7680940.
Zadanie drugie https://wordwall.net/pl/resource/5348001/grzyby.
Następnie nauczyciel/nauczycielka na tablicy interaktywnej wyświetla dzieciom ilustrację przedstawiającą budowę grzyba umieszczoną w multibooku (lub w Internecie). Omawia wraz z uczniami/uczennicami budowę grzyba.
Aktywność 4
Temat: Atlas grzybów.
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Uczniowie/uczennice dobierają się w pary na zasadzie wyboru obrazka przedstawiającego ten sam rodzaj grzyba (np. prawdziwek z prawdziwkiem, kurka z kurką itp.). Nauczyciel/ nauczycielka prosi uczniów/uczennice o otwarcie aplikacji Jambord na iPadach (jeden iPad na parę). Uczniowie/uczennice w parach wykonują atlas grzybów jadalnych. Zamieszczają zdjęcia oraz nazwy przynajmniej 8 grzybów jadalnych. Po skończonej pracy udostepnają atlas nauczycielowi/nauczycielce.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel/nauczycielka wyświetla na tablicy interaktywnej koło fortuny na portalu Wordwall. Zakręca kołem a uczniowie/uczennice dokańczają zdanie.
https://wordwall.net/pl/resource/428872/podsumowanie-zaj%C4%99%C4%87
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna