Czas Present Perfect – ćwiczenia gramatyczne
Czas Present Perfect – ćwiczenia gramatyczne
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie znajomości czasu Present Perfect oraz poszerzenie słownictwa związanego z pracami domowymi.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
zasady budowy i użycia czasu Present Perfect,
typowe sytuacje, w których potrzebna jest znajomość tego czasu,
słownictwo dotyczące prac domowych.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się czasem Present Perfect w praktyce,
ćwiczy sprawność słuchania i mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji powtórzenia wiadomości,
wykonuje ćwiczenia gramatyczne związane z tematem (uzupełnia ćwiczenia, opisuje zasady użycia i budowy czasu, układa zdania w tym czasie, stosuje typowe określenia czasu).
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się prezentować posiadanych wiadomości na temat czasu Present Perfect.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna
Forma: praca w parach, grupach, zespole
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, płyta i odtwarzacz CD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie czas Present Perfect oraz słownictwo dotyczące prac domowych”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Prezentacja. Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i prosi ich o przygotowanie informacji o czasie Present Perfect (1 grupa – zdania twierdzące, 2 grupa – pytania, 3 grupa - przeczenia). Uczniowie przygotowują się (mogą korzystać z podręcznika), a nauczyciel monitoruje ich pracę, chodząc po sali. Po upływie wyznaczonego czasu (ok. 3‑4 minuty), uczniowie prezentują swoje notatki. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę, zadając dodatkowe pytania.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 18., opisują zamieszczone tam zdjęcie, czytają oraz wyjaśniają wyrażenia z ćwiczenia 1, a następnie wykorzystują je, tworząc zdania o sobie. Nauczyciel zadaje pytanie: What jobs do you do at home? i wyznacza do odpowiedzi wybranych uczniów.
Uczniowie zapoznają się z treścią ćwiczenia 2. i słuchają dwa razy nagrania. W trakcie słuchania uzupełniają tabelę. Po zakończeniu słuchania, chętni czytają odpowiedzi.
Uczniowie uzupełniają ćwiczenie 5. w parach, a następnie głośno odczytują odpowiedzi.
Uczniowie w parach ćwiczą budowę zdań twierdzących i pytań, wykorzystując poznane wcześniej wyrażenia (ćw. 1). Jedna osoba w parze układa zdanie twierdzące (np. I have always tidied my room), a druga udaje zdziwienie, układając pytanie (np. Have you really always tidied your room?). Nauczyciel chodzi po klasie, monitorując pracę uczniów. Można ustalić limit czasowy lub liczbowy (np. 3 minuty lub 5 zdań).
Zmiana ról – gra w „niepodobne rodzeństwo”. Uczniowie ćwiczą zdania twierdzące i przeczenia. Jedna osoba w parze buduje zdanie twierdzące (I have always made my bed), a druga, „buntując” się, buduje zdanie przeczące (I have never made my bed). Nauczyciel przechadza się po klasie, monitorując pracę uczniów i pomagając im w razie trudności.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Wykonaj zadania 4/18, 7,8,9/19 i przygotuj się do tłumaczenia ich treści.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Nauczyciel powinien na poprzedniej lekcji zlecić uczniom przypomnienie zasad budowy i użycia czasu Present Perfect, co powinno usprawnić lekcję. Po lekcji uczeń powinien znać zasady użycia i budowy czasu Present Perfect, słownictwo dotyczące prac domowych (clear the table, do the cleaning, etc.), formy past participle wybranych czasowników nieregularnych.