Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń:

      • wie, że czas present perfect odnosi się do czynności wykonanych w przeszłości i mających skutki w teraźniejszości, i/lub czynności rozpoczętych w przeszłości i nadal trwających;

      • wie, jak sformułować zdanie twierdzące, pytające i przeczące w czasie present perfect;

      • wie, kiedy zastosować czas present perfect, w odróżnieniu od czasu przeszłego i teraźniejszego;

      • zna określenia czasu, występujące z czasem present perfect, z użyciem słów „for”i „since”;

      • zna formy nieregularne czasowników.

    2. Umiejętności Uczeń:

      • potrafi zbudować poprawne zdanie twierdzące, przeczące i pytające w czasie present perfect;

      • potrafi uzasadnić użycie czasu present perfect w konkretnej sytuacji;

      • potrafi skontrastować i odróżnić użycie czasu present perfect od czasu teraźniejszego
        i przeszłego;

      • potrafi zbudować poprawną wypowiedź ustną i pisemną z wykorzystaniem czasu present perfect.

  2. Metoda pracy Rozmowa dydaktyczna, prezentacja czasu – jego konstrukcji i użycia, rozwiązywanie ćwiczeń, wypowiedź ustna.

  3. Forma pracy Praca z całą klasą, praca indywidualna z wykorzystaniem kart pracy ucznia.

  4. Środki dydaktyczne Karty pracy ucznia z ćwiczeniami, ksero tabeli trzech form czasowników nieregularnych, ksero schematu tworzenia czasu present perfect.

  5. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności;

      2. Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji:

        • krótkie przypomnienie czasów present simple i past simple,

        • przypomnienie czasowników nieregularnych i ich form w czasie przeszłym.

      3. Określenie celu i formy pracy na lekcji.

      4. Podanie i zapisanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Nauczyciel przedstawia czas present perfect i zapisuje na tablicy jego formę w zdaniu twierdzącym, pytającym i przeczącym, wyjaśniając pojęcie imiesłowu przeszłego (past participle):
        Zdanie twierdzące: osoba + HAVE/HAS + past participle
        Pytanie: HAVE/HAS + osoba + past participle
        Przeczenie: osoba +HAVE/HAS + NOT + past participle.

      2. Nauczyciel przedstawia zastosowanie czasu present perfect, zapisując na tablicy i kontrastując pary zdań :

        • His shoes were dirty. Now they are clean.
          He has cleaned his shoes.

        • He went out 2 hours ago.
          He has gone out.

        • I moved to London 5 years ago.
          I have lived in London for 5 years.
          I have lived in London since 1999.
          (Ostatnie zdanie nauczyciel dopisuje na końcu i kontrastuje je ze zdaniem „I have lived in London for 5 years”)

      3. Uczniowie zastanawiają się nad różnicami pomiędzy zdaniami i z pomocą nauczyciela formułują wnioski dotyczące zastosowania czasu present perfect:

        • Czas present perfect stosuje się, aby wyrazić czynność, która została wykonana w przeszłości i ma skutki na teraźniejszość – wtedy, gdy nie jest określony moment wykonania czynności, a interesuje nas jej skutek (np. przy opisywaniu zachodzących zmian).

        • Czas present perfect stosuje się, aby wyrazić czynność, która została rozpoczęta w przeszłości i trwa do dzisiaj.

        • Określając jak długo trwa dana czynność stosuje się przyimki:

          • „since” – kiedy odwołujemy się do punktu początkowego czynności
            (np. „since 1999”)

          • „for” – gdy odwołujemy się do okresu jej trwania (np. „for 5 years”)

        • Czas present perfect odpowiada na pytanie „How long?” a czas past simple na pytanie „When?”.

      4. Uczniowie stosują wnioski uzupełniając ćwiczenia z karty pracy ucznia, na zastosowanie czasu present perfect oraz przyimków „since” i „for” – karta pracy ucznia nr a i nr b.

        Klucz:

        1. A: The boss is not here – he has gone away (go away) on a business trip.
          B: When did he leave (he/leave) ?
          A: Yesterday.

        2. A: How long have you lived (you/live) in Poland?
          B: For 8 years. I came (come) here in 1995.
          A: Why did you decide (you/decide) to come to live here?
          B: I got (get) a job as an English teacher. I have worked (work) as a teacher ever since I graduated from university.

        3. A: I see you have cleaned (clean) your car at last!
          B: Yes, I did (do) it this morning because it was really dirty!

        4. A: I haven’t visited (not visit) my home town since I was a little boy.
          B: Have a lot of things changed (change) there?
          A: Yes, for example there was (be) a little cinema just opposite my house, but now there is a supermarket there.

          since yesterday
          for 10 years
          for 2 days
          since 2003
          since 5 o’clock
          since Monday morning
          since Christmas
          since last week
          for half an hour
          for a long time

        5. Po zakończeniu pracy uczniowie analizują wspólnie z nauczycielem swoje odpowiedzi.

        6. Nauczyciel przedstawia formy imiesłowów przeszłych czasowników nieregularnych i instruuje uczniów, by nauczyli się ich na pamięć.

    3. Faza podsumowująca

      1. Z pomocą nauczyciela uczniowie formułują ustne wypowiedzi z zastosowaniem czasu present perfect, odpowiadając na pytania nauczyciela, np.:

        • How long have you learnt English? When did you start learning it?

        • How long have you lived in your town/city? When did you move here?

        • How long have you known your best friend? When and where did you meet?

  6. Bibliografia brak

  7. Załączniki

    1. Karta pracy ucznia

      1. Complete the dialogues and put the verbs into the correct forms – present perfect or past simple.

        1. A: The boss is not here – he __________________ (go away) on a business trip.
          B: When ____________________ (he/leave) ?
          A: Yesterday.

        2. A: How long __________________ (live) in Poland?
          B: For 8 years. I _______________ (come) here in 1995.
          A: Why _________________ (you/decide) to come to live here?
          B: I ___________________ (get) a job as an English teacher. I ______________ (work) as a teacher ever since I graduated from university.

        3. A: I see you ______________________ (clean) your car at last!
          B: Yes, I ______________________ (do) it this morning because it was really dirty!

        4. A: I _________________________ (not visit) my home town since I was a little boy.

        5. B: ___________ a lot of things _______________ (change) there?
          A: Yes, for example there ______________ (be) a little cinema just opposite my house, but now there is a supermarket there.

      2. Complete the time phrases with „for” or „since”.

        ____________ yesterday
        _____________ 10 years
        ____________ 2 days
        _____________2003
        ____________ 5 o’clock
        _____________ Monday morning
        ____________Christmas
        ______________ last week
        ____________ half an hour
        ______________ March

    2. Zadanie domowe

      1. W kilku zdaniach odpowiedz na pytanie:
        What has changed in your life since you were a child?
        (ok. 100 słów)

  8. Czas trwania lekcji 45 minut

R1LwiW3pzcAgo

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 55.30 KB w języku polskim
R1LSqKGbsLM6G

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.50 KB w języku polskim