Czasem chorujemy - jak uchronić się przed zachorowaniem?
Autor/autorka
Katarzyna Siedlaczek
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
3. Temat zajęć
Czasem chorujemy - jak uchronić się przed zachorowaniem?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Edukacja zdrowotna jest bardzo ważna. Zwłaszcza teraz w obliczu walki z pandemią koronawirusa. Właściwe zachowania, odżywianie i profilaktyka to najlepsza forma ochrony przez zachorowaniem.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Narzędzia TIK pomagają lepiej zobrazować podane treści tematyczne, a także bardziej zaciekawić uczniów.
7. Cel ogólny zajęć
Odpowiedź na pytanie: Jak ważne jest zdrowie i w jaki sposób możemy o nie dbać?
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń zna nazwy najczęstszych chorób i ich objawy.
Wie, jakie zachowania służą zdrowiu.
Zdaje sobie sprawę, jak ważna jest aktywność fizyczna.
Wie, jaki wpływ ma na zdrowie higiena i odpowiednia dieta.
9. Metody i formy pracy
Metody: słowna, praktyczna, oglądowa.
Formy: idywidualna, zbiorowa.
10. Środki dydaktyczne
Komputer z dostępem do internetu,tablica interaktywna, wycinki z gazet ze zdrową żywnością, kartki z zapisanymi nazwami chorób.
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do internetu, tablica multimedialna.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Ach te wirusy!
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Powitanie dzieci piosenką, podanie tematu lekcji.
Piosenka o wirusie.
https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4
Swobodne wypowiedzi uczniów dotyczące znanych im chorób i objawów im towarzyszących.
Aktywność 2
Temat: Zapobieganie chorobie
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Obejrzenie prezentacji dotyczącej złego samopoczucia. Rozwiązanie zadania dotyczącego przygotowania ziół.
https://zpe.gov.pl/a/temat-52-chorujemy/D16W6vN8n
Odpowiedzi na pytania:
Dlaczego chorujemy?
Co robimy, gdy zachorujemy?
Do kogo zwracamy się o pomoc?
W jakich sytuacjach idziemy do przychodni?
Kiedy należy wezwać karetkę pogotowia?
Aktywność 3
Temat: Recepta na zdrowie
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Burza mózgów – uczniowie opowiadają jakie pożywienie jest korzystne dla naszego zdrowia. W jaki sposób aktywość fizyczna i higiena wpływa na naszą odporność.
Wykonanie kilku ćwiczeń:
https://wordwall.net/pl/resource/1342108/wf/%c4%87wiczenia-wychowanie-fizycznej-klasy-2-a-
Wykonanie plakatu promującego zdrowy styl życia.
Aktywność 4
Temat: Medyczne kalambury
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Dzieci losują kartki z z objawami chorób,takimi jak: biegunka, wymioty, zaczerwienienie skóry, gorączka, ból, katar, kaszel, duszności, opuchlizna, wysypka, brak apetytu. Swoimi gestami przekazują dzieciom, jaki objaw zapisany jest na kartce.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Dzisiaj naczyłam się, nauczyłem się....
Wspólne wymyślenie hasła promującego zdrowie.
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna