Ilustracja przedstawia ułożone zeszyty ułożone na białym blacie. Tytuł lekcji: Czasopisma muzyczne w Polsce i na świecie
Ważne daty
1857 – pierwszy numer dwutygodnika Ruch Muzyczny
1928 – pierwszy numer kwartalnika Acta Musicologica
1996 – pierwszy numer kwartalnika Organised Sound
1973 – pierwszy numer kwartalnika Early Music
1991 – pierwszy numer kwartalnika Canor
1992 – pierwszy numer miesięcznika BBC Music Magazine
2001 – pierwszy numer aperiodyka De Musica
2013 – zmiana formuły dwutygodnika Ruch Muzyczny na kwartalnik
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
Rbdu9EboEQnxc1
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: muzyka elektroakustyczna;
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja);
4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.
Nauczysz się
definiować pojęcie czasopisma;
wyszczególniać różne rodzaje czasopism ze względu na częstotliwość ukazywania się i wymienić typowe dla czasopisma formy podawcze;
określać jaką tematykę, mogą poruszać czasopisma poświęcone muzyce poważnej;
wymieniać tytuły polskich i zagranicznych czasopism muzycznych, określać rodzaj każdego z nich ze względu na częstotliwość ukazywania się i wskazać poruszaną przez nie tematykę;
definiować pojęcia: elektroakustyka, muzyka dawna, muzyka filmowa, rokoko, sztuki performatywne.
mcb5da2b263a2aba9_0000000000032
Czasopisma muzyczne w Polsce
mcb5da2b263a2aba9_0000000000053
RkJWzkjwTWfVh1
Jak pewnie wiecie, czasopismo to rodzaj publikacji periodycznej wydawanej pod niezmienionym tytułem. Posiada ono numerację ciągłą i ustaloną szatę graficzną. Ze względu na częstotliwość ukazywania się czasopism wyróżniamy ich różne rodzaje, jak dzienniki (drukowane codziennie), dwudniki (raz na dwa dni), tygodniki (raz w tygodniu), dwutygodniki (raz na dwa tygodnie), miesięczniki (raz w miesiącu), dwumiesięczniki (raz na dwa miesiące), kwartalniki (raz na kwartał, czyli raz na trzy miesiące) i półroczniki (raz na pół roku). Szczególną postać czasopisma stanowi aperiodyk, ukazujący się nieregularnie.
Czasopisma poświęcone są określonej tematyce, którą mogą podejmować w sposób naukowy lub popularnonaukowy. Wykorzystują one różne formy podawcze, jak m. in. artykuły naukowe, eseje, felietony, recenzje, relacje, rozprawki, wywiady, listy.
Czasopisma muzyczne podejmują zagadnienia związane z muzyką poważną lub inną (jazzową, rockową, pop itp.).
Pisma dotyczące muzyki poważnej mogą być poświęcone sztuce muzycznej wszystkich epok bądź wybranego okresu historycznego (np. muzyce dawnej, muzyce romantyzmu, muzyce współczesnej). Mogą zajmować się wszystkimi lub tylko określonymi rodzajami muzyki (np. muzyką wokalną, muzyką instrumentalną, muzyką elektroniczną) czy gatunkami muzycznymi (np. muzyką religijną, muzyką sceniczną). Pisma muzyczne mogą być ukierunkowane na różne zagadnienia, np. na rozważania natury teoretycznej i analitycznej, problemy interpretacji utworów czy komentowanie aktualnych wydarzeń z życia muzycznego.
Do najważniejszych polskich czasopism muzycznych należą:
Ruch Muzyczny – miesięcznik o charakterze popularnonaukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok;
Muzyka: kwartalnik poświęcony historii i teorii muzyki oraz krytyce naukowej i artystycznej – kwartalnik o charakterze naukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok;
Canor – kwartalnik o charakterze naukowym, poświęcony muzyce dawnej (do XIX w.);
De Musica – aperiodyk o charakterze naukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok;
Muzykalia – aperiodyk o charakterze naukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok;
Glissando: magazyn o muzyce współczesnej – kwartalnik o charakterze popularnonaukowym, poświęcony muzyce współczesnej;
Presto – kwartalnik o charakterze popularnonaukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok, także muzyce popularnej;
Twoja Muza – dwumiesięcznik o charakterze popularnonaukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok;
Muzyka 21 – miesięcznik o charakterze popularnonaukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok, nastawiony na promowanie muzyki polskiej.
Za chwilę przyjrzymy się bliżej niektórym z nich.
mcb5da2b263a2aba9_0000000000073
Ruch Muzyczny
RT9KcsEeaFWtz1
Pismo ukazało się po raz pierwszy w XIX w. (lata 1857–1861), później pojawiło się w połowie XX w. (lata 1945–1949). Początkowo występowało w formule dwutygodnika, zaś od 2013 r. ukazuje się jako miesięcznik.
Ruch Muzyczny poświęcony jest muzyce poważnej wszystkich epok. Pismo ma charakter popularnonaukowy. Jest skierowane zarówno do osób zawodowo związanych z muzyką jak i melomanów. Publikuje relacje z koncertów i festiwali, recenzje płyt i książek, eseje, felietony oraz artykuły dotyczące wszelkich aspektów muzyki poważnej.
Stałymi działami dwutygodnika są:
Ad libitum – aktualności, przegląd bieżących wydarzeń, ciekawostki ze świata muzycznego;
Punkt i Kontra – dwa główne tematy danego numeru, którym poświęcone są artykuły i wywiady;
Rozmowa numeru – obszerny wywiad;
Przetworzenia – relacje z wydarzeń muzycznych: koncertów, festiwali, a także recenzje książek i płyt;
Wariacje – biografie kompozytorów;
Felietony
Do Ruchu Muzycznego pisali tacy badacze muzyki i twórcy, jak m. in.: Ludwik Erhardt, Stefan Kisielewski, Lucjan Kydryński, Bogusław Schaeffer, Mieczysław Tomaszewski, Zygmunt Mycielski.
Za chwilę wysłuchacie fragmentu utworu Pawana dla zmarłej infantki na fortepian Maurice Ravela – kompozytora, którego twórczość wielokrotnie podejmowana była w czasopiśmie Ruch Muzyczny.
ROnIRkHMqhsTJ1
mcb5da2b263a2aba9_0000000000102
Canor
R1AwBJYmwJWoI1
Czasopismo Canor (z łac. melodia) założone zostało w 1991 r. przez Wiesława Liseckiego. Ukazywało się co kwartał do roku 2003 (od tego czasu zostało zawieszone).
Canor to pierwsze w Polsce czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z muzyką dawnąMuzyka dawnamuzyką dawną (do XIX w. włącznie). Powstało jako reakcja na niewielką wówczas w kraju liczbę publikacji o muzyce dawnej.
Kwartalnik utrzymany był w charakterze naukowym. Jego tematyka dotyczyła problemów z zakresu teorii, historii i filozofii muzyki dawnej. Pismo zawiera m. in. opisy dawnych praktyk wykonawczych, analizy dzieł i tekstów, prezentacje sylwetek twórców i wykonawców oraz recenzje koncertów i nagrań. Znaleźć w nim można różne formy przekazu, jak artykuły naukowe, eseje, recenzje, noty biograficzne, wywiady, listy; zamieszczano też fragmenty dawnych rozpraw i traktatów muzycznych.
Dzięki licznym kontaktom z muzykami z zagranicy, Canor posiadał możliwość darmowego przedruku artykułów z powszechnie znanego i cenionego czasopisma Early Music.
W kwartalniku Canor wydzielono kilkanaście kategorii, do których przyporządkowywano poszczególne artykuły:
Ars canendi – artykuły poświęcone muzyce wokalnej;
Ars epistolaria – listy;
Ars instrumentalis – artykuły poświęcone muzyce instrumentalnej;
Ars interpretandi – artykuły poświęcona zagadnieniom interpretacyjnym;
Ars vivendi – życiorysy kompozytorów i badaczy;
Bibliotheca – przegląd publikacji;
Commemoratio – artykuły upamiętniające ważne postaci i wydarzenia;
Colloquia – wywiady, rozmowy z kompozytorami i badaczami;
Fontes – materiały źródłowe (fragmenty dawnych rozpraw, traktatów);
Phonoteca – przegląd płyt CD i nagrań;
Recensiones – relacje z koncertów i festiwali muzycznych;
Thesaurus – słowniki pojęć.
Do czasopisma Canor pisali tacy badacze muzyki i twórcy, jak m. in.: Bohdan Pociej, Cezary Zych, Christopher Page, David Lasocki, Davitt Moroney, Ewa Obniska, Franciszek Wesołowski, Georg Muffat, Joshua Rifkin, Krzysztof Lipka, Roger Worrington, Timothy McGee, Wiesław Lisecki.
Wysłuchajcie Menueta z Kwartetu smyczkowego E‑dur G. 275 Luigi Boccherini. Twórczość kompozytora wpisującego się w styl muzycznego rokokaRokokorokoka mogła stanowić przedmiot rozważań czasopisma Canor.
Ra2pA9jy1vc9E1
mcb5da2b263a2aba9_0000000000113
De Musica
RGPk30UUeWibW1
Czasopismo De Musica publikowane było w Internecie. Pojawiało się nieregularnie od 2001 do 2012 r. (dotychczas ukazało się 16 numerów, z których część została wydrukowana).
Pismo De Musica miało charakter naukowy. Powstało jako wynik działań Stowarzyszenia De Musica, promującego działalność kulturalną, wydawniczą i naukową, w myśl hasła: Nauka musi rozumieć sztukę. Zgodnie z założeniem wydawców: Zeszyty o nazwie De Musica mają być tak pojemne, żeby pomieścić teksty zarówno o charakterze akademickim, jak i nieakademickim. Co więcej, kierujemy się zasadą, iż muzykowi nie mogą być obce jeszcze inne niż czysto zawodowe tematy, więc jeżeli takie się przydarzą, będą mieć u nas wzięcie.
Do De Musica pisali tacy badacze muzyki i twórcy, jak m. in.: Anna Szlagowska, Horia Surianu, Julia Hartwig, Krzysztof Meyer, Marcin Gmys, Michał Bristiger, Monika Chodkowska, Paolo Emilio Carapezza, Stephan Thomas, Teresa Chylińska, Władysław Malinowski, Zygmunt Krzyżanowski.
Wysłuchajcie Kwartetu op. 22 na skrzypce, klarnet, saksofon i fortepian Antona Weberna – kompozytora, którego twórczość mogła stanowić punkt rozważań czasopisma De Musica.
RGDjEZGvcwz011
mcb5da2b263a2aba9_0000000000128
Czasopisma muzyczne za granicą
R1O8EZjczTJJ41
Czasopisma poświęcone muzyce poważnej odnaleźć można także za granicą. Do najważniejszych z nich należą:
BBC Music Magazine – brytyjski miesięcznik poświęcony muzyce wszystkich epok;
Allgemeine Musikalische Zeitung – niemiecki tygodnik poświęcony muzyce wszystkich epok;
Acta Musicologica – niemiecki kwartalnik poświęcony muzyce wszystkich epok, w szczególności do XVIII w.;
Organised Sound – brytyjski kwartalnik poświęcony muzyce elektronicznej;
Early music – brytyjski kwartalnik poświęcony muzyce dawnej;
Fontes Artis Musicae – amerykański kwartalnik poświęcony muzyce wszystkich epok;
Ad Parnassum – włoski półrocznik poświęcony muzyce instrumentalnej XVIII i XIX w.;
Recercare – włoski półrocznik poświęcony muzyce włoskiej od XIV do I poł. XIX w.
mcb5da2b263a2aba9_0000000000151
Zagraniczne czasopisma muzyczne
RNrR9tNc8LzKc1
BBC Music Magazine
To brytyjski miesięcznik poświęcony muzyce wszystkich epok. Jego pierwszy numer ukazał się w 1992 r. Posiada on największy nakład wśród wszystkich pism muzycznych na świecie. Miesięcznik publikuje recenzje z koncertów, z płyt, wywiady i artykuły dotyczące muzyki poważnej, a także jazzowej i popularnej.
Acta Musicologica
To niemiecki kwartalnik poświęcony muzyce wszystkich epok, w szczególności do XVIII w. Początkowo (1928–1930) publikowany był pod nazwą Mitteilungen der Gesellschaft für Musikwissenschaft Internationalen.
Organised Sound
To brytyjski kwartalnik poświęcony muzyce elektronicznej, po raz pierwszy wydany w 1996 r. Czasopismo publikuje artykuły muzykologiczne dotyczące zastosowania nowych technik w tworzeniu muzyki. Poruszana jest tematyka związana z elektroakustykąElektroakustykaelektroakustyką, sztukami performatywnymiSztuki performatywnesztukami performatywnymi i wykorzystaniem multimediów.
Early Music
To brytyjski kwartalnik poświęcony muzyce dawnej, najbardziej znane powszechnie pismo o tej tematyce. Pierwszy numer Early Music ukazał się w 1973 r. Poza artykułami naukowymi, esejami, felietonami, wywiadami i recenzjami, zawartość czasopisma stanowią liczne i bogate ilustracje.
Allgemeine Musikalische Zeitung
To niemiecki tygodnik poświęcony muzyce wszystkich epok. Pierwszy numer czasopisma ukazał się w 1798 r. W XIX w. zawartość tygodnika stanowił głównie przegląd europejskich wydarzeń muzycznych. Artykuły w Allgemeine Musikalische Zeitung publikowali m. in. E. T. A. Hoffmann, Robert Schumann, Franz Liszt i Eduard Hanslick.
Wysłuchajmy Arii na strunie G z III suity D‑dur BWV 1068 Jana Sebastiana Bacha. Twórczość lipskiego kantora wielokrotnie podejmowana była w większości wspominanych czasopism muzycznych.
RIiTgEWbBeXXT1
mcb5da2b263a2aba9_0000000000179
Przegląd okładek najsłynniejszych polskich i zagranicznych czasopism muzycznych.
R2NOIsSWjSfIT1
R1MKnS4Uzs6w41
R12Bjomyllxbg1
R1AgNT3nS7ovU1
R1NorLvgyI1WZ1
R1DMLRRDdHmhe1
RBR3xY3UBeWu31
RgfPfT9fwXYcp1
R1W47onGHZ6CY1
mcb5da2b263a2aba9_0000000000187
Podsumowanie
RHKMR31vZ9n4U1
Czasopismo to rodzaj publikacji periodycznej, wydawanej pod niezmienionym tytułem. Ze względu na częstotliwość ukazywania się wyróżniamy dzienniki, dwudniki, tygodnik, dwutygodniki, miesięczniki, dwumiesięczniki, kwartalniki, półroczniki i aperiodyki. Czasopisma poświęcone są określonej tematyce i wykorzystują różne formy podawcze, jak artykuły naukowe, eseje, felietony, recenzje, relacje, rozprawki, wywiady, listy.
Pisma dotyczące muzyki poważnej mogą być poświęcone muzyce wszystkich epok lub tylko wybranych, zajmować się wszystkimi bądź określonymi rodzajami i gatunkami muzycznymi.
Do najważniejszych polskich czasopism muzycznych należą: Ruch Muzyczny, Muzyka – kwartalnik poświęcony historii i teorii muzyki oraz krytyce naukowej i artystycznej, Canor, De Musica, Muzykalia, Glissando: magazyn o muzyce współczesnej, Presto, Twoja Muza i Muzyka 21. Pisma Muzyka: kwartalnik poświęcony historii i teorii muzyki oraz krytyce naukowej i artystycznej, Canor, De Musica i Muzykalia wykazują charakter naukowy, zaś pozostałe z wymienionych – popularnonaukowy. Wspomniane czasopisma podejmują tematykę związaną z muzyką wszystkich epok, z wyjątkiem periodyków Glissando: magazyn o muzyce współczesnej (zajmującego się muzyką współczesną) oraz Canor (poświęconego muzyce dawnej).
Główne zagraniczne czasopisma muzyczne to brytyjskie BBC Music Magazine, Organised Sound i Early Music; niemieckie Allgemeine Musikalische Zeitung i Acta Musicologica; amerykańskie Fontes Artis Musicae oraz włoskie Ad Parnassum i Recercare. Spośród wspomnianych periodyków tematykę związaną ze wszystkimi epokami muzycznymi podejmują BBC Music Magazine, Allgemeine Musikalische Zeitung, Acta Musicologica i Fontes Artis Musicae; muzyką dawną zajmuje się Early Music; zagadnienia związane z muzyką włoską od XIV do I poł. XIX w. odnajdziemy w Recercare; problemy muzyki instrumentalnej XVIII i XIX w. przedstawia Ad Parnassum; na muzyce elektronicznej skupia się zaś Organised Sound.
mcb5da2b263a2aba9_0000000000249
Zadania
RzhRjbtk8mz1N
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj tytuły polskich czasopism muzycznych do odpowiednich opisów: Ruch Muzyczny Możliwe odpowiedzi: 1. Kwartalnik o charakterze naukowym założony w 1991 r. To pierwsze w Polsce czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z muzyką dawną (do XIX w. włącznie). Powstało jako reakcja na niewielką wówczas liczbę publikacji o muzyce dawnej w kraju. W piśmie odnaleźć można m.in. opisy dawnych praktyk wykonawczych, analizy dzieł i tekstów, prezentacje sylwetek twórców i wykonawców oraz recenzje koncertów i nagrań., 2. Miesięcznik o charakterze popularnonaukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok. Po raz pierwszy ukazał się w 1857 r. Jest skierowany zarówno do osób zawodowo związanych z muzyką, jak i melomanów. Publikuje relacje z koncertów i festiwali, recenzje płyt i książek, eseje, felietony oraz artykuły dotyczące wszelkich aspektów muzyki poważnej., 3. Aperiodyk o charakterze naukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok, publikowany w Internecie w latach 2001–2012 (później także drukowany). Pismo o charakterze naukowym. Powstało jako wynik działań Stowarzyszenia De Musica, promującego działalność kulturalną, wydawniczą i naukową, w myśl hasła: Nauka musi rozumieć sztukę. Canor Możliwe odpowiedzi: 1. Kwartalnik o charakterze naukowym założony w 1991 r. To pierwsze w Polsce czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z muzyką dawną (do XIX w. włącznie). Powstało jako reakcja na niewielką wówczas liczbę publikacji o muzyce dawnej w kraju. W piśmie odnaleźć można m.in. opisy dawnych praktyk wykonawczych, analizy dzieł i tekstów, prezentacje sylwetek twórców i wykonawców oraz recenzje koncertów i nagrań., 2. Miesięcznik o charakterze popularnonaukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok. Po raz pierwszy ukazał się w 1857 r. Jest skierowany zarówno do osób zawodowo związanych z muzyką, jak i melomanów. Publikuje relacje z koncertów i festiwali, recenzje płyt i książek, eseje, felietony oraz artykuły dotyczące wszelkich aspektów muzyki poważnej., 3. Aperiodyk o charakterze naukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok, publikowany w Internecie w latach 2001–2012 (później także drukowany). Pismo o charakterze naukowym. Powstało jako wynik działań Stowarzyszenia De Musica, promującego działalność kulturalną, wydawniczą i naukową, w myśl hasła: Nauka musi rozumieć sztukę. De Musica Możliwe odpowiedzi: 1. Kwartalnik o charakterze naukowym założony w 1991 r. To pierwsze w Polsce czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z muzyką dawną (do XIX w. włącznie). Powstało jako reakcja na niewielką wówczas liczbę publikacji o muzyce dawnej w kraju. W piśmie odnaleźć można m.in. opisy dawnych praktyk wykonawczych, analizy dzieł i tekstów, prezentacje sylwetek twórców i wykonawców oraz recenzje koncertów i nagrań., 2. Miesięcznik o charakterze popularnonaukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok. Po raz pierwszy ukazał się w 1857 r. Jest skierowany zarówno do osób zawodowo związanych z muzyką, jak i melomanów. Publikuje relacje z koncertów i festiwali, recenzje płyt i książek, eseje, felietony oraz artykuły dotyczące wszelkich aspektów muzyki poważnej., 3. Aperiodyk o charakterze naukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok, publikowany w Internecie w latach 2001–2012 (później także drukowany). Pismo o charakterze naukowym. Powstało jako wynik działań Stowarzyszenia De Musica, promującego działalność kulturalną, wydawniczą i naukową, w myśl hasła: Nauka musi rozumieć sztukę.
Przyporządkuj tytuły polskich czasopism muzycznych do odpowiednich opisów: Ruch Muzyczny Możliwe odpowiedzi: 1. Kwartalnik o charakterze naukowym założony w 1991 r. To pierwsze w Polsce czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z muzyką dawną (do XIX w. włącznie). Powstało jako reakcja na niewielką wówczas liczbę publikacji o muzyce dawnej w kraju. W piśmie odnaleźć można m.in. opisy dawnych praktyk wykonawczych, analizy dzieł i tekstów, prezentacje sylwetek twórców i wykonawców oraz recenzje koncertów i nagrań., 2. Miesięcznik o charakterze popularnonaukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok. Po raz pierwszy ukazał się w 1857 r. Jest skierowany zarówno do osób zawodowo związanych z muzyką, jak i melomanów. Publikuje relacje z koncertów i festiwali, recenzje płyt i książek, eseje, felietony oraz artykuły dotyczące wszelkich aspektów muzyki poważnej., 3. Aperiodyk o charakterze naukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok, publikowany w Internecie w latach 2001–2012 (później także drukowany). Pismo o charakterze naukowym. Powstało jako wynik działań Stowarzyszenia De Musica, promującego działalność kulturalną, wydawniczą i naukową, w myśl hasła: Nauka musi rozumieć sztukę. Canor Możliwe odpowiedzi: 1. Kwartalnik o charakterze naukowym założony w 1991 r. To pierwsze w Polsce czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z muzyką dawną (do XIX w. włącznie). Powstało jako reakcja na niewielką wówczas liczbę publikacji o muzyce dawnej w kraju. W piśmie odnaleźć można m.in. opisy dawnych praktyk wykonawczych, analizy dzieł i tekstów, prezentacje sylwetek twórców i wykonawców oraz recenzje koncertów i nagrań., 2. Miesięcznik o charakterze popularnonaukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok. Po raz pierwszy ukazał się w 1857 r. Jest skierowany zarówno do osób zawodowo związanych z muzyką, jak i melomanów. Publikuje relacje z koncertów i festiwali, recenzje płyt i książek, eseje, felietony oraz artykuły dotyczące wszelkich aspektów muzyki poważnej., 3. Aperiodyk o charakterze naukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok, publikowany w Internecie w latach 2001–2012 (później także drukowany). Pismo o charakterze naukowym. Powstało jako wynik działań Stowarzyszenia De Musica, promującego działalność kulturalną, wydawniczą i naukową, w myśl hasła: Nauka musi rozumieć sztukę. De Musica Możliwe odpowiedzi: 1. Kwartalnik o charakterze naukowym założony w 1991 r. To pierwsze w Polsce czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z muzyką dawną (do XIX w. włącznie). Powstało jako reakcja na niewielką wówczas liczbę publikacji o muzyce dawnej w kraju. W piśmie odnaleźć można m.in. opisy dawnych praktyk wykonawczych, analizy dzieł i tekstów, prezentacje sylwetek twórców i wykonawców oraz recenzje koncertów i nagrań., 2. Miesięcznik o charakterze popularnonaukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok. Po raz pierwszy ukazał się w 1857 r. Jest skierowany zarówno do osób zawodowo związanych z muzyką, jak i melomanów. Publikuje relacje z koncertów i festiwali, recenzje płyt i książek, eseje, felietony oraz artykuły dotyczące wszelkich aspektów muzyki poważnej., 3. Aperiodyk o charakterze naukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok, publikowany w Internecie w latach 2001–2012 (później także drukowany). Pismo o charakterze naukowym. Powstało jako wynik działań Stowarzyszenia De Musica, promującego działalność kulturalną, wydawniczą i naukową, w myśl hasła: Nauka musi rozumieć sztukę.
Przyporządkuj tytuły polskich czasopism muzycznych do odpowiednich opisów:
Miesięcznik o charakterze popularnonaukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok. Po raz pierwszy ukazał się w 1857 r. Jest skierowany zarówno do osób zawodowo związanych z muzyką, jak i melomanów. Publikuje relacje z koncertów i festiwali, recenzje płyt i książek, eseje, felietony oraz artykuły dotyczące wszelkich aspektów muzyki poważnej., Aperiodyk o charakterze naukowym, poświęcony muzyce wszystkich epok, publikowany w Internecie w latach 2001–2012 (później także drukowany). Pismo o charakterze naukowym. Powstało jako wynik działań Stowarzyszenia De Musica, promującego działalność kulturalną, wydawniczą i naukową, w myśl hasła: <i>Nauka musi rozumieć sztukę</i>., Kwartalnik o charakterze naukowym założony w 1991 r. To pierwsze w Polsce czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z muzyką dawną (do XIX w. włącznie). Powstało jako reakcja na niewielką wówczas liczbę publikacji o muzyce dawnej w kraju. W piśmie odnaleźć można m.in. opisy dawnych praktyk wykonawczych, analizy dzieł i tekstów, prezentacje sylwetek twórców i wykonawców oraz recenzje koncertów i nagrań.
Ruch Muzyczny
Canor
De Musica
RtVIZQtWjxWmK
Ćwiczenie 2
RsYeEEZkx7UJ7
Ćwiczenie 3
R1V4J4Kuop0y7
Ćwiczenie 4
R1NI0yAp3OM1o
Ćwiczenie 5
RTNkl4kf3a4My
Ćwiczenie 6
Re1kYdxpvLmVS
Ćwiczenie 7
Polecenie 1
R1d6hYel8vziN
mcb5da2b263a2aba9_0000000000266
Słownik pojęć
Elektroakustyka
Elektroakustyka
dział akustyki zajmujący się drganiami elektromagnetycznymi i związanymi z nimi zjawiskami.
Muzyka dawna
Muzyka dawna
określenie odnoszące się do europejskiej muzyki epoki średniowiecza, renesansu i baroku.
Muzyka filmowa
Muzyka filmowa
gatunek muzyki komponowany na potrzeby filmu. Muzyka filmowa może stanowić ilustrację wydarzeń filmowych lub dopełniać ich treść (np. tworzyć nastrój, charakteryzować bohaterów).
Rokoko
Rokoko
styl w architekturze, malarstwie, literaturze i muzyce przypadający na lata 1720‑1790. Rokoko w muzyce to jeden ze stylów przedklasycznych kojarzący się przede wszystkim z twórczością klawesynistów francuskich, jak F. Couperin, J.Ph. Rameau, L.Cl. Daquin. Podobnie jak niemiecki styl przedklasyczny galant, rokoko cechowała dominacja miniaturowych form, obfita ornamentacja i przewaga faktury polifonicznej.
Sztuki performatywne
Sztuki performatywne
rodzaj występów artystycznych stanowiących sprzeciw wobec tradycyjnie pojmowanej sztuki. Przedmiotem sztuk performatywnych jest ciało performera (artysty występującego na scenie) w kontekście czasu, przestrzeni i własnych ograniczeń.
Słownik muzyki pod red. Wojciecha Marchwicy, Zielona Sowa, Warszawa 2006
Biblioteka muzyczna
ROnIRkHMqhsTJ1
Utwór: Maurice Ravel, „Pawana dla zmarłej infantki” t. 1-27, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Ra2pA9jy1vc9E1
Utwór: Luigi Boccherini, „Menuet z Kwartetu smyczkowego E-dur” G.275. W celu wysłuchania dzieła należy w dolnym lewym rogu nacisnąć szary trójkąt, służący do odtworzenia muzyki.
RGDjEZGvcwz011
Utwór: Anton Webern, „Kwartet”, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RIiTgEWbBeXXT1
Utwór: Jan Sebastian Bach, „Aria na strunie G” z „III suity D-dur” BWV 1068, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym, sentymentalnym charakterem.