Czasownik ‘can’
Czasownik ‘can’
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności słuchania i mówienia, wykorzystując słownictwo dotyczące języków obcych i czasownika ‘can’. Powtarza słownictwo z działu ‘Learning to learn’.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
nazwy języków
czasownik ‘can’ i zasady jego stosowania w zdaniach
słownictwo z działu ‘Learning to learn’
słownictwo związane z tematem
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi tematu podczas lekcji, egzaminu maturalnego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej
ćwiczy sprawność słuchania i mówienia
buduje zdania z czasownikiem ‘can’
rozumie tekst słuchany
powtarza i utrwala słownictwo z działu ‘Learning to learn’
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania, kalamburów (gry dydaktycznej) i w kontaktach z nauczycielem
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie wstydzi się brać udziału w grze
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, gra dydaktyczna
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD, dodatkowe kartki ze słowami kluczowymi dla uczniów
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza pracę domową oraz listę obecności, podaje temat i ogólny cel lekcji: „Nauczycie się nazw języków oraz czasownika ‘can’. Powtórzycie słowa z działu ‘Learning to learn’.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, nazwy jakich języków obcych znają. Uczniowie podają nazwy, a nauczyciel zapisuje je na tablicy i wyjaśnia.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 12. Nauczyciel odtwarza nagranie kluczowych słów, a uczniowie je powtarzają. Kilku uczniów czyta wyrazy i wyjaśnia je w języku polskim. Nauczyciel poprawia błędy w wymowie.
Uczniowie dopasowują języki do państw i zapisują je na tablicy. Nieznane słowa są wyjaśniane przez nauczyciela.
Nauczyciel wyjaśnia ćwiczenie 2 i odtwarza nagranie 2 razy. Uczniowie czytają odpowiedzi na głos. Nauczyciel zadaje dodatkowe pytania np. What else did you hear about…? Uczniowie mogą streścić nagrania po polsku.
Uczniowie odpowiadają ustnie na pytania: What languages do you speak? What countries have you been to? Nauczyciel wyznacza uczniów do odpowiedzi.
Nauczyciel pyta o zasady użycia i budowy czasownika ‘can’. Uczniowie odpowiadają po polsku, a następnie uzupełniają ćwiczenie 3 w podręczniku. Nauczyciel wyjaśnia i sprawdza wszystkim pracę.
Uczniowie słuchają i powtarzają kluczowe słowa z ćwiczenia 4. Wyjaśniają ich znaczenie. Następnie odpowiadają na pytania: What can you do? What can’t you do? Kluczowe słowa znajdują się w załączniku (a).
Powtórzenie słownictwa z działu ‘Learning to learn’ za pomocą kalamburów. Każdy uczeń z grupy podchodzi do tablicy i dostaje od nauczyciela kartkę z kluczowym słowem z tego działu. Uczeń rysuje je na tablicy lub pokazuje (nie można nic mówić ani pisać), a reszta grupy zgaduje ich nazwy. Przykładowe słowa, które można wykorzystać w kalamburach, znajdują się w załączniku (b).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
5. Bibliografia
Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Elementary, Slovakia, Pearson Longman 2005.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
6. Załączniki
Kluczowe słowa
language, English, Polish, Hungarian, can, can’t, chess, violin, say the alphabet, speak French, use a computer, count to 100
Przykładowe słowa do kalamburów
bag, dictionary, file, piece of paper, rubber, ruler, bedroom, bathroom, kitchen, answer, match, complete, read, write, listen to, list, work, play tennis, play the guitar, swim, count
c) Zadanie domowe
Zdanie 6/12 – odpowiedz na pytania i powtórz te wiadomości na następną lekcję.
7. Czas trwania lekcji
45 minut.
8. Uwagi do scenariusza
Na początku lekcji należy powiedzieć uczniom o zamiarze przeprowadzenia gry w kalambury, co zmotywuje ich do szybkiej i aktywnej pracy.