Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      • zna czasowniki “used to” i “would”, ich znaczenie i konstrukcję zdań z ich użyciem;

      • wie, że czasowniki te służą do wyrażania czynności, które miało się zwyczaj wykonywać w przeszłości, ale już się ich nie wykonuje;

      • wie, że czasownika „used to” można używać z wszystkimi czasownikami, natomiast czasownika „would” nie można stosować z czasownikami określającymi stany (stative verbs).

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      • potrafi zbudować poprawne zdanie twierdzące, przeczące i pytające z użyciem czasowników „used to” i „would”;

      • potrafi skonstruować poprawną wypowiedź ustną i pisemną z zastosowaniem czasowników „used to” i „would”;

      • potrafi opisywać swoje przeszłe zwyczaje za pomocą „used to” i „would”;

      • potrafi uzasadnić użycie „used to/would” w konkretnej sytuacji, w odróżnieniu od użycia czasów przeszłych.

  2. Metoda pracy
    Rozmowa dydaktyczna, prezentacja czasowników, rozwiązywanie ćwiczeń, wypowiedź ustna, dyskusja.

  3. Forma pracy
    Praca z całą klasą, praca indywidualna z wykorzystaniem karty pracy ucznia.

  4. Środki dydaktyczne
    Karta pracy ucznia z ćwiczeniami nr 1, nr 2 i nr 3.

  5. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności.

      2. Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji:

        • przypomnienie sposobów wyrażania przeszłości (past simple).

      3. Określenie celu i formy pracy na lekcji.

      4. Podanie i zapisanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Nauczyciel pyta uczniów o to, co robili w dzieciństwie, a czego już nie robią, i odwrotnie – czego nie robili, a teraz robią, zadając pytania, np.
        What did you do when you were a child that you don’t do anymore?
        What didn’t you do when you were a child but started doing later?
        Zapisuje niektóre wypowiedzi uczniów na tablicy.

      2. Nauczyciel wybiera dwie czynności (jedną z przeczeniem) i zapisuje z nią dwa zdania na tablicy, np.:
        I played with dolls when I was a child.
        I used to play with dolls when I was a child.
        I didn’t like spinach when I was a child.
        I didn’t use to like spinach when I was a child.
        Nauczyciel zachęca uczniów do skontrastowania zdań i opisania różnicy między nimi. Naprowadza uczniów (jeśli to konieczne) na wnioski, które uczniowie zapisują: – czasownik „used to” używany jest do wyrażania czynności, które kiedyś mieliśmy zwyczaj wykonywać, a których już nie wykonujemy. Nauczyciel dodaje, że konstrukcji tej używamy także mówiąc o ogólnych sytuacjach/czynnościach/stanach, które były powtarzane w przeszłości, ale już nie mają miejsca.

      3. Nauczyciel zapisuje na tablicy konstrukcję zdania z użyciem „used to”:
        Zdanie twierdzące USED TO + infinitive
        Zdanie przeczące DIDN’T USE TO + infinitive
        Zdanie pytające DID...... USE TO + infinitive
        Należy tu zaznaczyć jasno, że jest to konstrukcja stosowana jedynie do przeszłości, a więc niepoprawne są zdania typu “I use to get up at 6 o’clock in the morning.” Nauczyciel tłumaczy, ze odpowiednikiem tej konstrukcji w czasie teraźniejszym jest czas present simple i wyrażenia typu „usually”, „normally”, „sometimes” etc.

      4. Uczniowie rozwiązują zadanie na karcie pracy ucznia nr 1 – odpowiadając na pytania całymi zdaniami z użyciem “used to”. Po rozwiązaniu nauczyciel wyrywkowo prosi uczniów
        o przeczytanie odpowiedzi.

      5. Nauczyciel w jednym ze zdań zapisanych poprzednio na tablicy zamienia „used to” na „would”, pokazując tym samym uczniom, że również tego czasownika można użyć zamiennie z czasownikiem „used to” (również w formie „would always”). Tłumaczy też, że nie jest to możliwe w przypadku czasowników wyrażających stany (stative verbs) – BE, LIVE, OWN, HAVE etc.

      6. Uczniowie uzupełniają kartę pracy ucznia nr 2 – wybierają zdania, w których nie można użyć „would”.
        Klucz:

        • used to be unhealthy as a child.

        • used to have a dog when I was younger.

        • We used to/would spend our holidays at the seaside.

        • Grandma used to/would bake delicious cookies for us when we were kids.

        • didn’t use to like milk but now I drink it quite often.

        • We used to live in that big house wit the red roof but we had to move out.

      7. Nauczyciel podkreśla różnice pomiędzy użyciem zdań z „used to” i „would” w odróżnieniu od zdań w czasie przeszłym (past simple). Uczniowie zapamiętują, że jeśli mówimy o pojedynczym/konkretnym zdarzeniu, które miało miejsce w przeszłości, używamy czasu past simple. Nauczyciel zapisuje na tablicy parę zdań, które kontrastuje i omawia z uczniami:
        When we lived in Italy, we used to go to the beach everyday.
        When we were in Italy, we went to the beach three times.

      8. Uczniowie wypełniają kartę pracy ucznia nr 3, znajdując i korygując błędy w zdaniach
        Klucz:

        1. I love horses because I had/used to have one as a child.

        2. We had a lot of exams last June.

        3. I used to have good grades when I was at school. Correct

        4. We spent Christmas with our grandparents every year until they moved. Correct

        5. We used to spend Christmas with our grandparents every year until they moved. Correct

        6. My mum used to always cook dinners for me, but now I have to do it myself. Correct

        7. I really wanted/used to really want to be a hairdresser when I was a little girl.

        8. I really wanted to be a hairdresser when I was a little girl. Correct

        9. had great summer holidays this year.

        10. usually have toast for breakfast.

    3. Faza podsumowująca

      1. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają ćwiczenie z karty pracy ucznia nr 3, zastanawiając się na ewentualnymi rozbieżnościami.

  6. Bibliografia
    brak

  7. Załączniki

    1. Karta pracy ucznia

      1. Answer the questions.

        1. What did you use to do as a child but don’t do anymore?

        2. What didn’t you use to do when you were younger but you now like doing?

        3. What food didn’t you use to like that you now love?

        4. What games did you use to play when you were a child?

        5. What things used to make you cry when you were a child?

      2. Complete the sentences with used to/would. Use both forms where possible.

        1. I ______________ be unhealthy as a child.

        2. I ________________ have a dog when I was younger.

        3. We _______________ spend our holidays at the seaside.

        4. Grandma ________________ bake delicious cookies for us when we were kids.

        5. I ____________________ (not) like milk but now I drink it quite often.

        6. We ___________________ live in that big house wit the red roof but we had to move out.

      3. Decide which of the sentences are incorrect. Correct the mistakes.

        1. I love horses because I would have one as a child.

        2. We used to have a lot of exams last June.

        3. I used to have good grades when I was at school.

        4. We spent Christmas with our grandparents every year until they moved.

        5. We used to spend Christmas with our grandparents every year until they moved.

        6. My mum used to always cook dinners for me, but now I have to do it myself.

        7. I would really want to be a hairdresser when I was a little girl.

        8. I really wanted to be a hairdresser when I was a little girl.

        9. I would have great summer holidays this year.

        10. I use to have toast for breakfast.

    2. Zadanie domowe
      Opisz najlepszy okres w swoim życiu z użyciem „used to” lub „would”. (ok. 100 słów)

  8. Czas trwania lekcji
    45 minut

RSEBcIABKvoLL

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 54.67 KB w języku polskim
RvMHjdqXfEkF7

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 29.50 KB w języku polskim