Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czasowniki złożone

      1. Uczniowie poznają sześć czasowników złożonych w sensie dosłownym (literal sense).

      2. Uczniowie wiedzą, że ten sam czasownik może mieć różne znaczenia.

      3. Uczniowie poznają czasowniki związane z czasownikiem głównym „take”.

      4. Uczniowie poznają pięć nowych czasowników złożonych, które zostały wcześniej przez nich zasugerowane.

      5. Uczniowie poznają cztery czasowniki złożone i cztery o przeciwnym znaczeniu.

      1. Uczniowie potrafią wykonać polecenia nauczyciela, rozumiejąc znaczenie czasowników złożonych.

      2. Uczniowie potrafią użyć nowych czasowników złożonych w zdaniach.

      3. Uczniowie potrafią napisać krótkie opowiadanie z użyciem nowych czasowników.

      4. Uczniowie potrafia wydać i wykonać proste polecenie z użyciem czasowników.

Ćwiczenia fizyczne.

Praca w grupach.

Ćwiczenia mimiczne – drama.

Praca z komputerem.

Metoda „burza mózgów”przy poszukiwaniu znaczenia czasowników.

Środki dydaktyczne

Tablica, kreda, kolorowa kreda, podręcznik, kartka papieru, pióro/długopis, zeszyt, wąskie paski papieru z wyjaśnieniem znaczenia czasowników złożonych w języku angielskim, komputer z dostępem do internetu, piktogramy wykonane przez nauczyciela i ich pomniejszone wersje dla uczniów do wklejenia do zeszytu, klej.

    1. Wprowadzenie czasowników złożonych w kontekście fizycznym. (10 min)

Nauczyciel wyjaśnia i pisze na tablicy sześć czasowników złożonych, które będą użyte w sensie dosłownym. Wyjaśnia on, że czasowniki te dały początek wszystkim czasownikom złożonym. Są one używane głównie do wskazywania kierunku, miejsca i orientacji fizycznej:

stand up, sit down, pick up, write down, turn over, cover up

Nauczyciel prezentuje czynność, wymawiając poniższe zdania i wykonując kolejne ćwiczenia. Uczniowie powtarzają ćwiczenia dwa lub trzy razy.

Stand up and then sit down.

Pick up your pen then write down some words in your copybooks.

Take your paper and turn it over.

Open your books then cover up page with a piece of paper.

Następnie wybrany uczeń prosi o wykonanie prostych poleceń, używając za każdym razem nowego czasownika złożonego.

  1. Wprowadzenie czasowników złożonych za pomocą ćwiczeń mimicznych. (15‑20 min)

Nauczyciel wyjaśnia, że ten sam czasownik może mieć różne znaczenia. Prezentuje czasowniki związane z czasownikiem głównym „take”. Wyjaśnia, że są to czasowniki o znaczeniu idiomatycznym a nie dosłownym.

Nauczyciel wypisuje na tablicy wszystkie czasowniki kolorową kredą. Dzieli uczniów na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje dwa różne czasowniki z wyjaśnieniem ich znaczenia w języku angielskim.

Grupa I

take off – leave ground (plane)

take back – retreact sth you said

GrupaII

take off – leave school/work for a period; take two days off

take back – return an item to a store

Grupa III

take off – remove (a play)

take in – deceive a person

Nauczyciel upewnia się, czy uczniowie dobrze zrozumieli znaczenie czasowników.

Zadaniem każdej grupy jest pokazanie znaczenia danego czasownika bez użycia jego nazwy. Pozostałe grupy zgadują znaczenie czasownika w języku polskim.

Uczniowie piszą sześć prostych zdań z użyciem nowych czasowników.

  1. Pisanie krótkiego opowiadania z użyciem nowych czasowników złożonych. (15 min)

Czasowniki złożone (pięć), wybrane przez uczniów, są zapisane na tablicy, np.

catch on – to understand - „zatrybić”

take to – to like; to be kind or favourable - polubić

throw up – to vomit - zwymiotować

show off (in front off) – to behave so as to try to get admiration for oneself, one's abilities, etc. - popisywać się

step down – to stop doing something - odpuścić sobie robienie czegoś

Lista czasowników ulega zmianie w zależności od decyzji uczniów.

Nauczyciel wyjaśnia sposób użycia danego czasownika w zdaniu. Zwraca uwagę na nieregularną formę tych czasowników, a także na konieczność użycia czasu przeszłego – Simple Past.

Uczniowie piszą opowiadanie z użyciem poznanych czasowników (50‑70 słów), konsultując się z nauczycielem. Jeśli zajęcia odbywaja się w sali informatycznej, uczniowie wysyłają własne prace e‑mailem na adres swojej skrzynki pocztowej. W domu dokonują korekty prac (także graficznej) oraz drukują je. Tak przygotowane prace będą zaprezentowane na następnych zajęciach.

  1. Użycie piktogarmów do uczenia czasowników złożonych. (15 min)

Piktogramy są zawieszone na tablicy wraz z podpisami w języku angielskim.

turn in - turn off

hang up - take down

take in - let out

put up - pull down

Uczniowie odgadują znaczenie tych czasowników złożonych, za pomocą metody „burzy mózgów”. Przyporządkowują znaczenia do poszczególnych piktogramów.

Wybrany uczeń wydaje proste polecenie wskazanemu przez siebie uczniowi. Ćwiczenie zostaje powtórzone 4 – 5 razy, za każdym razem następuje zmiana osoby wydającej polecenie oraz użycie nowego czasownika.

Piktogramy są wklejane do zeszytu i podpisywane.

Uczniowie, używając wyrażenia „Could you...”, piszą kilka próśb z użyciem czasowników.

Bibliografia

Cowie, A. P. 2002. Oxford Dictionary of Phrasal Verbs. Harlow: PearsonEducation Limited.

Uczeń wybiera jeden czasownik złożony np. „take off „, który ma różne znaczenia i konstruuje z nim zdania.

RVJDAUEhKwqtF

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 135.50 KB w języku polskim