Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czasy gramatyczne - powtórzenie

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji: doskonalenie znajomości czasów gramatycznych, ćwiczenie sprawności mówienia i pisania pod kątem przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna nazwy, budowę, zasady tworzenia i zastosowania czasów gramatycznych

  • zna słowa i wyrażenia występujące najczęściej w czasach gramatycznych

  • wie, jak wygląda egzamin maturalny (kiedy potrzebna jest znajomość czasów gramatycznych)

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi poprawnie posługiwać się słowami i wyrażeniami, występującymi najczęściej w czasach gramatycznych

  • ćwiczy sprawność mówienia i pisania

  • buduje poprawne gramatycznie zdania

  • poszerza słownictwo związane z tematem

  • wykorzystuje posiadany zasób wiedzy do wypowiedzi w sytuacji powtórzenia wiadomości

  • potrafi przetłumaczyć zdania z języka polskiego na angielski i odwrotnie

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas rozmowy, pracy indywidualnej i w parze

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem

2. Metoda i forma pracy

  • Metoda: podejście komunikacyjne, praca z podręcznikiem, pytania – odpowiedzi, pogadanka, gramatyczno‑tłumaczeniowa

  • Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, zeszyt, kartki papieru, długopisy, dodatkowe materiały: zdania i ćwiczenia przygotowane przez nauczyciela

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji, mówi: „Nauczycie się lub powtórzycie czasy gramatyczne. Następnie wykorzystacie je w tłumaczeniu zdań. Będziecie ćwiczyć sprawności mówienia i pisania”.

  2. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta w jakim czasie są zdania: I’m talking to you. I will go to the cinema. I had an accident. Uczniowie odpowiadają, a nauczyciel poprawia błędy. Spodziewane pytanie uczniów: „Ile jest czasów w angielskim?”

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta, jak powiedzieć „teraźniejszy” po angielsku. Uczniowie podają odpowiedź i przypominają sobie najważniejsze informacje dotyczące czasów teraźniejszych. Nauczyciel układa je w zasady, które uczniowie zapisują do zeszytów. Ilustruje je przykładami zdań, które uczniowie piszą na tablicy.

  2. Nauczyciel pyta o czasy przeszłe, a uczniowie przekazują swoją wiedzę, którą nauczyciel znowu podsumowuje, a wyznaczony uczeń dyktuje notatkę. Uczniowie proszeni są o podanie przykładów zdań i zapisanie ich na tablicy. Nauczyciel poprawia najważniejsze błędy.

  1. Czasy przyszłe – nauczyciel podaje przykłady na tablicy, a uczniowie decydują o zasadach ich tworzenia. Notatkę dyktuje chętny uczeń, nauczyciel uzupełnia ją. Przykładowa notatka w zeszycie ma uwzględniać budowę wszystkich czasów (zdania twierdzące, przeczące, pytania), zasady stosowania, słowa najczęściej występujące w tych czasach, przykłady.

  2. Nauczyciel przydziela każdej parze ćwiczenia gramatyczne na różne czasy: uzupełnianie zdań (z podręcznika i zbioru ćwiczeń uzupełniających). Ważne jest, aby uczniowie wykonali pierwsze zadanie z podręcznika razem z nauczycielem. Uczniowie mają 10 minut na przygotowanie odpowiedzi. Kiedy są gotowi, czytają je na głos, a nauczyciel ocenia. Uczeń powinien znać po lekcji (powtórzyć) następujące czasy: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Future Simple, formę be going to.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i prosi kilku z nich o przeczytanie najważniejszych faktów poznanych na lekcji. Ocenia aktywność plusami i minusami. Przypomina o konieczności nauczenia się dzisiaj powtórzonych wiadomości i zapowiada kartkówkę. Zadaje też pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2003.

  2. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman, 2004.

  3. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, 2002.

  4. Michael Vince, Language practice, Turin, MacMillan, 2003.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

  1. Przetłumacz zdania:

    1. Zawsze w niedzielę chodzę do kościoła.

    2. Kiedy do mnie zadzwonisz?

    3. Pracuję w tej firmie od 2 lat.

    4. Nie zasnę.

    5. Dzisiaj robię zakupy.

    6. Nie jadłem wczoraj kolacji.

  2. Wykonaj ćwiczenia z podręcznika 2,5 / 164, 165 – wstaw odpowiednie czasy.

b) Test

Przetłumacz zdania:

  1. Teraz oglądam telewizję.

  2. Idziesz jutro do szkoły?

  3. Wczoraj znalazłam 10 złotych.

  4. Czy ty kiedykolwiek posprzątałeś swój pokój?

  5. Nie zamierzam zostać w domu w sobotę.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy maturalnej. Uczniowie posiadają już podstawową wiedzę o czasach gramatycznych, więc to oni, a nie nauczyciel mają powtarzać wiadomości. Następną lekcję można rozpocząć od krótkiego testu (załącznik b).

R1YpzrkBAVZY5

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 114.03 KB w języku polskim
R13i0sY8i985c

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.50 KB w języku polskim