Czasy gramatyczne – powtórzenie
Czasy gramatyczne - powtórzenie
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji: doskonalenie znajomości czasów gramatycznych, ćwiczenie sprawności mówienia i pisania pod kątem przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego
a) Wiadomości
Uczeń:
zna nazwy, budowę, zasady tworzenia i zastosowania czasów gramatycznych
zna słowa i wyrażenia występujące najczęściej w czasach gramatycznych
wie, jak wygląda egzamin maturalny (kiedy potrzebna jest znajomość czasów gramatycznych)
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi poprawnie posługiwać się słowami i wyrażeniami, występującymi najczęściej w czasach gramatycznych
ćwiczy sprawność mówienia i pisania
buduje poprawne gramatycznie zdania
poszerza słownictwo związane z tematem
wykorzystuje posiadany zasób wiedzy do wypowiedzi w sytuacji powtórzenia wiadomości
potrafi przetłumaczyć zdania z języka polskiego na angielski i odwrotnie
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas rozmowy, pracy indywidualnej i w parze
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, praca z podręcznikiem, pytania – odpowiedzi, pogadanka, gramatyczno‑tłumaczeniowa
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, zeszyt, kartki papieru, długopisy, dodatkowe materiały: zdania i ćwiczenia przygotowane przez nauczyciela
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji, mówi: „Nauczycie się lub powtórzycie czasy gramatyczne. Następnie wykorzystacie je w tłumaczeniu zdań. Będziecie ćwiczyć sprawności mówienia i pisania”.
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta w jakim czasie są zdania: I’m talking to you. I will go to the cinema. I had an accident. Uczniowie odpowiadają, a nauczyciel poprawia błędy. Spodziewane pytanie uczniów: „Ile jest czasów w angielskim?”
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta, jak powiedzieć „teraźniejszy” po angielsku. Uczniowie podają odpowiedź i przypominają sobie najważniejsze informacje dotyczące czasów teraźniejszych. Nauczyciel układa je w zasady, które uczniowie zapisują do zeszytów. Ilustruje je przykładami zdań, które uczniowie piszą na tablicy.
Nauczyciel pyta o czasy przeszłe, a uczniowie przekazują swoją wiedzę, którą nauczyciel znowu podsumowuje, a wyznaczony uczeń dyktuje notatkę. Uczniowie proszeni są o podanie przykładów zdań i zapisanie ich na tablicy. Nauczyciel poprawia najważniejsze błędy.
Czasy przyszłe – nauczyciel podaje przykłady na tablicy, a uczniowie decydują o zasadach ich tworzenia. Notatkę dyktuje chętny uczeń, nauczyciel uzupełnia ją. Przykładowa notatka w zeszycie ma uwzględniać budowę wszystkich czasów (zdania twierdzące, przeczące, pytania), zasady stosowania, słowa najczęściej występujące w tych czasach, przykłady.
Nauczyciel przydziela każdej parze ćwiczenia gramatyczne na różne czasy: uzupełnianie zdań (z podręcznika i zbioru ćwiczeń uzupełniających). Ważne jest, aby uczniowie wykonali pierwsze zadanie z podręcznika razem z nauczycielem. Uczniowie mają 10 minut na przygotowanie odpowiedzi. Kiedy są gotowi, czytają je na głos, a nauczyciel ocenia. Uczeń powinien znać po lekcji (powtórzyć) następujące czasy: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Future Simple, formę be going to.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i prosi kilku z nich o przeczytanie najważniejszych faktów poznanych na lekcji. Ocenia aktywność plusami i minusami. Przypomina o konieczności nauczenia się dzisiaj powtórzonych wiadomości i zapowiada kartkówkę. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2003.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman, 2004.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, 2002.
Michael Vince, Language practice, Turin, MacMillan, 2003.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Przetłumacz zdania:
Zawsze w niedzielę chodzę do kościoła.
Kiedy do mnie zadzwonisz?
Pracuję w tej firmie od 2 lat.
Nie zasnę.
Dzisiaj robię zakupy.
Nie jadłem wczoraj kolacji.
Wykonaj ćwiczenia z podręcznika 2,5 / 164, 165 – wstaw odpowiednie czasy.
b) Test
Przetłumacz zdania:
Teraz oglądam telewizję.
Idziesz jutro do szkoły?
Wczoraj znalazłam 10 złotych.
Czy ty kiedykolwiek posprzątałeś swój pokój?
Nie zamierzam zostać w domu w sobotę.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy maturalnej. Uczniowie posiadają już podstawową wiedzę o czasach gramatycznych, więc to oni, a nie nauczyciel mają powtarzać wiadomości. Następną lekcję można rozpocząć od krótkiego testu (załącznik b).