Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

CZASY JEZUSA

1. Cele lekcji:

A. Wiadomości

  • Zapoznanie z kontekstem historycznym życia Jezusa.

B. Umiejętności

  • Poprzez pogłębienie wiedzy o Jezusie, uczeń posiada bardziej osobistą i zażyłą relację do Boga.

2. Metoda i formy pracy:

Metoda podająca, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne:

Pismo Święte, wiersz, teksty z katechizmu, mapa Palestyny, małe mapki dla uczniów.

4. Przebieg katechezy

Modlitwa; wiersz o Jezusie.

I. Wstęp.
Rozmowa na temat: kim jest Jezus? Jakie fakty świadczą o tym, że Jezus to człowiek?
Każdy uczeń zapisuje do zeszytu temat i odpowiedź na pytanie: co wiesz o Jezusie?
II. Podanie nowej treści.

  1. Uczniowie odczytują wybrane fragmenty Nowego Testamentu.

    • Łk 1,5: „Za czasów Heroda, króla Judei, żył pewien kapłan, imieniem Zachariasz, z oddziału Abiasza. Miał on żonę z rodu Aarona, a na imię było jej Elżbieta”.

    • Łk 2,1‑3: „W owym czasie wyszło rozporządzenie Cezara Augusta, żeby przeprowadzić spis ludności w całym państwie. Pierwszy ten spis odbył się wówczas, gdy wielkorządcą Syrii był Kwiryniusz. Wybierali się więc wszyscy, aby się dać zapisać, każdy do swego miasta”.

Na podstawie tekstów z Pisma Świętego katecheta wskazuje na kontekst historyczny życia Chrystusa i przechodzi do ustalenia niektórych dat.

Daty związane z życiem Jezusa:

  • ok. 7 r. p.n.e. - narodzenie;

  • 27/28 r. n. e. - działalność publiczna, rok lub trzy lata wg św. Jana;

  • ok. 30 r. - śmierć;

  • 37 r. p.n.e. - 4 r. p.n.e. - Herod Wielki królem Judei.

  1. Uczniowie odczytują fragmenty Nowego Testamentu mówiące o miejscach związanych z życiem Jezusa.

    • Łk 2,4‑7: „Udał się także Józef z Galilei, z miasta Nazaret, do Judei, do miasta Dawidowego, zwanego Betlejem, ponieważ pochodził z domu i rodu Dawida, żeby się dać zapisać z poślubioną sobie Maryją, która była brzemienna. Kiedy tam przebywali, nadszedł dla Maryi czas rozwiązania. Porodziła swego pierworodnego Syna, owinęła Go w pieluszki i położyła w żłobie”.

    • Łk 2,41: „Rodzice Jego chodzili co roku do Jerozolimy na Święto Paschy”.

    • Mt 3,13: „Wtedy przyszedł Jezus z Galilei nad Jordan do Jana, żeby przyjąć chrzest od niego”.

    • Mt 4,12‑14: „Gdy [Jezus] posłyszał, że Jan został uwięziony, usunął się do Galilei. Opuścił jednak Nazaret, przyszedł i osiadł w Kafarnaum nad jeziorem, na pograniczu Zabulona i Neftalego. Tak miało się spełnić słowo proroka Izajasza: Ziemia Zabulona i ziemia Neftalego, Droga morska, Zajordanie, Galilea pogan!”

    • Mt 16,13: „Gdy Jezus przyszedł w okolice Cezarei Filipowej, pytał swych uczniów: Za kogo ludzie uważają Syna Człowieczego?”

Miejsca związane z życiem Jezusa.

Podczas pracy w grupach uczniowie mają zaznaczyć te miejsca na mapkach rozdanych do wklejenia do zeszytu. Zaznaczają najpierw rzekę Jordan, później oddzielają linią Galileę, Samarię i Judeę, po czym zaznaczają najważniejsze miejscowości.

  1. Uczniowie odczytują fragmenty Nowego Testamentu związane z niektórymi wydarzeniami z życia Jezusa.

    • Mt 8,1‑3: „Gdy zeszedł z góry, postępowały za Nim wielkie tłumy. A oto zbliżył się trędowaty, upadł przed Nim i prosił Go: Panie, jeśli chcesz, możesz mnie oczyścić. Jezus wyciągnął rękę, dotknął go i rzekł: Chcę, bądź oczyszczony! I natychmiast został oczyszczony z trądu”.

    • Mt 15,32‑37: „Lecz Jezus przywołał swoich uczniów i rzekł: Żal Mi tego tłumu! Już trzy dni trwają przy Mnie, a nie mają co jeść. Nie chcę ich puścić zgłodniałych, żeby kto nie zasłabł w drodze. Na to rzekli Mu uczniowie: Skąd tu na pustkowiu weźmiemy tyle chleba żeby nakarmić takie mnóstwo? Jezus zapytał ich: Ile macie chlebów? Odpowiedzieli: Siedem i parę rybek. Polecił ludowi usiąść na ziemi; wziął siedem chlebów i ryby, i odmówiwszy dziękczynienie, połamał, dawał uczniom, uczniowie zaś tłumom. Jedli wszyscy do sytości, a pozostałych ułomków zebrano jeszcze siedem pełnych koszów”.

    • Mt 17,1‑2: „Po sześciu dniach Jezus wziął z sobą Piotra, Jakuba i brata jego Jana i zaprowadził ich na górę wysoką, osobno. Tam przemienił się wobec nich: twarz Jego zajaśniała jak słońce, odzienie zaś stało się białe jak światło”.

    • Mt 21,8‑11 „Ogromny tłum słał swe płaszcze na drodze, inni obcinali gałązki z drzew i ścielili na drodze. A tłumy, które Go poprzedzały i które szły za Nim, wołały głośno: Hosanna Synowi Dawida! Błogosławiony Ten, który przychodzi w imię Pańskie! Hosanna na wysokościach! Gdy wjechał do Jerozolimy, poruszyło się całe miasto, i pytano: Kto to jest? A tłumy odpowiadały: To jest prorok, Jezus z Nazaretu w Galilei”.

Wydarzenia z życia Jezusa.

W czasie trzech minut grupy mają wypisać jak najwięcej wydarzeń, które znają. Następnie ustalają, które z nich są najważniejsze. Na forum klasy uczniowie zapisują na tablicy wybrane przez siebie wydarzenia.

III. Utrwalenie.
Rozwiązanie krzyżówki z hasłem: Czasy Jezusa

IV. Pogłębienie.
W grupach 3‑osobowych uczniowie znajdują główne pytanie, którym chcieliby wyrazić dzisiejszy temat (burza mózgów).

V. Zastosowanie.
Odszukiwanie w Ewangelii tekstów związanych z głównymi wydarzeniami z życia Jezusa.
Zakończenie: pieśń „Pan jest pasterzem moim”.

5. Bibliografia

  1. Pismo Święte

  2. Jezus Chrystus, w: Słownik teologii biblijnej (red. ks. Leon‑Dufour), Poznań 1990.

  3. P. Descouvemont, Czy można wierzyć Ewangeliom?, Kraków 1999

R1C2LyIcikJ9c

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 42.50 KB w języku polskim