Czasy Kazimierza Wielkiego.
Autor/autorka
Ewa Bartecka‑Wojtala
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa V
2. Przedmiot
historia
3. Temat zajęć
Czasy Kazimierza Wielkiego.
4. Czas trwania zajęć
90 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawa programową dla klasy V i jest tematem przewidzianym rozkładem materiału na przypadającą lekcję obserwowaną
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystanie TIK podnosi atrakcyjność zajęć, zwiększa motywację uczniów do pracy, rozwija ich umiejętności z zakresu technologii informacyjnej. Zadania interaktywne wpłyną na efektywniejsze zapamiętanie i utrwalenie poznanych treści.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń:
opisuje rozwój terytorialny państwa polskiego w XIV i XV w.:
analizuje dokonania Kazimierza Wielkiego w dziedzinie polityki wewnętrznej (system obronny, urbanizacja kraju, prawo, nauka) oraz w polityce zagranicznej;
potrafi scharakteryzować pozycję międzynarodową Polski na początku panowania Kazimierza Wielkiego;
potrafi wskazać na mapie zmiany terytorialne państwa polskiego w okresie panowania Kazimierza Wielkiego;
potrafi scharakteryzować zmiany struktury społecznej i wyznaniowej na ziemiach polskich po zajęciu Rusi Halickiej;
potrafi omówić dokonania Kazimierza Wielkiego w polityce wewnętrznej;
potrafi wyjaśnić przyczyny założenia Akademii Krakowskiej;
potrafi przedstawić dokonania Kazimierza Wielkiego w dziedzinie obronności kraju;
potrafi wyjaśnić rolę Kazimierza Wielkiego w tworzeniu pozycji Polski w Europie;
potrafi ocenić dokonania Kazimierza Wielkiego w dziedzinie polityki wewnętrznej i zagranicznej;
8. Cele szczegółowe zajęć
zna daty: 1333, 1339, 1340, 1364, 1370
zna postać Kazimierza Wielkiego;
zna najważniejsze zagrożenia zewnętrzne państwa polskiego po 1333r.;
zna wyrok sądu papieskiego w Warszawie oraz postanowienia pokoju w Kaliszu;
rozumie pojęcia: proces w Warszawie, pokój wieczysty, tolerancja religijna, statuty praw, uniwersytet, zjazd monarchów w Krakowie;
9. Metody i formy pracy
pogadanka,
- praca z epodręcznikiem,
- drzewo decyzyjne,
- projekt,
- praca w grupach,
- metoda odwróconej lekcji,
- projekcja filmu,
- gry i zabawy on- line,
10. Środki dydaktyczne
mapa interaktywna;
- film on‑line;
https://gwo.pl/polska-za-panowania-kazimierza-wielkiego-p4406- epodręczniki:
https://zpe.gov.pl/a/od-polski-drewnianej-do-murowanej---rzady-kazimierza-wielkiego/DrQhvDdAJhttps://learningapps.org/watch?v=p4r897o4n20
- genially:
https://view.genial.ly/5eb13bbf54415e0d3e4f13ce/presentation-kazimierz-wielkihttps://prezi.com/fri9lbzaanqf/kazimierz-wielki/https://wordwall.net/pl/resource/1537894/historia/polityka-kazimierza-wielkiegohttps://wordwall.net/pl/resource/2293556/historia/mapa-polski-kazimierz-wielkihttps://www.youtube.com/watch?v=3hERiCzBBf0https://notatkizlekcji.pl/historia/panowanie_kazimierza__wielkiego.html11. Wymagania w zakresie technologii
tablica interaktywna, laptopy z dostępem do Internetu;
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie do tematu - projekcja filmu
Czas trwania: 15 min.
Opis aktywności:
Projekcja filmu: https://gwo.pl/przedmioty/historia/filmy-edukacyjne/polska-za-panowania-kazimierza-wielkiego/
Aktywność 2
Temat: Rozwinięcie - mapa interaktywna i drzewo decyzyjne
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Na mapie interaktywnej „Zmiany terytorialne, rok 1333”
( https://gwo.pl/multimedia/panstwo-polskie-mapa-interaktywna/ )
przedstawiamy zasięg terytorialny państwa Kazimierza Wielkiego w chwili wstąpienia na tron. Uczniowie wymieniają zagrożenia zawnętrzne i wewnętrzne wynikające ze słabości państwa polskiego.
Uczniowie rozwiazują drzewo decyzyjne i wybierają najlepsze z możliwych rozwiązań. Formułują opinie na temat prowadzenia polityki zagranicznej przez Kazimierza Wielkiego.
Aktywność 3
Temat: Jak Kazimierz rządził swoim krajem? - prezentacja na platformie prezi.com oraz gra interaktywna na wordwall.net
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Uczniowie wykorzystując prezentację multimedialną szukają odpowiedzi na pytanie: Jakim władcą był Kazimierz Wielki? oraz co oznacza powiedzenie „Zastał Polskę drewnianą i zostawił murowaną”. (https://wordwall.net/pl/resource/1537894/historia/polityka-kazimierza-wielkiego)
Uczniowie biorą udział w grze internetowej on- line na wordwall, nastepnie przedstawiają swoje doświadczenia (https://wordwall.net/pl/resource/1537894/historia/polityka-kazimierza-wielkiego),
Aktywność 4
Temat: Podsumowanie i sprawdzenie nabytej wiedzy.
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
Uczniowie wykonują mulimedialne ćwiczenia sprawdzające ich wiedzę bawiąc się na platformie learningapps. Następnie wykonują ćwiczenia na platformie epodręczniki.
(https://learningapps.org/watch?v=p4r897o4n20),
(https://view.genial.ly/5eb13bbf54415e0d3e4f13ce/presentation-kazimierz-wielki)
13. Sposób ewaluacji zajęć
Wypełnienie ankiety ewaluacyjnej.
(https://forms.gle/JNchSixBwBC7BAu58)
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz można wykorzystać na lecjach stacjonarnych oraz zdalnych.
16. Materiały pomocnicze


17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
hybrydowa