Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czasy teraźniejsze – ćwiczenia gramatyczne

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie znajomości czasów teraźniejszych Present Simple i Continuous.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • zasady budowy i użycia czasów Present Simple i Continuous,

  • typowe sytuacje, w których potrzebna jest znajomość tych czasów (np. opis zdjęć na egzaminie ustnym),

  • poszerza słownictwo związane z tematem (styl życia).

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi praktycznie posługiwać się czasami Present Simple i Continuous,

  • ćwiczy sprawność czytania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do formułowania wypowiedzi w czasie powtarzania wiadomości,

  • wykonuje ćwiczenia gramatyczne związane z tematem (uzupełnia ćwiczenia, opisuje zasady użycia i budowy czasów, układa zdania w tych czasach, stosuje typowe dla ćwiczonych czasów słownictwo).

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się opisywać własnego stylu życia i prezentować posiadanych wiadomości na temat czasów teraźniejszych.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, dodatkowe ćwiczenia na kartkach

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie czasy teraźniejsze Present Simple i Continuous”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Prezentacja. Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy i prosi o przygotowanie informacji o obu czasach (1. grupa – Present Simple, 2. grupa – Present Continuous). Uczniowie przygotowują się (mogą korzystać z podręcznika), a nauczyciel monitoruje ich pracę, chodząc po sali. Po upływie wyznaczonego czasu (ok. 3 minuty), uczniowie prezentują swoje notatki. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę, zadając dodatkowe pytania.

  2. Uczniowie uzupełniają ćwiczenie 3/10, a następnie nauczyciel wskazuje do odpowiedzi wybranych uczniów. Zadaniem wyznaczonych uczniów jest również wyjaśnienie treści zadań.

  3. Pogadanka na temat czasów – uczniowie rozwiązują zadania 4‑6/10,11 wspólnie z nauczycielem.

  4. Uczniowie rozwiązują w parach ćwiczenia 7‑9/11 pisemnie, a nauczyciel monitoruje ich pracę i pomaga w razie trudności. Wyznaczeni uczniowie czytają zadania na głos.

  5. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy do zadania Find someone who… i wyjaśnia ćwiczenie (załącznik 1). Uczniowie wędrują po klasie, zadając kolegom pytania i zapisując ich odpowiedzi (załącznik 2). Nauczyciel ustala limit czasu i monitoruje pracę uczniów. Po upływie wyznaczonego czasu, wskazuje kilku uczniów, którzy odczytują swoje odpowiedzi.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.

5. Bibliografia

  1. Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.

  2. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Find someone who…

Name

helps at home everyday

is reading a book now

Załącznik 2.

Przykładowe pytania ucznia:

Do you help at home everyday?

Are you reading a book now?

b) Zadanie domowe

Wykonaj zadanie 10/11 i napisz zdania z podanymi wyrażeniami opisujące twój styl życia.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Nauczyciel powinien przygotować przed lekcją kopię ćwiczenia Find someone who… dla każdego ucznia.

ROrcGpc6ZOlmL

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.18 KB w języku polskim
RZFlqNQwhJlwN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim