Czekamy na Boże Narodzenie
Autor/autorka
Halina Wątroba
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Czekamy na Boże Narodzenie
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat realizuje treści z podstawy programowej dla edukacji wczesnoszkolnej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie TIK aktywizuje uczniów do pracy, zachęca ich do czynnego udziału w lekcji, ułatwia zapamiętywanie i utrwalanie realizowanych treści nauczania.
7. Cel ogólny zajęć
Poznanie tradycji i zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń wymieni najważniejsze tradycje bożonarodzeniowe.
Uczeń prawidłowo wskaże elementy budowy listu.
Uczeń zna daty związane z Bożym Narodzeniem.
Uczeń ułoży wyrazy w kolejności alfabetycznej.
Uczeń prawidłowo dopasuje nazwę zwyczaju świątecznego do ilustracji.
9. Metody i formy pracy
Metody:
- słowne,
- oglądowe,
- praktycznego działania.
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
10. Środki dydaktyczne
youtube.com
zpe.gov.pl
genial.ly
learningapps.org
wordwall.net
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do Internetu, projektor, ekran multimedialny, głośniki.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Poznajemy świąteczne tradycje
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Oglądanie filmu edukacyjnego na temat świątecznych tradycji.
https://youtu.be/rxRyK21HK1M
2. Rozmowa na temat obejrzanego filmu kierowana pytaniami nauczyciela.
Swobodne wypowiedzi uczniów na temat ich ulubionych zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
Aktywność 2
Temat: W fabryce bombek choinkowych
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Uczniowie słuchają listu od profesora Zgrzyta.
2. Przypomnienie wiadomości na temat elementów i budowy listu.
3. Oglądanie filmu pt. „W fabryce bombek choinkowych”.
4. Rozmowa na temat procesu powstawania bombek choinkowych. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat ozdób, które wykorzystają do udekorowania własnych choinek.
4. Zaznaczenie właściwej daty Wigilii na kartce z kalendarza.
https://zpe.gov.pl/a/temat-73-w-fabryce-bombek-choinkowych/Dg5NxoWQU
Aktywność 3
Temat: Świąteczne zadania
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Świąteczna wykreślanka - uczniowie mają za zadanie wyszukać i zaznaczyć ukryte w diagramie wyrazy, a następnie ułożyć je w kolejności alfabetycznej i zapisać w zeszycie:
https://view.genial.ly/5fc68b9974ef7b0d207666d8/learning-experience-challenges-wigilijna-wykreslanka
2. Uczniowie mają za zadanie dopasować nazwy świątecznych tradycji do właściwych ilustracji:
https://learningapps.org/watch?v=pq5zxebga01
Aktywność 4
Temat: Powtórzenie wiadomości
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Zakręć kołem - uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące bożonarodzeniowych zwyczajów, wylosowanych na kole fortuny:
https://wordwall.net/pl/resource/26368731/religia/bo%c5%bce-narodzenie
13. Sposób ewaluacji zajęć
Rozmowa z uczniami na temat przeprowadzonej lekcji. Uczniowie kończą rozpoczęte przez nauczyciela zdania:
- Podczas dzisiejszej lekcji najbardziej podobało mi się ....
- Największą trudność sprawiło mi ...
- W czasie świąt najbardziej lubię… .
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna