Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Część wspólna zbiorów

  1. Cele lekcji

  1. Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie: wspólna część zbiorów,

  • zna zasady klasyfikowania elementów do wspólnej części zbiorów.

  1. Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zaklasyfikować odpowiednie elementy do części wspólnej zbiorów,

  • potrafi określać kolor, wielkość, grubość i kształt klocków logicznych,

  • potrafi narysować dwa zbiory wraz z częścią wspólną ,

  • potrafi podać przykłady elementów należących do części wspólnej zbiorów,

  • potrafi pracować samodzielnie,

  • potrafi logicznie myśleć.

  1. Metoda i forma pracy

Pokaz, pogadanka, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna.

  1. Środki dydaktyczne

Klocki logiczne Dienesa , kolorowe litery, kolorowa kreda, kwiaty wycięte z papieru ( z łodygami i bez ) oraz same łodygi, magnetyczne figury geometryczne.

  1. Przebieg lekcji

  1. Faza przygotowawcza

Rachunek pamięciowy: nauczyciel podaje przykłady łańcuszka matematycznego typu: od liczby 9 odejmij 3 i dodaj do wyniku 4, do 5 dodaj 3, i odejmij od wyniku 4, i tym podobne. Uczniowie liczą w myślach i zgłaszają się do odpowiedzi

Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytania, które mają przypomnieć podstawowe wiadomości o zbiorach, na przykład: co to jest element zbioru, jakie zbiory znają uczniowie?, co to jest zbiór pusty ? Uczniowie podają własne przykłady zbiorów.

  1. Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel umieszcza na tablicy magnetycznej wycięte z papieru kwiatki – jedne z łodyżkami, inne bez łodyżek oraz same łodyżki. Poleca uczniom, aby wybrali tylko same kwiatki bez łodyżek i utworzyli z nich zbiór. Następnie poleca, aby wybrali same łodyżki i utworzyli z nich drugi zbiór. Każdy ze zbiorów otaczają kolorową pętlą za pomocą kolorowej kredy. Nauczyciel pyta, do którego zbioru zaliczą kwiaty z łodygami. Padają różne odpowiedzi. Po naprowadzeniu przez nauczyciela uczniowie stwierdzają, że kwiaty z łodygami należą i do zbioru kwiatów bez łodyg i do zbioru kwiatów z łodygami. Nauczyciel koryguje rysunek na tablicy i pokazuje uczniom jak umieścić kwiaty z łodygami, i jak narysować pętle, aby należały jednocześnie do obydwu zbiorów. Tłumaczy, że powstała część w środku to w języku matematycznym część wspólna zbiorów.

  2. Uczniowie przerysowują do zeszytu zbiory z tablicy.

  3. Przerwa śródlekcyjna – zabawa ze śpiewem: „Nitka” (załącznik 1). Dzieci śpiewają piosenkę wraz z nauczycielem i maszerują między ławkami w rytm piosenki. Prowadzi nauczyciel.

  4. Nauczyciel umieszcza na tablicy magnetycznej różne figury geometryczne. Podaje różne warunki, według których uczniowie tworzą zbiory. Elementy spełniające obydwa warunki umieszczają w części wspólnej zbioru.

  5. Uczniowie przerysowują zbiory z tablicy do zeszytu. Pod rysunkiem wykonują dowolny szlaczek.

  1. Faza podsumowująca

Uczniowie rozkładają na ławkach klocki logiczne. Dwie pętle wykonane ze sznurka nakładają na siebie w taki sposób, aby nachodziły na siebie, tworząc część wspólną. Nauczyciel podaje warunki, według których tworzą zbiory, na przykład: utwórz zbiór klocków zielonych i zbiór klocków trójkątnych lub utwórz zbiór klocków czerwonych, i zbiór klocków prostokątnych, i tym podobne. Uczniowie wykonują poszczególne polecenia, a prowadzący sprawdza poprawność wykonania ich.

  1. Bibliografia

R. Trześniowski , Gry i zabawy ruchowe, Wydawnictwo „Sport i Turystyka”, Warszawa 1987.

  1. Załączniki

a) Zabawa ze śpiewem: „Nitka”

załącznik 1.

„Nitka”

Nitko, nitko, hej niteczko.

Zwijaj mi się równiuteńko,

W ładne kółko mi się zwiń,

Tylko mi się nie zerwij.

  1. Czas trwania lekcji

45 minut

  1. Uwagi do scenariusza

brak

R1JTsJYGvCJ2u

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 92.72 KB w języku polskim
RKK5zBlwaYyCY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim