Części mowy - utrwalanie wiadomości.
Autor/autorka
Anna Tucharz
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Części mowy - utrwalanie wiadomości.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawą programową.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie technologii TIK uatrakcyjni zajęcia, pobudzi zainteresowania uczniów i zmotywuje ich do utrwalania wiadomości.
7. Cel ogólny zajęć
Powtórzenie wiadomości o poznanych częściach mowy.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń rozpoznaje i nazywa części mowy w zdaniu.
Uczeń objaśnia na jakie pytania odpowiadają poznane części mowy.
Uczeń zgodnie pracuje w grupie.
Uczeń przestrzega zasad gry planszowej.
9. Metody i formy pracy
Burza mózgów.
Mapa myśli.
Gra edukacyjna, planszowa.
Praca indywidualna i grupowa.
10. Środki dydaktyczne
Prezentacja interaktywna stworzona na platformie www.genial.ly
Ćwiczenia interaktywne na platformie www.learningapps.org
Ćwiczenia ze strony www.epodreczniki.pl
Mapa myśli www.mindmeister.com
Gra planszowa stworzona na platformie www.genial.ly
Koło https://pickerwheel.com/pw?id=6pPqR
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do Internetu.
Tablica interaktywna lub rzutnik.
Jeśli jest możliwość poprowadzenia lekcji w sali komputerowej uczniowie mogą pracować indywidulalnie lub w parach przed komputerem. Jeśli nie ma takiej możliwości nauczyciel może wyświetlać zadania na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Co już wiemy o częściach mowy?
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Uczniowie powtarzają wiadomości o częściach mowy, wykonując kolejne polecenia w prezentacji Genially: https://view.genial.ly/60b10d0e191a770d3055d1ed/game-action-czesci-mowy .
Aktywność 2
Temat: Burza mózgów
Czas trwania: 7
Opis aktywności:
Nauczyciel pyta uczniów, które części mowy sprawiły im w poprzednich zadaniach największe trudności? Co zapamiętali najlepiej, a co wymaga jeszcze utrwalenia? Pyta czy ktoś zna sposoby na szybsze rozpoznawanie części mowy?
Można tu zasugerować, że nazwy części mowy podpowiadają o jakie wyrazy chodzi. Np rzeczowniki - to nazwy m.in. rzeczy, liczebniki nazwy kojarzące się z liczbą, itp.
Po zebraniu wszystkich wypowiedzi nauczyciel zachęca uczniów do odczytania części mowy na stronie https://zpe.gov.pl/a/temat-25-korale-jarzebiny/DxEwK9hOD (kropka trzecia). Po odczytaniu wyrazów prosi o ustne podanie dowolnych przykładów liczebników.
Aktywność 3
Temat: Części mowy - mapa myśli.
Czas trwania: 8
Opis aktywności:
Nauczyciel zachęca do stworzenia wspólnej mapy myśli, która uporządkuje poznane części mowy. Proponuję wykorzystać tutaj kreator mapy myśli https://www.mindmeister.com/ . Nauczyciel na tablicy interaktywnej tworzy mapę myśli, w oparciu o wypowiedzi uczniów (burza mózgów). Pyta na jakie pytania odpowiada rzeczownik, czasownik, przymiotnik i liczebnik i prosi o podanie kilku przykładów do każdej części mowy. Na bieżąco z odpowiedzi uczniów nauczyciel tworzy mapę myśli.
Poniżej znajduje się przykładowa, stworzona przeze mnie mapa:
https://mm.tt/1929471467?t=DEo7cP0QRD
Aktywność 4
Temat: Zagrajmy razem
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Nauczyciel pyta kiedy może się przydać dobra znajomość części mowy. Uczniowie udzielają odpowiedzi (do prawidłowego budowania zdań, pisania listów, odmiany wyrazów, itp.).
Nauczyciel pokazuje, że umiejętność rozpoznawania części mowy można wykorzystać również w grach planszowych. Dzieli uczniów na cztery grupy. Uruchamia grę planszową na tablicy interaktywnej https://view.genial.ly/60b10f23191a770d3055d233/game-copy-copy-gra-planszowa-podsumowanie-wiadomosci . Tłumaczy zasady gry. Każda grupa wybiera sobie swój pionek. Po przemieszczeniu pionka o określoną liczbę pól osoby kolejno z danej gupy nazywają części mowy. Każda zła odpowiedź jest porawiona przez całą klasę.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie zdań, które losowo wybiera koło na tablicy interaktywnej.
https://pickerwheel.com/pw?id=vKehj
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz można realizować w formie stacjonarnej i zdalnej.
Bardziej atrakcyjne będą zajęcia prowadzone w sali komputerowej, gdzie każdy uczeń (para uczniów), będzie mógł wykonywać zadania na swoim komputerze. W przypadku braku takiej możliwości nauczyciel wyświelta na tablicy lub za pomocą rzutnika zadania i wskazuje kolejne osoby, które będą wykonywać zadania i odpowiadać na pytania.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna