Czesław Miłosz o etyce i moralności
Czesław Miłosz o etyce i moralności
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zapoznaje się z sylwetką twórczą Czesława Miłosza,
zapoznaje się z realiami z czasów drugiej wojny światowej: wyglądem miasta, sytuacją obywateli, władzą,
utrwala wiadomości dotyczące historii Polski czasów II wojny światowej.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
przedstawić twórczość Czesława Miłosza i wskazać jej charakterystyczne cechy,
zilustrować przykładami z utworu sytuację Polski doby II wojny światowej oraz określić stosunek do niej Czesława Miłosza,
wskazać problematykę występującą w utworach Miłosza,
dokonać interpretacji wierszy Campo di Fiori i Biedny chrześcijanin patrzy na getto.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, dyskusja, nauczanie sytuacyjne, praca analityczna z wierszami Czesława Miłosza.
3. Środki dydaktyczne
Egzemplarze tomiku Poezje Czesława Miłosza.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności.
Wykład: krótka informacja o autorze: wojna - przez, którą Miłosz zwrócił uwagę na problematykę etycznych postaw i wyborów; stosunek poety do poezji: Czymże jest poezja, która nie ocala narodów ani ludzi? (Przedmowa).
Swobodna dyskusja na temat świata przedstawionego utworów: Campo di Fiori i Biedny chrześcijanin patrzy na getto.
Sposoby poruszania problematyki moralnej przez Czesława Miłosza.
b) Faza realizacyjna
Campo di Fiori – rozważania o etyce i moralności.
Campo di Fiori – reinterpretacja historii, symbolu tego miejsca z punktu widzenia człowieka XX- wiecznego:
przypomnienie historii,
zapoznanie się z postacią włoskiego myśliciela - Giordano Bruno - związanego z owym miejscem,
Jakie obrazy przedstawia wiersz? - opis.
Znajdź tragizm sytuacji znajdujący się w utworze.
W którym miejscu znajduje się moralne przesłanie wiersza? [są to zwrotki 5, 6 i 8. Układają się one w osobny ciąg kompozycyjny i nadają utworowi ponadczasowy, ogólnoludzki sens:
Morał ktoś może wyczyta,
Że lud warszawski czy rzymski
Handluje, bawi się, kocha
Mijając męczeńskie stosy
Ja jednak wtedy myślałem o samotności ginących
Miłosz pozostawia wątpliwości i pytania bez jednoznacznej odpowiedzi. Czy bierne obserwowanie zbrodni z etycznego punktu widzenia równa się jej popełnieniu?]
3. Biedny chrześcijanin patrzy na getto - podmiot liryczny jest niemym obserwatorem zajścia, zaliczony zostaje do grona nieobrzezanych pomocników śmierci:
Przyjrzyjcie się, jak w słowie oddana została zagłada getta – opis.
Co poeta próbuje przekazać?
Jak podmiot liryczny reaguje na widowisko po zagładzie getta?
W jaki sposób opowiada się tu dramat?
Czy możemy się doszukiwać tutaj moralności i etyki?
c) Faza podsumowująca
Dyskusja podsumowująca:
Jak myślicie z czym wiąże się problematyka moralna wierszy Miłosza?
Nauczyciel uzupełnia: z wojennym doświadczeniem zagłady i pojawiającym się w jego następstwie upadkiem wszelkich norm moralnych.
Dyskusja na temat roli i obowiązków poety - sumienia narodu.
Dyskusja na temat, czy można bez protestu patrzeć, jak giną ludzie.
5. Bibliografia
Cz. Miłosz, Poezje, Czytelnik, Warszawa 1981.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Przygotujcie się do analizy i interpretacji kolejnego utworu Czesława Miłosza - Traktatu moralnego.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja poświęcona analizie wierszy Czesława Miłosza – przeznaczona dla klasy trzeciej liceum ogólnokształcącego.