Człowiek w grupie społecznej
Definiować grupę społeczną.
Identyfikować grupy społeczne ze względu na ich cechy charakterystyczne.
Przedstawiać funkcjonowanie grupy koleżeńskiej.
Analizować grupę koleżeńską pod kątem podobieństw i różnić do innych grup społecznych.
Formułować wnioski na temat roli współpracy w grupie na funkcjonowanie grupy.
Oceniać rolę współpracy w grupie dla funkcjonowania grupy społecznej.
Wprowadzenie
Człowiek nie jest samotną wyspą. Stwierdzenie to oznacza, że od urodzenia aż do śmierci człowiek żyje w społeczności i jest jej integralną częścią. Społeczność ta jest naturalnym środowiskiem rozwoju jednostki w różnych wymiarach - biologicznym, psychicznym czy społecznym. Tylko w relacjach z innymi ludźmi - poprzez tworzenie z nimi różnego rodzaju więzi - człowiek uczy się być człowiekiem.
Grupa społeczna
Za grupę społecznągrupę społeczną uważamy zbiorowość składającą się z kilku osób (co najmniej trzech), które pozostają między sobą w interakcji (łączą ich stałe więzi). Atrybutami grupy są:
realizowanie określonych zadań i dążenie do określonych celów oraz uznawanie wspólnych wartości;
świadomość bycia grupą;
wewnętrzna struktura grupy.

Rodzaje grup społecznych
Grupy dzielimy ze względu na:
wielkość
grupy małe - charakteryzują się małą ilością członków (do kilkunastu osób), prostą strukturą wewnętrzną, zachodzą w niej osobiste interakcje, a więzi między jej członkami są silne;
grupy duże – charakteryzują się dużą liczebnością członków, a bezpośrednie kontakty między jej członkami, podobnie jak łączące ich więzi, są ograniczone; grupa ta posiada rozbudowaną strukturę wewnętrzną, a w celu koordynacji działań jej członków przybiera sformalizowaną strukturę (opartą na regulaminach i przepisach);
sformalizowanie
grupy formalne - charakteryzują się posiadaniem określonej wewnętrznej struktury, sformalizowanymi stosunkami między członkami grupy, cele istnienia grupy, podobnie jak normy postępowania jej członków, są wyznaczone przepisami lub aktami prawnymi; grupy te powstają najczęściej w celu realizacji określonego zadania;
grupy nieformalne – charakteryzują się niesformalizowaną strukturą, są zakładane spontanicznie (np. z powodu wspólnych zainteresowań), a struktura grup nie jest określona normami prawnymi; działalność takich grup opiera się na wzajemnych relacjach jej członków;
więzi między członkami
grupy pierwotne - charakteryzują się bardzo ścisłymi relacjami między członkami, wynikającymi ze stosunków osobistych lub bliskiej współpracy, grupy te cechuje mała liczebność, względna trwałość oraz bezpośrednie kontakty członków, zaś przynależność do grupy nie zawsze jest dobrowolna, ponieważ może wynikać z więzów krwi;
grupy wtórne – grupy te tworzone są, by osiągnąć określony cel, a przynależność do nich wynika najczęściej ze wspólnych zainteresowań lub interesów;
charakter członkostwa
grupy zamknięte (ekskluzywne) - przynależność do takich grup jest ograniczona ze względu na konieczność spełnienia pewnych kryteriów (np. status majątkowy, społeczny, wykształcenie, rodzaj wykonywanego zawodu);
grupy otwarte (inkluzywne) – są ogólnodostępne, otwarte dla wszystkich zainteresowanych uczestnictwem w takich grupach, nie wymagają spełnienia jakichkolwiek kryteriów przyjęcia.
Grupa koleżeńska
Grupą koleżeńskąGrupą koleżeńską nazywamy grupę bliskich sobie ludzi złożoną przeważnie z dzieci lub młodzieży mieszkającej w bliskim sąsiedztwie.

Grupę koleżeńską cechuje:
spontaniczny sposób powstawania (nie są przez nikogo celowo i świadomie organizowane) najczęściej na terenie podwórka lub szkoły (zwłaszcza w poszczególnych klasach szkolnych);
tworzenie w wyniku wzajemnego poznania i porozumienia się, czyli w warunkach interakcji (wzajemnych oddziaływań), chociaż nie oznacza to, że wszyscy członkowie są w równym stopniu ze sobą zaprzyjaźnieni;
przynależność osób o podobnych upodobaniach i zainteresowaniach, pokrewieństwie kulturowym;
istnienie w celu umożliwienia jej członkom przebywania razem i przyjemnego spędzania czasu wolnego (np. rozmowy towarzyskie, wspólna zabawa).
Grupa koleżeńska jest też ważnym środowiskiem ze względu na jej wpływ socjalizujący na jednostkę. Grupa ta jest źródłem doświadczeń odmiennych od tych, z którymi dzieci i młodzież spotykają się w rodzinie oraz szkole. To tu młody człowiek uczy się relacji z rówieśnikami, dowiaduje się, co to przyjaźń, na czym polega i jak przebiega współpraca grupowa czy czym jest szeroko rozumiany konflikt.
Wśród funkcji grupy koleżeńskiej o charakterze socjalizującym możemy wyróżnić:
kształtowanie aktywności jednostek w zakresie społecznym, kulturalnym i innym;
ułatwianie kontaktów interpersonalnych z innymi osobami a w szczególności z innymi członkami grupy;
zaspokajanie potrzeby aprobaty i uznania poszczególnych członków danej grupy rówieśniczej;
konstruktywne współzawodnictwo oparte na pozytywnych relacjach i zdrowej rywalizacji z innymi;
pobudzanie do rozwijania zainteresowań, pasji, upodobań i talentów poszczególnych członków danej grupy koleżeńskiej;
umożliwianie kontaktów towarzyskich członkom grupy poprzez organizację lub uczestnictwo w imprezach, itp.;
zaspokajanie określonych potrzeb emocjonalnych członków danej grupy rówieśniczej;
zapełnianie czasu wolnego uczestników poszczególnych grup rówieśniczych.
Grupa koleżeńska nie posiada natomiast silnej organizacji wewnętrznej. Brak tu hierarchicznej zależności członków, nie ma wyraźnie skrystalizowanej grupy przywódczej, a relacje między jej członkami stale się zmieniają.
Współpraca w grupie
Jednym z aspektów istnienia grup społecznych jest nawiązanie współpracy między jej członkami. Jest to działanie konieczne dla realizacji celów, dla których grupa istnieje. Członkowie grupy muszą więc umieć wchodzić ze sobą w takie interakcje, które umożliwią im połączenie sił i zasobów, czego efektem będzie realizacja określonego celu bądź wykonanie określonego zadania.
Umiejętność współpracy w grupie przynosi jej członkom wiele istotnych korzyści. Jedną z najistotniejszych jest wymiana wiedzy, doświadczeń czy umiejętność wzajemnego uzupełniania własnych braków kompetencyjnych. Pracując w zespole, jego członkowie uczą się udzielać sobie nawzajem pomocy, kształtują też w sobie zdolność empatii. Innym, ważnym aspektem współpracy, jest zdolność do rozwiązania określonego problemu, którego skala byłaby zbyt wielka dla jednostki.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/Ro7ljrJ2nk4A1
Słowniczek
podstawowa komórka, w której funkcjonuje człowiek i na której opiera się działanie całego społeczeństwa, funkcjonowanie grup społecznych z jednej strony pozwala jednostce na dokonanie samoidentyfikacji i pozwala zaakcentować odrębność od innych członków społeczności, a z drugiej uczy umiejętności współpracy i odnajdowania się w ramach większej społeczności, ponadto obecność w grupie społecznej pozwala jednostce realizować własne potrzeby
grupa ludzi, których łączą silne więzi wynikające z faktu, że są to osoby znające się osobiście, przebywające ze sobą przez dłuższy czas (z racji zamieszkiwania w bliskim sąsiedztwie bądź stałego kontaktu), oparte na wspólnych zainteresowaniach lub sposobach wspólnego spędzania czasu
Bibliografia
Grupa rówieśnicza, [w:] https://www.studocu.com/pl/document/uniwersytet-jana-kochanowskiego-w-kielcach/pedagogika/grupa-rowiesnicza/6962527.
Spławska‑Murmyło M., Wawryszuk A., (2017), Współpraca zespołowa z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych, [w:] http://bc.ore.edu.pl/Content/964/INF_9_2.pdf.












