R1AU6MOq8AQH2
Ilustracja przedstawia kolaż zdjęć ludzi w różnym wieku. Fotografie są kolorowe i czarnobiałe, są na nich kobiety i mężczyźni o różnym kolorze skóry i różnej narodowości.

Człowiek w grupie społecznej

Nikt z nas nie jest samotną wyspą. Funkcjonujemy w ramach różnych grup społecznych, które uczą nas czym jest człowieczeństwo i jak poprawnie nawiązywać relacje z innymi ludźmi. Grupa społeczna to także środowisko, w którym uczymy się współpracy z drugim człowiekiem.
Źródło: pixaby, domena publiczna.
Nauczysz się
  • Definiować grupę społeczną.

  • Identyfikować grupy społeczne ze względu na ich cechy charakterystyczne.

  • Przedstawiać funkcjonowanie grupy koleżeńskiej.

  • Analizować grupę koleżeńską pod kątem podobieństw i różnić do innych grup społecznych.

  • Formułować wnioski na temat roli współpracy w grupie na funkcjonowanie grupy.

  • Oceniać rolę współpracy w grupie dla funkcjonowania grupy społecznej.

Wprowadzenie

Człowiek nie jest samotną wyspą. Stwierdzenie to oznacza, że od urodzenia aż do śmierci człowiek żyje w społeczności i jest jej integralną częścią. Społeczność ta jest naturalnym środowiskiem rozwoju jednostki w różnych wymiarach - biologicznym, psychicznym czy społecznym. Tylko w relacjach z innymi ludźmi - poprzez tworzenie z nimi różnego rodzaju więzi - człowiek uczy się być człowiekiem.

Grupa społeczna

Za grupę społecznągrupa społecznagrupę społeczną uważamy zbiorowość składającą się z kilku osób (co najmniej trzech), które pozostają między sobą w interakcji (łączą ich stałe więzi). Atrybutami grupy są:

  • realizowanie określonych zadań i dążenie do określonych celów oraz uznawanie wspólnych wartości;

  • świadomość bycia grupą;

  • wewnętrzna struktura grupy.

RI5pEmKjVM2mJ
Grupa społeczna jako zbiorowość ludzka to jedno z głównych środowisk, w których działa człowiek.
Źródło: Learnetic S.A., domena publiczna.
R1IsAJ3hdVbJB
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Rodzaje grup społecznych

Grupy dzielimy ze względu na:

  • wielkość

    • grupy małe - charakteryzują się małą ilością członków (do kilkunastu osób), prostą strukturą wewnętrzną, zachodzą w niej osobiste interakcje, a więzi między jej członkami są silne;

    • grupy duże – charakteryzują się dużą liczebnością członków, a bezpośrednie kontakty między jej członkami, podobnie jak łączące ich więzi, są ograniczone; grupa ta posiada rozbudowaną strukturę wewnętrzną, a w celu koordynacji działań jej członków przybiera sformalizowaną strukturę (opartą na regulaminach i przepisach);

  • sformalizowanie

    • grupy formalne - charakteryzują się posiadaniem określonej wewnętrznej struktury, sformalizowanymi stosunkami między członkami grupy, cele istnienia grupy, podobnie jak normy postępowania jej członków, są wyznaczone przepisami lub aktami prawnymi; grupy te powstają najczęściej w celu realizacji określonego zadania;

    • grupy nieformalne – charakteryzują się niesformalizowaną strukturą, są zakładane spontanicznie (np. z powodu wspólnych zainteresowań), a struktura grup nie jest określona normami prawnymi; działalność takich grup opiera się na wzajemnych relacjach jej członków;

  • więzi między członkami

    • grupy pierwotne - charakteryzują się bardzo ścisłymi relacjami między członkami, wynikającymi ze stosunków osobistych lub bliskiej współpracy, grupy te cechuje mała liczebność, względna trwałość oraz bezpośrednie kontakty członków, zaś przynależność do grupy nie zawsze jest dobrowolna, ponieważ może wynikać z więzów krwi;

    • grupy wtórne – grupy te tworzone są, by osiągnąć określony cel, a przynależność do nich wynika najczęściej ze wspólnych zainteresowań lub interesów;

  • charakter członkostwa

    • grupy zamknięte (ekskluzywne) - przynależność do takich grup jest ograniczona ze względu na konieczność spełnienia pewnych kryteriów (np. status majątkowy, społeczny, wykształcenie, rodzaj wykonywanego zawodu);

    • grupy otwarte (inkluzywne) – są ogólnodostępne, otwarte dla wszystkich zainteresowanych uczestnictwem w takich grupach, nie wymagają spełnienia jakichkolwiek kryteriów przyjęcia.

R1ImcL4hVY9ws
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
REqKqu54c62Oc
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Rt4AC18BVg4Wk
Ćwiczenie 3
Wskaż prawidłową odpowiedź charakteryzującą grupę małą. Możliwe odpowiedzi: 1. Grupa pracowników korporacyjnych, 2. Drużyna rugby, 3. Grupa osób bawiących się na koncercie, 4. Matka, ojciec i dziecko
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R9vBpfaGvtzBQ
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Grupa koleżeńska

Grupą koleżeńskągrupa koleżeńskaGrupą koleżeńską nazywamy grupę bliskich sobie ludzi złożoną przeważnie z dzieci lub młodzieży mieszkającej w bliskim sąsiedztwie.

RluIcmAJ3TSMO
Grupa koleżeńska to drugie, obok rodziny, środowisko, w którym obraca się człowiek.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Grupę koleżeńską cechuje:

  • spontaniczny sposób powstawania (nie są przez nikogo celowo i świadomie organizowane) najczęściej na terenie podwórka lub szkoły (zwłaszcza w poszczególnych klasach szkolnych);

  • tworzenie w wyniku wzajemnego poznania i porozumienia się, czyli w warunkach interakcji (wzajemnych oddziaływań), chociaż nie oznacza to, że wszyscy członkowie są w równym stopniu ze sobą zaprzyjaźnieni;

  • przynależność osób o podobnych upodobaniach i zainteresowaniach, pokrewieństwie kulturowym;

  • istnienie w celu umożliwienia jej członkom przebywania razem i przyjemnego spędzania czasu wolnego (np. rozmowy towarzyskie, wspólna zabawa).

R1HdahGkA9pl41
Ilustracja przedstawia fragment miasta widziany z góry oraz trzy teksty po prawej umożliwiające pozostawienie tylko jednej części obrazka w kolorze. Te teksty to: grupa koleżeńska a społeczność szkolna, grupa koleżeńska a klasa szkolna, grupa koleżeńska. Na ilustracji znajdują się niskie i wysokie budynki (najwyższy ma 6 kondygnacji) biurowe oraz domki jednorodzinne, hala, ulice, drzewa, samochody. Na środku znajduje się zielony kwadratowy plac, na którym stoi trzykondygnacyjny budynek z placem oraz dużym boiskiem. Fragment tego budynku jest zaznaczony czarną obwódką i prowadzi do niego strzałka, na końcu której znajduje się rysunek dwóch grup dzieci siedzących przy dwóch stołach i spożywających posiłek.
Polecenie 1
RLnZ1D9joYW0K
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2
R1KpVB0Qm4J3i
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3
Rkzn9Vj13xHBz
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Grupa koleżeńska jest też ważnym środowiskiem ze względu na jej wpływ socjalizujący na jednostkę. Grupa ta jest źródłem doświadczeń odmiennych od tych, z którymi dzieci i młodzież spotykają się w rodzinie oraz szkole. To tu młody człowiek uczy się relacji z rówieśnikami, dowiaduje się, co to przyjaźń, na czym polega i jak przebiega współpraca grupowa czy czym jest szeroko rozumiany konflikt.

Wśród funkcji grupy koleżeńskiej o charakterze socjalizującym możemy wyróżnić:

  • kształtowanie aktywności jednostek w zakresie społecznym, kulturalnym i innym;

  • ułatwianie kontaktów interpersonalnych z innymi osobami a w szczególności z innymi członkami grupy;

  • zaspokajanie potrzeby aprobaty i uznania poszczególnych członków danej grupy rówieśniczej;

  • konstruktywne współzawodnictwo oparte na pozytywnych relacjach i zdrowej rywalizacji z innymi;

  • pobudzanie do rozwijania zainteresowań, pasji, upodobań i talentów poszczególnych członków danej grupy koleżeńskiej;

  • umożliwianie kontaktów towarzyskich członkom grupy poprzez organizację lub uczestnictwo w imprezach, itp.;

  • zaspokajanie określonych potrzeb emocjonalnych członków danej grupy rówieśniczej;

  • zapełnianie czasu wolnego uczestników poszczególnych grup rówieśniczych.

Grupa koleżeńska nie posiada natomiast silnej organizacji wewnętrznej. Brak tu hierarchicznej zależności członków, nie ma wyraźnie skrystalizowanej grupy przywódczej, a relacje między jej członkami stale się zmieniają.

R7u92SnKpP83k
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RsabICDsGNJJk
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji na temat.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
R1aary4128OQE
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
RXiXDA0cU6rz8
(Uzupełnij).

Współpraca w grupie

Jednym z aspektów istnienia grup społecznych jest nawiązanie współpracy między jej członkami. Jest to działanie konieczne dla realizacji celów, dla których grupa istnieje. Członkowie grupy muszą więc umieć wchodzić ze sobą w takie interakcje, które umożliwią im połączenie sił i zasobów, czego efektem będzie realizacja określonego celu bądź wykonanie określonego zadania.

R9Ztwi60KHUgK
1
R1XsanDW96Fvo
Współpraca w grupie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

R14orfgRn7txJ
1
R15d3rb60WDmy
Komunikacja w grupie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Podstawą funkcjonowania każdej grupy jest zdolność jej członków do komunikacji. Rozumiemy przez to nie tylko prostą wymianę informacji i dbanie o ich stały przepływ. Komunikacja to także jasne formułowanie wypowiedzi, określenie swoich potrzeb czy precyzowanie wymagań. Takie postępowanie pozwala zapobiegać nieporozumieniom. Warunkiem skutecznej komunikacji jest używanie języka jasnego i zrozumiałego dla wszystkich członków grupy. Jeśli zaś mimo wszystko zajdą nieporozumienia, należy, korzystając z tego prostego języka, uściślić lub uzupełnić informację. Komunikacja to także aktywne słuchanie rozumiane jako szczególne nastawienie na rozmówcę, zainteresowanie tym, co mówi i dążenie do zrozumienia komunikatu wysyłanego w naszą stronę.

R1KHYp6Qe3nRj
1
R15HpXeTVoynM
Cechy wyrazistego lidera.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Skuteczność każdej grupy bierze swój początek we właściwej organizacji. Grupa powinna mieć wyrazistego kierownika, który będzie odpowiadał za realizację zadania i uchroni pracę zespołową przed chaosem. Przywódca grupy musi charakteryzować się charyzmą, doskonałym opanowaniem umiejętności komunikacji i dobrą znajomością członków grupy. Dobry lider nie myśli wyłącznie o rządzeniu, a o wykonaniu zadania. Jego zadaniem jest wspieranie członków zespołu, chwalenie, motywowanie i konstruktywne rozwiązywanie pojawiających się problemów i konfliktów. Szef grupy musi też umieć przekazywać polecenia i rozdzielać zadania pomiędzy członków grupy, a następnie egzekwować ich wykonanie.

RzUpBaZeQ55N4
1
R6V3E651Uq6JX
Jasny podział zadań.
1

Warunkiem dobrej współpracy w zespole jest wiedza każdego członka o tym, jakie jest jego miejsce w  drużynie. Obok miejsca, członek zespołu powinien mieć jasno i klarownie określone zadania do wykonania. Jest to zadanie lidera, który powinien wiedzieć, jak podzielić obowiązki, aby były one rozdzielone sprawiedliwe i adekwatnie do kompetencji każdego członka zespołu.

R1AJKYLcO30jy
1
R1JjhXyNfiUVg
Wspólny cel i oczekiwania
1

Grupa, która chce osiągnąć sukces, musi wiedzieć i czuć, że zmierza w wyznaczonym i wspólnie ustalonym kierunku. Każdy członek zespołu powinien mieć świadomość, że jego praca to krok w stronę realizacji wspólnie przyjętego celu. Idąc w tym kierunku, członkowie zespołu powinni też patrzeć na siebie i wspólnie dbać o odpowiednią motywację i wysokie morale. W dobrej grupie nie ma wyścigu szczurów – nikt nie kopie pod sobą dołków, ani nie podkłada nóg.

RMK4saMbxaBbO
1
R1DkqSaoWdLjR
Dobór odpowiednich osób do zadań.
1

Zespół, który chce osiągnąć sukces, musi składać się z osób, które będą w stanie przyczynić się do jego osiągnięcia. Tworząc grupę, warto wziąć pod uwagę charakter i umiejętności jej przyszłych członków. Każdy z nich powinien wiedzieć, jaką funkcję pełni i dlaczego otrzymał takie, a nie inne zadanie. Tylko w ten sposób członkowie zespołu będą mieli poczucie sensu realizacji określonego celu i będą wiedzieli, dokąd i po co idą.

RdFJBV985n47g
1
R1b72LPypjrML
Zaufanie i miła atmosfera.
1

Żaden zespół nie osiągnie sukcesu, jeśli między jego członkami nie będzie zaufania. Jest to o tyle trudne w początkowej fazie istnienia zespołu, że jego członkowie mogą nie znać się zbyt dobrze. Dlatego konieczne jest coś, co określamy jako dawanie sobie nawzajem kredytu zaufania. Jeżeli go zabraknie, jego miejsce zajmie podejrzliwość, ostrożność i brak ufności, co z kolei przełoży się na wybuch konfliktów i napięć, a w konsekwencji zniszczy potencjalną efektywność zespołu. Nie mniej istotny jest klimat panujący w zespole. Dobre relacje między członkami grupy, bazujące także na wzajemnym zaufaniu, staną się receptą na sukces.

R1NioqUM4vAQV
1
RmBhO6kjAQCbl
Odpowiedzialność, dokładność i sumienność.
1

Zespół można porównać do maszyny, w której każda część, aby sprawnie działać, musi być dobrze naoliwiona i zakonserwowana. W takiej maszynie każdy element ma znaczenie, gdyż awaria jednego z nich może doprowadzić do awarii całej konstrukcji. Warto pamiętać, że praca w grupie bazuje na odpowiedzialności zbiorowej. Każdy członek grupy musi mieć świadomość, że nie pracuje tylko dla siebie, ale jest też odpowiedzialny za innych.

R1QpJwSRKK3Rw
1
RlsSA247x3qik
Umiejętność rozwiązywania problemów.
1

Każda grupa, realizując określone zadania, prędzej czy później natyka się na problemy. Dobry zespół musi umieć sobie radzić z takim zagrożeniem. W rozwiązywaniu problemów sprawdza się zarówno technika indywidualnego myślenia, jak i burzy mózgów. W obu przypadkach zaangażowani są wszyscy członkowie grupy, a każdy z nich ma świadomość, że od jego pomysłowości i kreatywności może zależeć znalezienie potrzebnego rozwiązania.

RyaLMn5pIJUWc
1
RSYU7mgow60N1
Film przedstawia grupę pięciu osób, które siedzą przy stole. Dwie kobiety i trzech mężczyzn kłóci się, wymachując kartkami papieru, które trzymają w dłoniach. Wszyscy ubrani są w eleganckie ubrania: białe koszule, czarne spodnie i marynarki. Film jest bez dźwięku.
1

Każdy zespół, choćby był najbardziej zgrany i efektywny, może napotkać na swojej drodze przeszkodę w postaci konfliktu. To jedna z najbardziej niebezpiecznych sytuacji, w których może się znaleźć grupa. Konflikt może bowiem nie tylko zatrzymać realizację zadania, ale też doprowadzić do rozpadu zespołu. Koniecznym jest więc, aby grupa, jako całość, a także każdy z jej członków z osobna, potrafili przezwyciężyć wzajemne animozje i skupić się na znalezieniu rozwiązania sytuacji konfliktowej.

R9p4Ph2TOHWG7
1
R1Ri59Lf06DJV
1

Negocjacje to proces porozumiewania się stron uwikłanych w konflikt, którego nadrzędnym celem jest osiągnięcie porozumienia. Biorą w nim bezpośredni udział wszyscy uczestnicy sporu. Podczas negocjacji strony dążą do znalezienia rozwiązania, które będzie satysfakcjonujące dla wszystkich.

R1CjGrQ0XbPZg
1
R1MXDjhIqZx9k
Mediacje
1

Mediacja to proces porozumiewania się stron, w którym przez cały czas udział bierze bezstronny pośrednik (mediator), wyznaczający i kontrolujący proces rozwiązywania konfliktu. Do jego zadań należy zapobieganie eskalacji sporu oraz pomaganie uczestnikom w zrozumieniu problemu i wypracowaniu oraz sprawdzeniu skutecznego rozwiązania.

RgdJ5PzhcSfdu
1
RCOXKSFheFEhG
Arbitraż
1

Arbitraż to proces porozumienia się stron, w którym powołuje się osobę akceptowaną przez wszystkich uczestników sporu (jest to arbiter), obdarzoną niekwestionowanym autorytetem wystarczającym do narzucenia bądź zaproponowania rozwiązania po wysłuchaniu stron. W arbitrażu skonfliktowane strony z góry zgadzają się na rozwiązanie zaproponowane przez arbitra.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 4
R7eZydLM5ZhoM
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5
RClFg68Ikwe3t
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6
RWFSTY3YcA45s
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Umiejętność współpracy w grupie przynosi jej członkom wiele istotnych korzyści. Jedną z najistotniejszych jest wymiana wiedzy, doświadczeń czy umiejętność wzajemnego uzupełniania własnych braków kompetencyjnych. Pracując w zespole, jego członkowie uczą się udzielać sobie nawzajem pomocy, kształtują też w sobie zdolność empatii. Innym, ważnym aspektem współpracy, jest zdolność do rozwiązania określonego problemu, którego skala byłaby zbyt wielka dla jednostki.

Ćwiczenie 9
Rfej94bcskYdM
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ro7ljrJ2nk4A1
Polecenie 7
RPl2yO5FrtpvI
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 8
RG1GcOAOsfa0D
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 9
R1bdK4coZ5XcR
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Słowniczek

grupa społeczna
grupa społeczna

podstawowa komórka, w której funkcjonuje człowiek i na której opiera się działanie całego społeczeństwa, funkcjonowanie grup społecznych z jednej strony pozwala jednostce na dokonanie samoidentyfikacji i pozwala zaakcentować odrębność od innych członków społeczności, a z drugiej uczy umiejętności współpracy i odnajdowania się w ramach większej społeczności, ponadto obecność w grupie społecznej pozwala jednostce realizować własne potrzeby

grupa koleżeńska
grupa koleżeńska

grupa ludzi, których łączą silne więzi wynikające z faktu, że są to osoby znające się osobiście, przebywające ze sobą przez dłuższy czas (z racji zamieszkiwania w bliskim sąsiedztwie bądź stałego kontaktu), oparte na wspólnych zainteresowaniach lub sposobach wspólnego spędzania czasu

Bibliografia

Grupa rówieśnicza, [w:] https://www.studocu.com/pl/document/uniwersytet-jana-kochanowskiego-w-kielcach/pedagogika/grupa-rowiesnicza/6962527.

Spławska‑Murmyło M., Wawryszuk A., (2017), Współpraca zespołowa z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych, [w:] http://bc.ore.edu.pl/Content/964/INF_9_2.pdf.

RuNEkxtjh9M5m
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.