Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Człowiek wobec zagłady- Ocalony T. Różewicza.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń

  • przedstawia własne refleksje na temat przeczytanego tekstu poetyckiego

  • wskazuje podmiot liryczny w tekście poetyckim

  • wskazuje środki poetyckie użyte w wierszu

b) Umiejętności

Uczeń

  • potrafi wyjaśnić funkcje środków poetyckich w tekście

  • potrafi zredagować notatkę z lekcji

  • potrafi zanalizować utwór poetycki

  • podejmuje próby interpretacji wiersza

2. Metoda i forma pracy

Zbiorowa, indywidualna, praca z tekstem

3. Środki dydaktyczne

Słownik języka polskiego, tekst wiersza Ocalony T. Różewicza

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Podanie i wyjaśnienie tematu lekcji.

2. Głośne, wzorcowe odczytanie wiersza przez wybranego ucznia.

b) Faza realizacyjna

1. Ciche samodzielne czytanie tekstu ze zwróceniem szczególnej uwagi na podmiot liryczny.

2. Uczniowie odpowiadają na pytania : Czego dowiedzieliście się o podmiocie lirycznym? Jakie są jego doświadczenia? Jakie obrazy przywołuje?

3. Uczniowie samodzielnie notują odpowiedzi na pytania.

4. Po ponownym odczytaniu 2. i 4. strofy uczniowie odpowiadają na pytania : Na jakiej zasadzie zostały zestawione wyrazy w tych strofach? Czemu ma służyć takie zestawienie? Jaki jest świat ukazany w tych fragmentach?

5. Uczniowie samodzielnie notują odpowiedzi na te pytania.

c) Faza podsumowująca

1. Dyskusja nad wymową I interpretacją wiersza.

2. Podanie I wyjaśnienie pracy domowej.

5. Bibliografia

1. Pękala B., Słowo o poloniście, Wyd. Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1999.

2. Matusiak B., Lekcje języka polskiego w gimnazjum, Stentor, Warszawa 2001.

3. Kryda B., Krajobraz poezji polskiej, WSIP, Warszawa1986.

4. Łuczak A., Brylińska E., Między nami. Podręcznik dla kl. II, GWO, Gdańsk 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Uporządkuj swoje notatki z lekcji. Zapisz swoje odczucia: jak rozumiesz ten wiersz?

7. Czas trwania lekcji

45 min.

8. Uwagi do scenariusza

R3NFs7F6gpQmE

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.61 KB w języku polskim
R1B2XGcdbiJMp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 15.50 KB w języku polskim