Człowiek wobec zagłady – "Ocalony" T. Różewicza
Człowiek wobec zagłady- Ocalony T. Różewicza.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń
przedstawia własne refleksje na temat przeczytanego tekstu poetyckiego
wskazuje podmiot liryczny w tekście poetyckim
wskazuje środki poetyckie użyte w wierszu
b) Umiejętności
Uczeń
potrafi wyjaśnić funkcje środków poetyckich w tekście
potrafi zredagować notatkę z lekcji
potrafi zanalizować utwór poetycki
podejmuje próby interpretacji wiersza
2. Metoda i forma pracy
Zbiorowa, indywidualna, praca z tekstem
3. Środki dydaktyczne
Słownik języka polskiego, tekst wiersza Ocalony T. Różewicza
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Podanie i wyjaśnienie tematu lekcji.
2. Głośne, wzorcowe odczytanie wiersza przez wybranego ucznia.
b) Faza realizacyjna
1. Ciche samodzielne czytanie tekstu ze zwróceniem szczególnej uwagi na podmiot liryczny.
2. Uczniowie odpowiadają na pytania : Czego dowiedzieliście się o podmiocie lirycznym? Jakie są jego doświadczenia? Jakie obrazy przywołuje?
3. Uczniowie samodzielnie notują odpowiedzi na pytania.
4. Po ponownym odczytaniu 2. i 4. strofy uczniowie odpowiadają na pytania : Na jakiej zasadzie zostały zestawione wyrazy w tych strofach? Czemu ma służyć takie zestawienie? Jaki jest świat ukazany w tych fragmentach?
5. Uczniowie samodzielnie notują odpowiedzi na te pytania.
c) Faza podsumowująca
1. Dyskusja nad wymową I interpretacją wiersza.
2. Podanie I wyjaśnienie pracy domowej.
5. Bibliografia
1. Pękala B., Słowo o poloniście, Wyd. Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1999.
2. Matusiak B., Lekcje języka polskiego w gimnazjum, Stentor, Warszawa 2001.
3. Kryda B., Krajobraz poezji polskiej, WSIP, Warszawa1986.
4. Łuczak A., Brylińska E., Między nami. Podręcznik dla kl. II, GWO, Gdańsk 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Uporządkuj swoje notatki z lekcji. Zapisz swoje odczucia: jak rozumiesz ten wiersz?
7. Czas trwania lekcji
45 min.
8. Uwagi do scenariusza