Cztery jędze przędą przędzę
zadanie interaktywne
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D117MN3dn
Odpowiedz na pytania.
Jak sądzisz, do czego służą te przedmioty i co je łączy?
Gdzie można je zobaczyć?
Do czego potrzebna jest przędza i z czego się ją przędzie?
Małgorzata Strzałkowska
Poetka, pisarka, autorka książek dla dzieci oraz ilustracji. Napisała m.in. „Wierszyki łamiące języki”, „Rady nie od parady, czyli wierszyki z morałem”, „Plaster czarownicy i inne baśnie”.
Wysłuchaj utworu Małgorzaty Strzałkowskiej pt. „Cztery jędze spod Swarzędza” lub go przeczytaj i zastanów się, co jest tematem wiersza.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Wiersz Cztery jędze spod Swarzędza czyta Elżbieta Golińska Wiersz Cztery jędze spod Swarzędza czyta Elżbieta Golińska Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na epodreczniki.pl.
Cztery jędze spod SwarzędzaNad rzeczułką pod Swarzędzem
przędą przędze cztery jędze,
przy przędzeniu życie pędzą,
o pieniądzach w kółko ględzą:
– Przyszłość jędzy leży w przędzy!
– Przędźmy przędzę dla pieniędzy!
– Szybciej! Szybciej przędźmy przędzę!
– Więcej! Więcej, drogie jędze!
– Żyć nie warto bez pieniędzy!
– Tylko głupcy żyją w nędzy!
– Szybciej! Szybciej przędźmy przędzę!
– Więcej! Więcej, drogie jędze!
Nad rzeczułką pod Swarzędzem
przędą przędzę cztery jędze,
przy przędzeniu życie pędzą,
o pieniądzach w kółko ględzą...
Małgorzata Strzałkowska, Cztery jędze spod Swarzędza, [w:] tejże, Wiersze, że aż strach!, Poznań 2002, s. 13.
Zastanówcie się, kto jest bohaterem tego wiersza? Jak myślicie, kim są jędze?
Jak rozumiesz słowo „jędza”? Wybierz odpowiednie zdania. Uzasadnij swój wybór.
- Jędza to postać rzeczywista uosabiająca dobro.
- Jędza to postać bajkowa uosabiająca zło.
- Jędza to postać bajkowa uosabiająca dobro.
- Jędza to kobieta zatruwająca wszystkim życie.
- Jędza to osoba, która nie liczy się z uczuciami innych.
- Jędza to miła nieznajoma, która pomaga innym.
Narysuj portret jędzy z wiersza. Zapisz swój rysunek. Dlaczego tak ją sobie wyobrażasz?
Czy waszym zdaniem „jędza” to tylko wygląd zewnętrzny? Może bycie jędzą oznacza również określone cechy charakteru? Jakie zachowanie może o tym świadczyć?
Zastanówcie się i odpowiedzcie na pytania.
Czego boją się bohaterki wiersza?
Jakie znaczenie mają pieniądze w ich życiu? Dlaczego?
Jaki znalazły sposób na swoją przyszłość?
Jak oceniacie ich decyzję o zarabianiu pieniędzy?
Przeczytaj wiersz szeptem i obserwuj tempo czytania oraz rytm. Co się dzieje? Pomyśl, co jest tego powodem.
Wykonaj polecenia.
Zaznacz dowolnym kolorem słowa w wierszu, które powodują, że tempo czytania wzrasta.
Przeczytaj utwór, dzieląc tekst na sylaby.
Zapisz, ile sylab jest w każdym wersie.
Co jeszcze w tym wierszu się powtarza?
Odnajdź w utworze wykrzyknienia. Jakie mają znaczenie w tekście?
Wstaw w poniższy tekst odpowiednie słowa.
różne, osiem, emocjach, strofa, wykrzyknieniami, przędźmy, tempo, sześć, pięciu, czterech, więcej, cztery, znakami zapytania, takie same, sylab
Wiersz składa się z .................................. strof. W każdej z nich są .................................. wersy. W każdym wersie jest .................................. sylab (zgłosek). Pierwsza i czwarta .................................. są ................................... W drugiej i trzeciej strofie ostatnie wersy kończą się ................................... Wiersz, w którym każdy wers liczy osiem .................................., nazywa się ośmiozgłoskowcem. Wyrazy takie jak: szybciej, .................................., .................................. powodują, że wzrasta .................................. czytania. Wykrzykniki informują czytającego o .................................. zawartych w wierszu.
Przygotujcie krótką inscenizację na podstawie tekstu, który różni się nieco od oryginału.
Narrator: Nad rzeczułką pod Swarzędzem przędą przędzę cztery jędze, przy przędzeniu życie pędzą, o pieniądzach ciągle ględzą.
Jędza I: Przyszłość nasza leży w przędzy!
Jędza II: Przędźmy przędzę dla pieniędzy!
Jędza III: Szybciej! Szybciej przędźmy przędzę!
Jędza IV: Więcej! Więcej, drogie jędze!
Jędza I: Żyć nie warto bez pieniędzy!
Jędza II: Tylko głupcy żyją w nędzy!
Jędza III: Szybciej! Szybciej przędźmy przędzę!
Jędza IV: Więcej! Więcej, drogie jędze!
Jędza I: Lećmy prędko do Swarzędza, bo tam jest potrzebna przędza!
Razem: Szybko! Szybciej lećmy, pędźmy! Przędźmy przędzę dla pieniędzy!
Użyjcie czarodziejskiego zaklęcia i zmieńcie „jędze” w mądre i dobre kobiety. Zaplanujcie ich przyszłość w Swarzędzu. Napiszcie dla nich plan rozwoju uwzględniający ich umiejętności i zapał do pracy. Podpowiedzcie im, jak wykorzystać zarobione pieniądze, np. zainwestować w firmę i utworzyć miejsca pracy dla innych osób.
Zaprezentujcie swoje plany i porozmawiajcie o nich.
Naucz się wiersza o jędzach na pamięć. To świetne ćwiczenie nie tylko dla twojego mózgu, ale też dla języka. Niełatwo sprostać tylu ę naraz. Sprawdź się.